cheffer skrev:
saab_sonett skrev:
1-3dm avstånd vid bilkö?? Är du på riktigt? Man ska inte stå nämre än man ser baklysena på framförvarande. ca 1m är lagom.
Inte konstigt att det blir kökrockar.
Själv ser jag lysen om jag står 3dm ifrån. 1 meter är bra långt ändå. Parkerar man står man i regel 1dm från en stolpe eller liknande. Parkera i garage så är det ofta mindre än så, parkeringen hemma där vi står står alla bilar inom två dm från väggen (dock ovanligt små rutor och ovanligt smala med) men ingen som kört in i väggen än där

Kan gå ut med tumstock och ta kort.. Är ju inte direkt så man kör 110 upp i arslet och tvärnitar. Man rullar ju sakta in och ställer sig runt 1-3dm bakom om det är rusning. Vad har du för bil om du inte ser baklysen när du är nära? Spelar ingen roll om jag kör e34an, e46 touringen, mazdan, s40 eller v70 så ser jag då hela bakljusen konstant när jag står bakom en bil. En parkeringsruta är 2,3-2,5 meter bred. Halva det som avstånd vid en rusning är ganska så mycket och kommer skapa extremt lång kö. Bor inte i någon jättestor stad men mycket mer än 3dm luckor är det inte vid rusning och i sthlm när jag kört där är det tightare ändå. Självklart större utrymmen i backar, det är givet men på inte på plan mark. Självklart ska man ju inte stå så nära att det blir skrämmande men 3dm anser jag som rätt normalt vid tung trafik, 1dm är väl något överdrivet faktiskt då det är rätt tight men det är det ju å andra sidan när det är tung rusning.
Att parkera är lite annorlunda jämfört med att stanna bakom en annan bil.
För parkera gör man vanligtvis flera hundra gånger på samma ställe. Vilket gör att man blir van och det hela blir enklare med tiden. Att stanna bakom en annan bil är mer eller mindre ''unikt'' varje gång.
Och att parkera kan ibland vara ett helvete.
Ena stället som jag bodde på så var det 3 parkeringsplatser i kanske 60 graders vinkel mot infarten. Och vidare framåt så var det 3 platser. Och jag hade såklart platsen i mitten där man skulle svänga in i 60 graders vinkel.
Och då när bilen till höger om mig var så snäll mot andra att han tyckte att en fjärde bil kunde parkera vid sidan av honom bredvid de tre bilarna som var rätt fram. Så då blev det trångt när han klämde sig riktigt nära mig, för att den sjunde bilen skulle rymmas.
Och att då komma in på min plats med bilen så krävde att man körde fram och bak 2-4 gånger innan man hade rätt vinkel på bilen och bilen var inne i rutan. Men då igen så var min spegel vanligtvis ungefär 10cm ifrån hans bil. Så då blev man tvungen att backa igen och köra fram så det blev lite mera utrymme mellan bilarna.
Det kan jag säga att var lite jävligt, men som tur var så orsakade jag inga skråmor på någon bil varken egen eller någon annans.
Däremot så körde jag i staketet som var framför bilen ett par gånger, och ena gången riktade jag om ett mindre extraljus när jag körde mot snönvallen som var vid staketet.
Kan säga att det ibland bara var några centimeter ifrån bilen bredvid när jag skulle köra in på min plats. Och då när man parkerade så visste man ungefär på 5cm var bilens främsta punkt var. Men skulle jag testat stanna 5cm bakom en annan bil i en bilkö så hade det antagligen tagit i, eller varit 20-30cm ifrån.
Men nu när man har extraljus som sticker upp så man ser dem och som är längst fram på bilen så vet jag rätt så exakt var bilen är, med en felmarginal på kanske 5cm. Och har testat köra rätt så nära en annan bil som var lite högre framtill. Och föraren satt i bilen och han såg ut att bli lite orolig när jag sakta rullade närmare och stannade ungefär 10cm ifrån. Och då var föraren i andra inte direkt dålig att hantera en bil.
Så inte är det lätt att veta var en punkt som man inte ser är, och vet man det så har man vanligtvis tur eller så är man onaturlig!!!