Inom ett par veckor är det risk att årets första riktiga halka slår till här i Dalarna och på andra håll runt om i Sverige, och då introduceras vi återigen för en grupp säsongsbetonade "mähä´n".
Nämligen de som resonerar "Det är helt Ok att jag kör 45 på 90-väg fastän du bakom med vinterdäck inte ens spinner i korsningarna eftersom jag i år igen blev mycket överraskad över att det blev halt i slutet på oktober/ november och varit alldeles för upptagen med fredagsmys för att ens orka tänka på att sätta på vinterdäcken i tid."
Jag önskar alla som känner igen sig en snabb dikesfärd (utan personskador förstås)
Inom ett par veckor är det risk att årets första riktiga halka slår till här i Dalarna och på andra håll runt om i Sverige, och då introduceras vi återigen för en grupp säsongsbetonade "mähä´n".
Nämligen de som resonerar "Det är helt Ok att jag kör 45 på 90-väg fastän du bakom med vinterdäck inte ens spinner i korsningarna eftersom jag i år igen blev mycket överraskad över att det blev halt i slutet på oktober/ november och varit alldeles för upptagen med fredagsmys för att ens orka tänka på att sätta på vinterdäcken i tid."
Jag önskar alla som känner igen sig en snabb dikesfärd (utan personskador förstås)
Nu glömde du ju givetvis mohefforna som kör som om de hade banslicks och torr asfalt under sig
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Folk som inte kan hålla ut lite, utan måste köra rakt i slasket strax bakom ryggen på en när man står på en p-ficka å fixar med lastbilen... De är ju så jävla underbart skönt å bli helt nersprutad av en hel jävla vägg av slask i ryggen, huvvet, halva ansiktet å inne i örat...
Då kräver man ersättning
Jo, men då ska man väl ha stopp på människan(?) som körde också, eller iaf ett regnummer på bilen... Hade jag fått stopp på han, så hade nog jag haft en polisanmälan mot mig istället...
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Folk som inte kan hålla ut lite, utan måste köra rakt i slasket strax bakom ryggen på en när man står på en p-ficka å fixar med lastbilen... De är ju så jävla underbart skönt å bli helt nersprutad av en hel jävla vägg av slask i ryggen, huvvet, halva ansiktet å inne i örat...
Då kräver man ersättning
Jo, men då ska man väl ha stopp på människan(?) som körde också, eller iaf ett regnummer på bilen... Hade jag fått stopp på han, så hade nog jag haft en polisanmälan mot mig istället...
Ja, det kräver väl åtminstone ett regnr ja, sant
Då kräver man ersättning
Slask eller en bil i ryggen? då det är slask brukar det ju va slask i mitten av körbanan, och att köra ut där med personbil är inte det roligaste då det sladdar på bra.. så jag hade inte hållt ute lite om det såg ut så
Då kräver man ersättning
Hhaha, får mig att tänka på det där avsnittet med Ronny och Ragge när dom skvätter ner tanten och hunden..
Slask eller en bil i ryggen? då det är slask brukar det ju va slask i mitten av körbanan, och att köra ut där med personbil är inte det roligaste då det sladdar på bra.. så jag hade inte hållt ute lite om det såg ut så
De va uppkört å lite blöt i mitten, men mot kanterna va de slask å de var där idioten körde...
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Då har du inte provat att köra i den livsfarliga "staden" Borås. Där kan man faktiskt råka ut för att få ett väl utvalt finger i mitten på handen av medtrafikanter om man inte stannar INNE i en rondell och släpper in folk bara för att de har bråttom till någonstans och kanske förlorar 14 sekunder på att de helt enligt gällande trafiklagstiftning får vänta på sin tur. Jag har flera gånger råkat ut för detta i dårhuset Borås. Kan endast hända där och absolut ingen annan. Dessutom kan varken trafikskolorna eller polisen trafikreglerna där. Blinkar du exvis inte vänster om du ska svänga vänster i en enfilig rondell där så kan du få böter av polisen trots att det inte någonstans i trafiklagstiftningen står att man MÅSTE blinka vänster. Samma sak med trafikskolorna. De lär ut att man ENLIGT LAG MÅSTE blinka vänster i en dylik situation. Enda gången jag tänder blinkersen i en rondell är när jag ska lämna rondellen. Innan jag gör det ska andra som vill in lämna företräde.
jonnielahti skrev:
glömde bort att nämna Sundsvallsborna, helt otroligt att man klarar sig där utan att bli påkörd.
Folk som helt och hållet asfega och kör riktigt långsamt.
