2584
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

2 337 Inlägg
13 september 2012
RoberthR skrev:
siiimooon skrev:
gamlingen skrev:
knäppt.. .Det gnälls på att folk köra nära.. men själv hindrar ni trafiken genom att söla ,,,dubbelmoral...

Beror på, håller jag 90 på 90väg så blir jag sur om nån ligger i arslet på mig fast det finns jättebra omkörningstillfällen.
Brukar sakta in då och se om den bakom kör om, gör dom inte det brukar jag köra snabbare en stund så jag kommer i från, men oftast är dom ikapp på nolltid och ligger där bakom..

Mindre luftmotstånd, äre så dom tänker kanske?

Kör inte i Stockholm säger jag bara för då kommer det vara en lång kö efter dig samt ett x-antal människor som kör om dig på insidan och jag är en av dom. Man ska rätta sig efter trafikens hastighet, dvs ligger 50 personer 10-15km för snabbt så ska du ligga i den hastigheten om du ligger i vänster körfält. Tar vi autobahn så kommer du garanterat dö en tidig död om du ligger 90km/h i vänster körfält om det är 90km/h.

Helt sjukt att 50% av svenskarna ska leka moralpoliser.. patetiskt

Ska och ska. Högsta tillåtna hastighet gäller alla, i alla körfält. Sen vad folk oftast tycker att man BÖR göra är en annan sak.

Trucker
2 710 Inlägg
13 september 2012
cpu1337 skrev:
trippelturbo skrev:
gamlingen skrev:
knäppt.. .Det gnälls på att folk köra nära.. men själv hindrar ni trafiken genom att söla ,,,dubbelmoral...

Det är jävligt svårt o göra annat när jag inte får jobba ifred!
Hur fan ska jag gå tillväga för att få dessa inkompetenta idioter till medtrafikanter att förstå att det är så förbannad lätt att en olycka händer, i värsta fall med dödsutgång ??

Är så fruktansvärd less på svensson som uppenbarligen aldrig förstår hur mkt man vinner på att ligga bakom en så nära eller göra en farlig omkörning. Det är ett ögonblicksverk!!! oså smäller de

Jag ber om ursäkt för mitt språk! Det är här jag kan berätta detta, dom som kan ändra på detta vägrar ju lyssna för "statistiken" talar för annat.. som vanligt!

håll farten och lite över eller håll dig på väggrenen så man kommer förbi och fram istället för att vara plugg så slipper du folk i arslet

Det är 80km/h med bil o släp, och jag har rätt o köra 80 mitt på körbanan utan att behöva väja för stressade människor!

Fart missbrukare

345 Inlägg
13 september 2012
Sarge skrev:
RoberthR skrev:
siiimooon skrev:

Beror på, håller jag 90 på 90väg så blir jag sur om nån ligger i arslet på mig fast det finns jättebra omkörningstillfällen.
Brukar sakta in då och se om den bakom kör om, gör dom inte det brukar jag köra snabbare en stund så jag kommer i från, men oftast är dom ikapp på nolltid och ligger där bakom..

Kör inte i Stockholm säger jag bara för då kommer det vara en lång kö efter dig samt ett x-antal människor som kör om dig på insidan och jag är en av dom. Man ska rätta sig efter trafikens hastighet, dvs ligger 50 personer 10-15km för snabbt så ska du ligga i den hastigheten om du ligger i vänster körfält. Tar vi autobahn så kommer du garanterat dö en tidig död om du ligger 90km/h i vänster körfält om det är 90km/h.

Ska och ska. Högsta tillåtna hastighet gäller alla, i alla körfält. Sen vad folk oftast tycker att man BÖR göra är en annan sak.

Och det är därför ambulans,brandbilar,poliser med mera alltid ligger 110km/h på en 90väg jag åker varje dag ut och dag in i Stockholm?

Supra Club Sweden

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
RoberthR skrev:
it_mutt skrev:
RoberthR skrev:

Är det att leka moralpolis för att man inte vill ha böter eller att hålla sig till de lagar o regler som finns?

