4051
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Muttley
18 september 2012
cheffer skrev:
tkd_rille skrev:
Menar du verkligen Decimeter? Annars tillhör du de värsta jag vet i trafiken. 30 cm är extremt lite vid köer. De ska vara avstånd även där, såpass att du ser åtminstone nedre delen av bakspoilern på framförvarande bil i mycket låg hastighet.
Jag håller alltid mycket gott om avstånd även i köer för jag är faktiskt rädd om bilarna jag brukar.

Som sagt, 1 dm var överdrivet från in sida men 30cm är inte extemt lite. Utan ungefär det avstånd som brukar vara i köer inne i stan. Sånt avstånd så folk ganska precis kommer förbi bilarna när det står stilla! Inte när det rör sig, då ska avståndet vara längre ofc. Mennar stillastående vid rödljus och inte vid rörelse såklart. Aldrig så kort när det rör på sig.

Nej stillastående var de jag hoppades på. I rörelse ska de vara rätt mycket längre så man hinner stanna åtminstone.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 september 2012
cheffer skrev:
runt 1-3dm är ganska normalt, speciellt under rusning då det blir packat med bilar och köerna blir för långa. Nu sa jag ju inget om att det max ska vara 1dm, eller hur? smile Sa att de lär ut att man ska lämna minst 5dm, vilket är en halvmeter minst och det brukar det inte vara mellan bilarna och ska inte heller vara då det blir för långa körer om det är rusning. Totalt absurt och nästan ingen som gör det, förutom de som uppenbarligen inte har koll på vart de har bilen och de skapar ju en irritation i trafiken. Är det knappt någon trafik så är det ju onödigt att stå nära om det inte behövs. Kan man inte avståndsbedöma så pass bra att man tror att man kört in i något när det är en meter kvar så kan man ju inte ens klara av en vanlig parkering och bör inte ha körkort. Skillnad med uppförsbackar, men sällan sätter de trafikljus där det blir långa trafikköer längs en lång uppförsbacke utan någon sträcka bakom då man i regel behöver viss vingelmån i backar smile Intesant? Stör mig själv på folk som lägger sig precis i arslet i en backe, speciellt när jag kör mazdan med sinterkoppling. Då jag åker i rusning varje dag från jobbet så brukar man rätt ofta kunna se vad normalt avstånd mellan bilar är och det är ca 1-3dm, inte mer än så. Längre än så är ju fullkomligt onödigt och skapar problem. Ofta i köer vid rusning så brukar ju folk få gå på tvären mellan bilarna för de står så tight vilket innebär 1-2dm ungefär. Kan man inte avståndsbedöma ska man inte köra bil då det är en viktig del av bilkörningen. Skulle det vara som körskolan lär ut, dvs 5-10dm, säg 7,5dm då till framförvarande bil vid stopp så skulle det vid 10 bilar (vilket inte är rusning) betyda att man skulle få in två småbilar i det mellanrummet då det blir 7,5 meter luft mellan 10 bilar. Ta något mer realistiskt i en kö med rusning, säg 50 bilar, alla med 7,5 dm mellan så har du nästan 38 meter och på det går det in många bilar smile Har man istället 3dm blir det ju mer än halverat avstånd och fortfarande säkert avstånd. Sedan finns de ju vissa stjärnor som ligger 3-4 meter bakom framförvarande bil vid rödljus och inser inte att om de skulle köra fram normalt så skulle en till bil kunna svänga in i det körfältet istället för att stå still vid grönt ljus för att någon sitter och sover. Allt skulle bara flyta på bättre smile

Nej, 10 bilar ger 9 mellanrum, dvs, 6,75m. En clio är 370-400cm, och är i min bok en småbil.

Skillnaden blir dock bara 405cm här, dvs, clion skulle inte få plats (jo, rent fysiskt, men då skulle den ha 2.5cm till framförvarande och bakomvarande bil). Varför? För, du måste ju givetvis räkna bort de 3dm som alla andra bilar redan har, (dvs 45cm*9 mellanrum= 405cm)

Dvs...10 bilar med 7,5dm mellanrum ger plats till 1 bil extra (och lite till). Att detta skulle skapa "problem" har jag dock svårt att se.