åkte moppe till skolan i torsdags förra veckan tror jag det var. brukar ta 10 min då det är 60-väg raksträcka stora delen av vägen.
liiiten röd bil. medelålders kvinna bakom ratten.
gasar upp till 60 och kommer ikapp denne. sänks snabbt ner till 45. jaha, tänker jag och ligger lungt bakom.
kommer till rondell. hon tvärnitar och stannar då det kommer bilar. blir fritt och jag förbereder mig på att åka. står still i 5 sek då hon ser en bil Lååååååååååååååååååångt bort åt fan.
undrar ju varför hon ska vänta på den då man hinner ta ett extravarv i rondellen innan den är framme. efter den passerat åker hon.
Grönljus längre fram. blinkar höger och ligger på bromsen för att hon inte ska välta i kurvan som är relativt oskarp. "snart går det bakåt" tänker jag och då slår det om till orange men hon kör mot rött i sin lilla bil och förvinner puttrande.
kom sent den dan. hade hon bara haft någon form av gas.
du är ett av dessa mähän som inte skulle trafikera vägarna åker du moppe ska du inte köra 60 utan 45 om du innehar eukort eller helt enkelt 30 om du inte hade råd med en Eumoped och tillhörande Körkort
Du har uppenbarligen inte träffat ett riktigt mähä Ett mähä är mjäkig och mycket självgod samtidigt. Ett mähä klagar ofta på folk som kör lite för fort och gnäller på mångt och mycket, t ex att en moped går 10km/h fortare än vad den får. EU-mopeder får gå i 52km/h btw men framföras i 45. Dock rätt många som gör runt 55-60 original då det bara görs stickprov och alla testas inte. Ser inget med att en moped ska kunna följa med trafikrytmen i lite bebyggda områden (50-60km/h) då det bara gör att folk inte gör dumdristiga omkörningar för de inte vill ligga och säcka bakom en moped och nästan trycker ut denna i diket för att det är möte samtidigt.
Alex-s: En väldig skillnad på att köra med i trafikrytmen vilket faktiskt bidrar till en minskad risk för olyckor med moped än att bränna runt i 240km/h.. Uppenbarligen gör du ju det också eftersom du vet att den gör 240+ som du uttrycker det. Moraltanta och moraltabba i samma mening är alltid bra
Anderholm: Jag har själv en moped som är utrustad med en ram som utan problem står pall för en 125cc 2takts motor och bromsar specade för 250cc 2-takt, bra storlek på däck samt även väldigt sofistikerad fjädring. Nu är ju iofs den även förbättrad med kolfiberkeramiska belägg och kevelar bussningar i länkaget bak. Stoppar snabbare än mycket annat och har inga problem med att handskas med hastigheter på över 100km/h på ett säkert vis, sedan råkar det ju sitta en märkning på den som säger att den max får framföras i 45km/h vilket inte är något fel i sig men det betyder inte att fordonet inte klarar av högre hastigheter på ett säkert vis om än inte lagligt. Dock är ju ingen här så laglig att denne aldrig kört för fort eller överskridit hastigheten med en moped. Vill se den som kört moped och aldrig varit över 30/45
granadadr skrev:
jag håller OFTAST hastigheten ,, tänker INTE vara en moraltant älskar att köra fort
Det beror ju helt på hur trafiksituationen ser ut när man kan köra fort Fart är roligt!
Då borde du också veta att Derbi Senda min hette r50 är en 125cc hoj de enda de har bytt är motorn som är gravt nerstrypt samt ett pizzadrev med säkert 40cm diameter allt annat är lätt motorcykel standard.
dock ska alltid folk töja gränser varför köra moped när man har körkort är bilen dyr i drift ja då ändrar folket helt enkelt metod och kör andra redskap som moped eller a-traktor som går alldeles för fort men vafan det är billigt och man blir aldrig stoppad "Rofl" jag kommer ihåg en polis som hjälpte pojken i grannhuset trimma sin moped dagen efter tog han pojken i bilen och mopeden i bagagen till polishuset han hade ju framfört moppen för fort vafan spelar det för roll om han kände ungen. när man ser folk som medvetet gör olagliga handlingar och samtidigt pratar vitt och brett om det och tycker det är bra önskar man att det skulle införas skottpengar jag hade gärna tagit den snorungen som åker atraktor utanför mitt hus i 110 knyck
Vet inte vad du fick din styrka ifrån att bli irriterad på mig.
jag är en av dom få moppedister som faktiskt kör hyffsat i trafiken. den är inte grovt trimmad utan bara ett avgasrör.
jag håller hastighetsbegränsningarna hyffsat. just nu har jag problem med den så den är extremt seg på låga varv så det pendlar mellan 60-80 på en 70-väg så att jag kan hålla en jämn fart med utväxlingen jag har.
jag kör lungt. stannar för fotgängare, försöker ligga på lägre varv i bostadsområden så det inte låter mycket, vinkar före fotgängare som går över vägen. tackar när folk stannar i mötesplats.