Det spelar ingen roll i vilken fil du ligger. Passerade sthlm igår, låg i högerfilen (trefiligt) och låg trots det 5-10km/h över, och nog fan skulle folk upp i röven iaf. (Detta trots att det inte var några problem att byta fil o köra om)

Välkommen till Stockholm, staden där pengar och stress är vardagsmat vilket det också kallas för stressens huvudstad.

Fullt medveten om det efter att ha bott i sthlm i en drös år. Menar dock bara att rövgrävarna finns oavsett hur du kör, även om du "kör för fort i slöfilen och det finns alla möjligheter att köra om".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

345 Inlägg
13 september 2012
it_mutt skrev:
RoberthR skrev:
it_mutt skrev:

Är det att leka moralpolis för att man inte vill ha böter eller att hålla sig till de lagar o regler som finns?

Det spelar ingen roll i vilken fil du ligger. Passerade sthlm igår, låg i högerfilen (trefiligt) och låg trots det 5-10km/h över, och nog fan skulle folk upp i röven iaf. (Detta trots att det inte var några problem att byta fil o köra om)

Välkommen till Stockholm, staden där pengar och stress är vardagsmat vilket det också kallas för stressens huvudstad.

Fullt medveten om det efter att ha bott i sthlm i en drös år. Menar dock bara att rövgrävarna finns oavsett hur du kör, även om du "kör för fort i slöfilen och det finns alla möjligheter att köra om".

Dom som ligger och trycker i högerfilen är det något allvarligt fel på det håller jag med om till 110%.

Supra Club Sweden

Påstängd
1 197 Inlägg
13 september 2012
it_mutt skrev:
RoberthR skrev:
siiimooon skrev:

Det jag menar, jag brukar också köra för fort, åtminstone 5 km/h men oftast 10, ändå ska folk lägga sig i arslet fast dom har hur bra omkörningsmöjligheter som helst.

Fast å andra sidan, vem vill inte racea emot en gammal 245a?

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
RoberthR skrev:
it_mutt skrev:
RoberthR skrev:

Dom som ligger och trycker i högerfilen är det något allvarligt fel på det håller jag med om till 110%.

Ja ligger man i "knappt skyltad hastighet" i vänsterfilen så ska man kanske inte gnälla om att man får folk i röven.

Men oki, då är vi på det klara med vad vi menade båda två tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 705 Inlägg
13 september 2012
trippelturbo skrev:
Det är 80km/h med bil o släp, och jag har rätt o köra 80 mitt på körbanan utan att behöva väja för stressade människor!

Jag försvarar varken rövslickare eller fortkörare, men det är när folk börjar med "jag har rätt att" och sen fullkomligt skiter i att samarbete som det blir problem i trafiken.
Ibland, eller snarare rätt ofta, måste man kompromissa lite med vad man har rätt till och vad som är det vettigaste att göra.

Om dom som vill köra fort kunde göra det utan att stressa andra genom att ligga för nära, och om dom som vill köra sakta bara kunde hålla till höger och underlätta omkörningar, då hade den här "ligger för nära" diskussionen antagligen varit betydligt kortare.
Sen finns det givetvis stolpskott som ligger precis i arslet utan att egentligen vilja köra förbi, men dom idioterna lär vi nog inte nå med ord och förmaningar, där krävs nog fysiskt våld för att få in nåt i skallen.

2 337 Inlägg
13 september 2012
RoberthR skrev:
Sarge skrev:
RoberthR skrev:

Och det är därför ambulans,brandbilar,poliser med mera alltid ligger 110km/h på en 90väg jag åker varje dag ut och dag in i Stockholm?

Jag omformulerar mig. Högsta tillåtna hastighet gäller alla trafikanter som inte har lagligt stöd att överskrida denna. Nöjd? Det finns alltså inget som säger att man ska köra över tillåten hastighet i ytterfil, även om det är så det funkar. Man ska följa trafikrytmen, ja, men man SKA inte köra för fort för att göra det. Känns som ett lite skevt tankesätt att man måste köra för fort bara för att man använder ytterfilen.