Att 5dm skulle skapa "köer" vid rusning...ptja, det är klart, det krävs då 22 bilar som håller 5dm ist för 3dm, för att ens få in en clio. (20cm*21 mellanrum=420cm)

Att ha 3dm istället för 7.5 ger inte 38meter, det ger en skillnad på dryga 22meter (0,45M*49mellanrum=22,05m). Med andra ord, plats för knappt 5 Clios med mellanrum (räknar då på 3dm framför och bakom)

Så nej, i mitt tycke är detta ännu ett ickeproblem. Och det är bra att man inte ska ha bil om man inte kan avståndsbedömma; då kan väl 90% eller liknande som precis tagit sina körkort slänga dessa igen, eller alla de som precis bytt bil (till något större) kan väl sälja dessa igen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
18 september 2012
it_mutt skrev:
cheffer skrev:
runt 1-3dm är ganska normalt, speciellt under rusning då det blir packat med bilar och köerna blir för långa. Nu sa jag ju inget om att det max ska vara 1dm, eller hur? smile Sa att de lär ut att man ska lämna minst 5dm, vilket är en halvmeter minst och det brukar det inte vara mellan bilarna och ska inte heller vara då det blir för långa körer om det är rusning. Totalt absurt och nästan ingen som gör det, förutom de som uppenbarligen inte har koll på vart de har bilen och de skapar ju en irritation i trafiken. Är det knappt någon trafik så är det ju onödigt att stå nära om det inte behövs. Kan man inte avståndsbedöma så pass bra att man tror att man kört in i något när det är en meter kvar så kan man ju inte ens klara av en vanlig parkering och bör inte ha körkort. Skillnad med uppförsbackar, men sällan sätter de trafikljus där det blir långa trafikköer längs en lång uppförsbacke utan någon sträcka bakom då man i regel behöver viss vingelmån i backar smile Intesant? Stör mig själv på folk som lägger sig precis i arslet i en backe, speciellt när jag kör mazdan med sinterkoppling. Då jag åker i rusning varje dag från jobbet så brukar man rätt ofta kunna se vad normalt avstånd mellan bilar är och det är ca 1-3dm, inte mer än så. Längre än så är ju fullkomligt onödigt och skapar problem. Ofta i köer vid rusning så brukar ju folk få gå på tvären mellan bilarna för de står så tight vilket innebär 1-2dm ungefär. Kan man inte avståndsbedöma ska man inte köra bil då det är en viktig del av bilkörningen. Skulle det vara som körskolan lär ut, dvs 5-10dm, säg 7,5dm då till framförvarande bil vid stopp så skulle det vid 10 bilar (vilket inte är rusning) betyda att man skulle få in två småbilar i det mellanrummet då det blir 7,5 meter luft mellan 10 bilar. Ta något mer realistiskt i en kö med rusning, säg 50 bilar, alla med 7,5 dm mellan så har du nästan 38 meter och på det går det in många bilar smile Har man istället 3dm blir det ju mer än halverat avstånd och fortfarande säkert avstånd. Sedan finns de ju vissa stjärnor som ligger 3-4 meter bakom framförvarande bil vid rödljus och inser inte att om de skulle köra fram normalt så skulle en till bil kunna svänga in i det körfältet istället för att stå still vid grönt ljus för att någon sitter och sover. Allt skulle bara flyta på bättre smile

Nej, 10 bilar ger 9 mellanrum, dvs, 6,75m. En clio är 370-400cm, och är i min bok en småbil.

Skillnaden blir dock bara 405cm här, dvs, clion skulle inte få plats (jo, rent fysiskt, men då skulle den ha 2.5cm till framförvarande och bakomvarande bil). Varför? För, du måste ju givetvis räkna bort de 3dm som alla andra bilar redan har, (dvs 45cm*9 mellanrum= 405cm)

Dvs...10 bilar med 7,5dm mellanrum ger plats till 1 bil extra (och lite till). Att detta skulle skapa "problem" har jag dock svårt att se.