Vet inte riktigt hur du tänker när "Jag är ett mähä som inte borde finnas på vägarna" då jag sköter mig, visar hänsyn till andra och knör mig inte före.
Så ska du klaga nästa gång så får du fan ha LITE bättre bakgrundsfakta. Den näst värsta jag är är folk som tittar surt och pekar finger till en när man är ute och kör helt fridfullt och drar fan alla mopedister över en kant.
precis så säger ALLA jag brukar vara laglig så sa ungjäveln polisen tog med en snusktraktor uppmätt 94 knyck hoppas han plockar 4-8 dagisbarn nästa gång då kanske folk fattar vilka problem detta idiotköreri med mopeder och jävla nertypade bilar är.
jag tror jag har sett 1 laglig epa-traktor i hela mitt liv grannen och hans grabb gjorde iordning en duett som fortfarande va epa och det är den idag med. han körde alltid lagligt då han insåg vad som kunde hända annars samt att han lagt ner så mycket jobb och pengar på sin "bil"
men alla snuskbilar som ser ut som fan inga lysen ingen skylt kör för fort finns det 10 som sköter sig och åker lagligt så är det säkert 40 som inte gör det där är problemet.
Här har folk redan varit ner i diket, blev ju lite halt här under de senaste två veckorna. Att folk alltid blir så förvånade över halkan på hösten, det förstår jag inte...
Här har folk redan varit ner i diket, blev ju lite halt här under de senaste två veckorna. Att folk alltid blir så förvånade över halkan på hösten, det förstår jag inte...
I norra landet kallas det för vinter, runt fjollträsk för oväntat snökaos Samma visa varje år: "blev det halt även på vägbanan, det är frost i gräset i dikeskanten och jag skrapade rutorna innan men att det kunde vara halt begrep jag inte."
I norra landet kallas det för vinter, runt fjollträsk för oväntat snökaos Samma visa varje år: "blev det halt även på vägbanan, det är frost i gräset i dikeskanten och jag skrapade rutorna innan men att det kunde vara halt begrep jag inte."
Hahahaha..så sant!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
här nere är det sånna som kör fyrhjulsdrift som ofta ligger illa till, de tror bilen inte kan få sladd när den driver på alla fyra lastbilsförare från kontinenten kör förjävligt med, de kör ju odubbat hela vintern och kör som om det vore sommar. här blåser det in mycke från havet och det växlar ofta från plus till minus under vintern så snön blir vatten och sedan till is. värst är det då de ger fan i å salta
''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
här nere är det sånna som kör fyrhjulsdrift som ofta ligger illa till, de tror bilen inte kan få sladd när den driver på alla fyra lastbilsförare från kontinenten kör förjävligt med, de kör ju odubbat hela vintern och kör som om det vore sommar. här blåser det in mycke från havet och det växlar ofta från plus till minus under vintern så snön blir vatten och sedan till is. värst är det då de ger fan i å salta
Odubbat? Känns mer som om de kör med blankslitna sommardäck emellanåt
jad det skulle inte förvåna mig om de gjorde det
''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
Har sett en del skräckexempel när det gäller däckutrustningen på en del utlandsreggade lastbilar. Ser mest ut som utslitna slicks. Dessutom har jag lossat ett ett antal utlandsreggade lastbilar som för varje gång man med trucken kör ut på flaket/trailern flyttar sig en bit framåt. Mao saknar bromsar. Det har hänt att chaufören efter div språkförbistring då de varken kan engelska eller tyska fått backa tillbaka mot lastrampen. Detta får mig att börja fundera på hur fan man kan klara att köra genom hela europa utan att vare sig bromsar eller kunskap i engelska eller tyska. Skulle de dessutom råka ut för något så står de bara och rycker på axarna och slår ut med armarna och tycker att det kan inte vara mitt fel. Måste vara nån annans fel.
it_mutt skrev:
KBAragger skrev:
Evildan skrev:
Det väl inte lagligt med dubbdäck på tunga fordon. Det finns dock bra vinterdäck även till dem.
Vet dock inte om bussarna räknas som tungt, men när jag bodde i Arjeplog så hade länsbussarna dubb i sina däck. Inte så tätt visserligen, men de fanns ändå där.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
Det väl inte lagligt med dubbdäck på tunga fordon. Det finns dock bra vinterdäck även till dem.
Ja, det är t.o.m som så att det inte finns något vinterdäckskrav för tunga fordon (över 3.5Ton), men dock ett mönsterdjupskrav som är 5mm.
Mönsterdjup vid vinterväglag
Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar klass I, lätta lastbilar, lätta bussar och personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.
Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon, för dem gäller grundkravet om ett mönsterdjup på 1,6 mm. Kraven gäller svenskregistrerade såväl som utlandsregistrerade fordon.
Tunga fordon och vinterdäck
Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck, men observera krav på mönsterdjup ovan. Transportstyrelsen rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.