4363
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

961 Inlägg
21 oktober 2012
it_mutt skrev:
MrTurbo skrev:
Det väl inte lagligt med dubbdäck på tunga fordon. Det finns dock bra vinterdäck även till dem.

Ja, det är t.o.m som så att det inte finns något vinterdäckskrav för tunga fordon (över 3.5Ton), men dock ett mönsterdjupskrav som är 5mm.

Mönsterdjup vid vinterväglag

Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar klass I, lätta lastbilar, lätta bussar och personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.

Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon, för dem gäller grundkravet om ett mönsterdjup på 1,6 mm. Kraven gäller svenskregistrerade såväl som utlandsregistrerade fordon.

Tunga fordon och vinterdäck

Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck, men observera krav på mönsterdjup ovan. Transportstyrelsen rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.

http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

ahaa, trodde de var tvungna att använda vinterdäck. fast man är ju dum om man inte gör det tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Proud Audi-owner
55 Inlägg
21 oktober 2012
Allt JÄVLA saltande på vägarna!

Lägg ner skiten(läs:saltet!) och låt det vara vinterväg när det är vinter, man får helt enkelt anpassa hastigheten efter hur väglaget ser ut!

Vorsprung durch technik

961 Inlägg
21 oktober 2012
Krillmeister skrev:

Lägg ner skiten(läs:saltet!) och låt det vara vinterväg när det är vinter, man får helt enkelt anpassa hastigheten efter hur väglaget ser ut!

lätt att säga det när du bor där uppe, här nere pendlar temperaturen från minus till plus från dag till dag, ena dan så snöar det och är -10 grader, sedan nästa dag är det 2 grader och det blir en massa jävla slask, sedan på natten blir det -20 grader, då är vägarna täckta av is med en massa grus under isen, det blir snorhalt, går nästan inte ens att gå. går ju fan inte att köra utan salt då ju. du som bor i timrå har väll minus hela vintern, önskar som fan det var det här med

-danskt ordspråk

7 490 Inlägg
21 oktober 2012
KBAragger skrev:
Krillmeister skrev:

lätt att säga det när du bor där uppe, här nere pendlar temperaturen från minus till plus från dag till dag, ena dan så snöar det och är -10 grader, sedan nästa dag är det 2 grader och det blir en massa jävla slask, sedan på natten blir det -20 grader, då är vägarna täckta av is med en massa grus under isen, det blir snorhalt, går nästan inte ens att gå. går ju fan inte att köra utan salt då ju. du som bor i timrå har väll minus hela vintern, önskar som fan det var det här med

likadant här uppe ska du veta,, tempen pendlar här med wink vi har inte termofrost här wink

14 380 Inlägg
21 oktober 2012
granadadr skrev:
KBAragger skrev:
Krillmeister skrev:

likadant här uppe ska du veta,, tempen pendlar här med wink vi har inte termofrost här wink

Jag skulle vilja att dom bara sandade och gav fan i saltet. Mer miljövänligt är det oxå!!

/Benny

Proud Audi-owner
55 Inlägg
21 oktober 2012
Jajamen!

Förstår inte varför dom ska jävlas med detta förbannade salt här när det inte behövs, låt gå för att dom saltar där man har ett mildare och mer skiftande klimat..
för jag snackar givetvis angående de vägar jag kör mest på, här är det totalt onödigt att salta!

I vissa fall är det även livsfarligt, när de saltar på snö/slask så det smälter, sen så fryser det på, då blir det som att åka på "halkbanan" när man körde upp (i mitt fall på sommaren var det olja på plåt som man fick köra på) och det är extremt halkigt!!

KBAragger skrev:
Krillmeister skrev:

Vorsprung durch technik

Proud Audi-owner
55 Inlägg
21 oktober 2012
Ja grusblandad sand vore mycket bättre än detta jäkla salt!!

Klart temperaturen växlar men mitt i kallaste vintern är det sällan plusgrader, eller är det det i skeå?

Vorsprung durch technik

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
21 oktober 2012
granadadr skrev:
KBAragger skrev:
Krillmeister skrev:

Fast det kan bli kallt utav helvete! big_smile Bodde i Luleå förra vintern och minus 30 grader med bara jeans på benen är inte trevligt. Helvete vad det gjorde ont att gå! lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
21 oktober 2012
Krillmeister skrev:

Håller med, här uppe i Norrland kan dom ge fan i att salta!!!!