Att 5dm skulle skapa "köer" vid rusning...ptja, det är klart, det krävs då 22 bilar som håller 5dm ist för 3dm, för att ens få in en clio. (20cm*21 mellanrum=420cm)

Att ha 3dm istället för 7.5 ger inte 38meter, det ger en skillnad på dryga 22meter (0,45M*49mellanrum=22,05m). Med andra ord, plats för knappt 5 Clios med mellanrum (räknar då på 3dm framför och bakom)

Så nej, i mitt tycke är detta ännu ett ickeproblem. Och det är bra att man inte ska ha bil om man inte kan avståndsbedömma; då kan väl 90% eller liknande som precis tagit sina körkort slänga dessa igen, eller alla de som precis bytt bil (till något större) kan väl sälja dessa igen.

CRAP! : du hann före, jag hade precis gjort en liknande uträkning.

1-3dm är i min mening ruskigt nära upp i arslet på framförvarande fordon, jag är övertygad om att de flesta håller runt 10dm till framförvarande fordon vis stillastående i kö.
3dm, det är en skollinjal, en normalstor herrfot, en underarmslängd, det är inte mkt o spela på då i säkerhetsmarginaler.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 september 2012
Evildan skrev:
CRAP! : du hann före, jag hade precis gjort en liknande uträkning.

1-3dm är i min mening ruskigt nära upp i arslet på framförvarande fordon, jag är övertygad om att de flesta håller runt 10dm till framförvarande fordon vis stillastående i kö.
3dm, det är en skollinjal, en normalstor herrfot, en underarmslängd, det är inte mkt o spela på då i säkerhetsmarginaler.

Då var det ju "tur" att jag inte räknade om igen tongue wink

2 075 Inlägg
18 september 2012
cheffer skrev:

Själv tycker jag det flyter på bättre med lite mellanrum. För då behöver man inte vänta på att bilen framför ska åka iväg helt, innan man själv vågar släppa kopplingen.
Men som sagt så är det lite onödigt med flera meter mellan bilarna. Men är det lite trafik så gör det inget med avstånd på flera meter...

Att bedöma avstånd är inte det lättaste, på en meter kastar det lätt 10cm...

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
18 september 2012
När jag står i bilköer så brukar jag se till att det finns tillräckligt med plats framför mig för att kunna smita ut från kön om det kommer nån fartdåre som man ser att h*n inte kommer få stopp på bilen innan det smäller.
Det har räddat mig från att bli påkörd bakifrån några gånger.

2 075 Inlägg
18 september 2012
cheffer skrev:
saab_sonett skrev:
1-3dm avstånd vid bilkö?? Är du på riktigt? Man ska inte stå nämre än man ser baklysena på framförvarande. ca 1m är lagom.
Inte konstigt att det blir kökrockar.

Själv ser jag lysen om jag står 3dm ifrån. 1 meter är bra långt ändå. Parkerar man står man i regel 1dm från en stolpe eller liknande. Parkera i garage så är det ofta mindre än så, parkeringen hemma där vi står står alla bilar inom två dm från väggen (dock ovanligt små rutor och ovanligt smala med) men ingen som kört in i väggen än där smile Kan gå ut med tumstock och ta kort.. Är ju inte direkt så man kör 110 upp i arslet och tvärnitar. Man rullar ju sakta in och ställer sig runt 1-3dm bakom om det är rusning. Vad har du för bil om du inte ser baklysen när du är nära? Spelar ingen roll om jag kör e34an, e46 touringen, mazdan, s40 eller v70 så ser jag då hela bakljusen konstant när jag står bakom en bil. En parkeringsruta är 2,3-2,5 meter bred. Halva det som avstånd vid en rusning är ganska så mycket och kommer skapa extremt lång kö. Bor inte i någon jättestor stad men mycket mer än 3dm luckor är det inte vid rusning och i sthlm när jag kört där är det tightare ändå. Självklart större utrymmen i backar, det är givet men på inte på plan mark. Självklart ska man ju inte stå så nära att det blir skrämmande men 3dm anser jag som rätt normalt vid tung trafik, 1dm är väl något överdrivet faktiskt då det är rätt tight men det är det ju å andra sidan när det är tung rusning.