1 705 Inlägg
13 september 2012
Sarge skrev:
Jag omformulerar mig. Högsta tillåtna hastighet gäller alla trafikanter som inte har lagligt stöd att överskrida denna. Nöjd? Det finns alltså inget som säger att man ska köra över tillåten hastighet i ytterfil, även om det är så det funkar. Man ska följa trafikrytmen, ja, men man SKA inte köra för fort för att göra det. Känns som ett lite skevt tankesätt att man måste köra för fort bara för att man använder ytterfilen.

Min följdfråga blir då: varför ligger man i ytterfilen om man inte vill köra fortare än dom i innerfilen?
Dom flesta är väl medvetna om att ytterfilen i allmänhet används av dom som vill förbi och färdas lite fortare. Att då lägga sig i ytterfilen men vägra att öka hastigheten kan ju enbart tyda på att man är ute efter att jävlas med andra.

345 Inlägg
13 september 2012
Sarge skrev:
RoberthR skrev:
Sarge skrev:

Som sagt, lägg dig i 90km/h på en 90väg kl 16:30 en fredags eftermiddag på en av Stockholms mest trafikerade motorvägar i vänsterkörfält (tex vid järva krog) när det är som mest trafik så ska vi se hur många fingrar eller helljus du får alternativt att någon kör rakt in i dig tyvärr. Sanningen är sådan i Stockholm. Därav brukar många klåfingrade människor ta körtkort i en lite lugnare miljö som Luleå där det är ca ett rödljus? och sedan kommer dom ner till Stockholm och sen PANG så smäller det direkt.

Supra Club Sweden

Trucker
2 710 Inlägg
13 september 2012
rcy skrev:
trippelturbo skrev:

Jag försvarar varken rövslickare eller fortkörare, men det är när folk börjar med "jag har rätt att" och sen fullkomligt skiter i att samarbete som det blir problem i trafiken.
Ibland, eller snarare rätt ofta, måste man kompromissa lite med vad man har rätt till och vad som är det vettigaste att göra.

Om dom som vill köra fort kunde göra det utan att stressa andra genom att ligga för nära, och om dom som vill köra sakta bara kunde hålla till höger och underlätta omkörningar, då hade den här "ligger för nära" diskussionen antagligen varit betydligt kortare.
Sen finns det givetvis stolpskott som ligger precis i arslet utan att egentligen vilja köra förbi, men dom idioterna lär vi nog inte nå med ord och förmaningar, där krävs nog fysiskt våld för att få in nåt i skallen.

Jag håller med dig, bra att du ifrågasatte! smile

På vissa sträckor, som den mellan Eskilstuna-Västerås är det en smal väg, när lastbilar möts så går man ut på vägrenen de sista som är kvar för att backspeglarna inte så slå i varann. Den vägen är 90km/h, jag kör 80km/h, sträckan är knappa 5mil, faktum är att man faktiskt förlorar sammanlagt 5 minuter om man nu håller 80 istället för 90 på denna sträcka!

Har vid många andra tillfällen "hjälpt" folk o blinkat med vänster blinkers om att det är grönt att köra om (jag ser långt fram till skillnad från dom)

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
13 september 2012
RoberthR skrev:
Sarge skrev:
RoberthR skrev:

Som sagt, lägg dig i 90km/h på en 90väg kl 16:30 en fredags eftermiddag på en av Stockholms mest trafikerade motorvägar i vänsterkörfält (tex vid järva krog) när det är som mest trafik så ska vi se hur många fingrar eller helljus du får alternativt att någon kör rakt in i dig tyvärr. Sanningen är sådan i Stockholm. Därav brukar många klåfingrade människor ta körtkort i en lite lugnare miljö som Luleå där det är ca ett rödljus? och sedan kommer dom ner till Stockholm och sen PANG så smäller det direkt.

Bott i Luleå, bor i Västerås o kör dagligen i Sthlm. Kan inte annat än o hålla med dig!
Har alltid sagt: Man måste kunna köra på ett visst sätt för att klara av sthlmstrafiken!