Att parkera är lite annorlunda jämfört med att stanna bakom en annan bil.
För parkera gör man vanligtvis flera hundra gånger på samma ställe. Vilket gör att man blir van och det hela blir enklare med tiden. Att stanna bakom en annan bil är mer eller mindre ''unikt'' varje gång.

Och att parkera kan ibland vara ett helvete.
Ena stället som jag bodde på så var det 3 parkeringsplatser i kanske 60 graders vinkel mot infarten. Och vidare framåt så var det 3 platser. Och jag hade såklart platsen i mitten där man skulle svänga in i 60 graders vinkel.
Och då när bilen till höger om mig var så snäll mot andra att han tyckte att en fjärde bil kunde parkera vid sidan av honom bredvid de tre bilarna som var rätt fram. Så då blev det trångt när han klämde sig riktigt nära mig, för att den sjunde bilen skulle rymmas.
Och att då komma in på min plats med bilen så krävde att man körde fram och bak 2-4 gånger innan man hade rätt vinkel på bilen och bilen var inne i rutan. Men då igen så var min spegel vanligtvis ungefär 10cm ifrån hans bil. Så då blev man tvungen att backa igen och köra fram så det blev lite mera utrymme mellan bilarna.

Det kan jag säga att var lite jävligt, men som tur var så orsakade jag inga skråmor på någon bil varken egen eller någon annans.
Däremot så körde jag i staketet som var framför bilen ett par gånger, och ena gången riktade jag om ett mindre extraljus när jag körde mot snönvallen som var vid staketet.

Kan säga att det ibland bara var några centimeter ifrån bilen bredvid när jag skulle köra in på min plats. Och då när man parkerade så visste man ungefär på 5cm var bilens främsta punkt var. Men skulle jag testat stanna 5cm bakom en annan bil i en bilkö så hade det antagligen tagit i, eller varit 20-30cm ifrån.

Men nu när man har extraljus som sticker upp så man ser dem och som är längst fram på bilen så vet jag rätt så exakt var bilen är, med en felmarginal på kanske 5cm. Och har testat köra rätt så nära en annan bil som var lite högre framtill. Och föraren satt i bilen och han såg ut att bli lite orolig när jag sakta rullade närmare och stannade ungefär 10cm ifrån. Och då var föraren i andra inte direkt dålig att hantera en bil.

Så inte är det lätt att veta var en punkt som man inte ser är, och vet man det så har man vanligtvis tur eller så är man onaturlig!!!

239 Inlägg
19 september 2012
+1

Hade någon lagt sig en dm bakom mig, hade jag nog gått ut och frågat om gubben var frisk i huvudet..

saab_sonett skrev:
1-3dm avstånd vid bilkö?? Är du på riktigt? Man ska inte stå nämre än man ser baklysena på framförvarande. ca 1m är lagom.

Always a better way - Toyota

Avstängd
10 388 Inlägg
19 september 2012
Schneeflocke skrev:
+1

Hade någon lagt sig en dm bakom mig, hade jag nog gått ut och frågat om gubben var frisk i huvudet..

saab_sonett skrev:

Hade någon stått/rullat 1dm bakom mig i en bilkö så hade jag frågat var de skulle dras hän...då de parkerat på min dragkrok

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 september 2012
Schneeflocke skrev:
Det är bara att sätta på dimljuset en liten stund. Då brukar de flesta muppar fatta att de ligger för nära och skärpa till sig.

Fick rådet av min körskolelärare att tvätta rutan rejält om nån ligger och sniffar. Funkar faktiskt på dom flesta.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

239 Inlägg
20 september 2012
Har provat det också. Det är bara de med nya och väldigt välpolerade bilar som bryr sig om det. De med halvgamla häckar bryr sig inte ett dugg...

Opelmadness skrev:
Schneeflocke skrev:
Det är bara att sätta på dimljuset en liten stund. Då brukar de flesta muppar fatta att de ligger för nära och skärpa till sig.

Fick rådet av min körskolelärare att tvätta rutan rejält om nån ligger och sniffar. Funkar faktiskt på dom flesta.

Always a better way - Toyota

5 153 Inlägg
20 september 2012
Schneeflocke skrev:
Har provat det också. Det är bara de med nya och väldigt välpolerade bilar som bryr sig om det. De med halvgamla häckar bryr sig inte ett dugg...

Opelmadness skrev:
Schneeflocke skrev:

har vart med om bilar som raskt kommer närmare  med torkarna på när  man tvättar rutan.. snå jävlar som  vill åt gratis spolarvätska

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

448 Inlägg
20 september 2012
folk som inte har belysning på och enbart dimljus på dagen.
trodde man var tvungen att ha halvljus på
väldigt populärt i skåne nu när ca 40% av alla bilister jag ser dagligen har det så
Senast redigerat av XzitXR3I (20 september 2012)

Xzit

Avstängd
10 388 Inlägg
20 september 2012
XzitXR3I skrev:
väldigt populärt i skåne nu när ca 40% av alla bilister jag ser dagligen har det så

Dimljus och p-ljus är under dagsljus(lika former) lagligt som ersättning för halvljus.

Tycker jag ser det över hela landet, tycker väl iofs jag ser fler som kör omkring med halvljus OCH dimljus (vilket då inte är lagligt)

Än värre är det väl med folk som skiter i lyset helt. Hade någon töffe i en "skåpbil" mellan gävle->uppsala bakom mig för...2-3 månader sen utan ens pljuset på...kl 23 på kvällen

- - Edit - -

Rätt ska ju givetvis vara rätt...ehm
Senast redigerat av it_mutt (20 september 2012)

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
20 september 2012
Halvljus? Dimljus menar du väl?smile

it_mutt skrev:
XzitXR3I skrev:

Halvljus och p-ljus är under dagsljus(lika former) lagligt som ersättning för halvljus.

Tycker jag ser det över hela landet, tycker väl iofs jag ser fler som kör omkring med halvljus OCH dimljus (vilket då inte är lagligt)

Än värre är det väl med folk som skiter i lyset helt. Hade någon töffe i en "skåpbil" mellan gävle->uppsala bakom mig för...2-3 månader sen utan ens pljuset på...kl 23 på kvällen

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Avstängd
10 388 Inlägg
20 september 2012
Dixieman skrev:
Halvljus? Dimljus menar du väl?smile

it_mutt skrev:
XzitXR3I skrev:

Halvljus och p-ljus är under dagsljus(lika former) lagligt som ersättning för halvljus.

Ja men givetvis *doh!*

679 Inlägg
20 september 2012
it_mutt skrev:
XzitXR3I skrev:

Dimljus och p-ljus är under dagsljus(lika former) lagligt som ersättning för halvljus.

- - Edit - -

Nya bilar kan stänga av all belysning baktill, ja förutom bromsljuset då men det är ju inte på konstant. På dagtid så behöver ingenting lysa på nya bilar framtill förutom DRL, som oftast består utav LED slingor. Dimljus + positionsljus är lagligt och det föredrar jag att köra med på dagtid istället för att "slösa" på halvljuset. För när behöver man halvljuset mest om inte när det blir mörkt ute? de är inge vidare att köra utan belysning kvällstid..
Senast redigerat av Constantine (20 september 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
20 september 2012
Constantine skrev:
it_mutt skrev:
XzitXR3I skrev:

- - Edit - -

Nya bilar kan stänga av all belysning baktill, ja förutom bromsljuset då men det är ju inte på konstant. På dagtid så behöver ingenting lysa på nya bilar framtill förutom DRL, som oftast består utav LED slingor. Dimljus + positionsljus är lagligt och det föredrar jag att köra med på dagtid istället för att "slösa" på halvljuset. För när behöver man halvljuset mest om inte när det blir mörkt ute? de är inge vidare att köra utan belysning kvällstid..