Fart missbrukare

679 Inlägg
13 september 2012
RoberthR skrev:
Sarge skrev:
RoberthR skrev:

Bra skrivet! En sak som verkligen är irriterande är när folk ligger och mesar i MITTEN filerna. Varför ligger folk i 70-80 och mesar när de kan ta filen längst till höger? Alltid ska folk envisas med att ligga kvar i den förbannade mitten filen..

2 337 Inlägg
13 september 2012
rcy skrev:
Sarge skrev:

Min följdfråga blir då: varför ligger man i ytterfilen om man inte vill köra fortare än dom i innerfilen?
Dom flesta är väl medvetna om att ytterfilen i allmänhet används av dom som vill förbi och färdas lite fortare. Att då lägga sig i ytterfilen men vägra att öka hastigheten kan ju enbart tyda på att man är ute efter att jävlas med andra.

Man kanske kör om en lastbil eller bil med släp? Man måste väl kunna få köra om sådana ekipage även om man ligger i laglig hastighet. Det handlar om ett kort besök i ytterfilen, såpass mycket tålamod måste man väl kunna ha som bakomvarande fordon. Självklart får man ju anpassa sig när man svänger ut, men någon gång ska man ju om, även om det är lite trafik runt om. Det jag reagerar på är inställningen att man måste ligga över hastighetsgränsen bara för att man ligger i ytterfil.

Jag sitter inte och tycker att det är lugnt om folk ligger och såsar i ytterfilen onödigt länge, jag föredrar bara lite mer tålamod och en annan syn på medtrafikanterna som besöker det långsamma körfältet.

1 705 Inlägg
13 september 2012
trippelturbo skrev:
Har vid många andra tillfällen "hjälpt" folk o blinkat med vänster blinkers om att det är grönt att köra om (jag ser långt fram till skillnad från dom)

Då är du en av dom som jag verkligen gillar i trafiken!
Jag tackar alltid med höger/vänster/höger/vänster blink efter att jag passerat, och dom gånger man får ett glatt heljusblink i bakspegeln så ler jag varje gång. smile

Evildan
13 september 2012
Är det alltså andra trafikregler i Stockholm än i övriga landet som gör att man vid hög trafikintensitet inte får ligga i vänsterfilen om man inte kör för fort?
Det stod det absolut inget om i min teoribok när jag tog körkort, men det kanske har ändrats?
Självklart ska man hjälpas åt i trafiken, däremot att visa finger/tuta/ljustuta eller vad som nu görs, åt någon som följer trafikreglerna tyder på stor omogenhet och bristande omdöme samt en tvivelaktig förmåga att ens vistas i trafiken.

Trucker
2 710 Inlägg
13 september 2012
rcy skrev:
trippelturbo skrev:

Då är du en av dom som jag verkligen gillar i trafiken!
Jag tackar alltid med höger/vänster/höger/vänster blink efter att jag passerat, och dom gånger man får ett glatt heljusblink i bakspegeln så ler jag varje gång. smile

Jo, tack. Den typen är jag! O när han/hon tackar så helljusar jag med 10st extralysen, haha.
Åter till frågan: Det är långtifrån alla bilister som vill samarbeta. En bilist har så mkt lättare o samarbeta än ett 24meters ekipage.. men icke!

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
13 september 2012
Evildan skrev:
Är det alltså andra trafikregler i Stockholm än i övriga landet som gör att man vid hög trafikintensitet inte får ligga i vänsterfilen om man inte kör för fort?
Det stod det absolut inget om i min teoribok när jag tog körkort, men det kanske har ändrats?
Självklart ska man hjälpas åt i trafiken, däremot att visa finger/tuta/ljustuta eller vad som nu görs, åt någon som följer trafikreglerna tyder på stor omogenhet och bristande omdöme samt en tvivelaktig förmåga att ens vistas i trafiken.

Stressen o oskrivna lagen! Alla ska fram först o till varje pris!

Fart missbrukare

164 Inlägg
13 september 2012
RoberthR skrev:
siiimooon skrev:
gamlingen skrev:

+1

sthlm

Sök