Var..ju..iofs..det..jag..sa... Har väldigt svårt att förstå när man möter folk med bara p-ljus på när det börjar bli mörkt ute. Har iofs väldigt svårt att förstå många beteenden i trafiken

Sen personligen vet jag väl inte om jag köper "slösa på halvljuset"-biten (hört många säga det).
Fine, en uppsättning Osram d2s ligger på 1200:- men räcker 2-3000h, 50öre/h då ungefär, och för min del innebär det att de (givetvis rent teoretiskt) bör hålla 3-5år.

Men absolut, det är ju rent personligt,jag ser ex.vis alltid till att ha åtminstone en reservlampa av varje utvändig sort i bilen. Och nej, jag ser inga problem i att folk kört runt med dimljuset på på dagarna, det gör jag själv emellanåt så smile

679 Inlägg
20 september 2012
it_mutt skrev:
Constantine skrev:
it_mutt skrev:

- - Edit - -

Var..ju..iofs..det..jag..sa... Har väldigt svårt att förstå när man möter folk med bara p-ljus på när det börjar bli mörkt ute. Har iofs väldigt svårt att förstå många beteenden i trafiken

Sen personligen vet jag väl inte om jag köper "slösa på halvljuset"-biten (hört många säga det).
Fine, en uppsättning Osram d2s ligger på 1200:- men räcker 2-3000h, 50öre/h då ungefär, och för min del innebär det att de (givetvis rent teoretiskt) bör hålla 3-5år.

Men absolut, det är ju rent personligt,jag ser ex.vis alltid till att ha åtminstone en reservlampa av varje utvändig sort i bilen. Och nej, jag ser inga problem i att folk kört runt med dimljuset på på dagarna, det gör jag själv emellanåt så smile

Precis, jag menade inte att säga emot dig, snarare tvärt om smile men för min del som kör xenonkonverterat så vet man aldrig ifall ena lampan går (pga något problem med ballasten eller liknande) och då är det inge roligt att köra hem med enbart en lampa. Samma sak gäller väl egentligen dåliga modeller av original xenonlampor som kanske bara lägger av rätt vad det är. (bra xenonlampor blir ju lila och allmänt konstig färg innan de dör)

Avstängd
10 388 Inlägg
20 september 2012
Constantine skrev:
it_mutt skrev:
Constantine skrev:

Precis, jag menade inte att säga emot dig, snarare tvärt om smile men för min del som kör xenonkonverterat så vet man aldrig ifall ena lampan går (pga något problem med ballasten eller liknande) och då är det inge roligt att köra hem med enbart en lampa. Samma sak gäller väl egentligen dåliga modeller av original xenonlampor som kanske bara lägger av rätt vad det är. (bra xenonlampor blir ju lila och allmänt konstig färg innan de dör)

My bad, jag som läste "på fel sätt" helt enkelt.

Ja, xenonkonverterat kan jag köpa att man använder bara "nödvändigt". Även om lamporna i sig där är tokbilliga, så är det ju lite "bökigare" att köra runt med "lite reservlampor, någon extra ballast och lite verktyg utifall"

Ja, de brukar (får jag väl säga) inte bara ge upp hipp som happ iaf. På farens A6 var där däremot en lila och en grön orginallampa, så helt svårt att lista ut att de höll på att ge upp var det dock inte tongue

Till min "undrar hur folk tänker" kan jag även lägga alla som kör runt med ett fungerande halvljus. Ja jag vet, på "nyare" bilar "kan man inte" (nåja) byta själv, men när det kommer äldre kärror...begriper det inte

Sök