Nöjeskör närproducerat

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
21 oktober 2012
Thunderbird88 skrev:
Fast det kan bli kallt utav helvete! big_smile Bodde i Luleå förra vintern och minus 30 grader med bara jeans på benen är inte trevligt. Helvete vad det gjorde ont att gå! lol

Hahah, sörlänning. roll lol wink

Nöjeskör närproducerat

5 153 Inlägg
21 oktober 2012
hällre 30 minus än 10 men snålblåst och fuktig luft;)  åkte skotet förra vintern med jobbet. på kvällen kom ja å en till på att vi skulle ta en sväng till, slog om å blev 20 minus och dimma:-P de va kallt på riktigt:-)
angående sallt så hatar ja det:-P mycke roligare och sladda i snö än slask;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 763 Inlägg
21 oktober 2012
Men snälla, saltet är inte bra, varken i norrland eller övriga Sverige. Det är livsfarligt!

Jag är smålänning till 100% men jag gick gymnasiet uppe i Arjeplog och jag hade chansen att få uppleva ordentliga vintervägar utan salt. Man lärde sig att ta hänsyn till väglaget, det var underbart att åka på och framförallt så tyckte jag inte att det var så svårt att hantera bilen på det underlaget. Det var ju halt över allt och det visste man om.

Det är inte omöjligt att fixa i övriga Sverige, det gäller att de lär sig att ploga ordentligt!

Den som inte tror mig, åk upp till norrland och testa, jag lovar att ni ändrar uppfattning!

Jag kräks på detta saltet som förstör vägar, bilar, naturen och inte minst alla djuren det drar upp på vägarna!

Volvo - For Life

1 436 Inlägg
21 oktober 2012
BOLIN_ skrev:
Men snälla, saltet är inte bra, varken i norrland eller övriga Sverige. Det är livsfarligt!

Jag är smålänning till 100% men jag gick gymnasiet uppe i Arjeplog och jag hade chansen att få uppleva ordentliga vintervägar utan salt. Man lärde sig att ta hänsyn till väglaget, det var underbart att åka på och framförallt så tyckte jag inte att det var så svårt att hantera bilen på det underlaget. Det var ju halt över allt och det visste man om.

Det är inte omöjligt att fixa i övriga Sverige, det gäller att de lär sig att ploga ordentligt!

Den som inte tror mig, åk upp till norrland och testa, jag lovar att ni ändrar uppfattning!

Jag kräks på detta saltet som förstör vägar, bilar, naturen och inte minst alla djuren det drar upp på vägarna!

Hatar också saltet. Ploga ordentligt, sanda där det krävs och efterhand kommer folk lära sig att köra.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
21 oktober 2012
mb_pucken skrev:
hällre 30 minus än 10 men snålblåst och fuktig luft;)  åkte skotet förra vintern med jobbet. på kvällen kom ja å en till på att vi skulle ta en sväng till, slog om å blev 20 minus och dimma:-P de va kallt på riktigt:-)

Det där fuktig luft är bara riktig jävla bullshit.
-20 i Västerås är riktigt kallt och -20 i Luleå är riktigt kallt.
Bara något försvar som folk i södern använder för att verka coola och få sina löjliga -10C att verka värre än vad det är...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

961 Inlägg
21 oktober 2012
Vettemannen skrev:
granadadr skrev:
KBAragger skrev:

Jag skulle vilja att dom bara sandade och gav fan i saltet. Mer miljövänligt är det oxå!!

/Benny

oftast så ligger allt grus under isen sad

-danskt ordspråk

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 oktober 2012
Här växlar också temperaturerna. Spelar ingen roll. Saltet gör det bara sämre.
Om det är + grader på dagarna och 20 - på nätterna spelar de ingen roll om dom saltar. Då fryser det på natten ändå så din teori håller inte.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

613 Inlägg
21 oktober 2012
Krillmeister skrev:
Ja grusblandad sand vore mycket bättre än detta jäkla salt!!

Klart temperaturen växlar men mitt i kallaste vintern är det sällan plusgrader, eller är det det i skeå?

Grusblandad Sand är du glasmästare eller? fatta hur mycket rutor och lysen man måste byta varje år för alla stenskott

träpulver är enda lösningen men varken kommunerna eller "stat" vill investera i detta vilket är helt åt helvete då träpulver är en restprodukt från vårat skogsbruk
och staten är ju egentligen vi men om detta är det tyst som i graven

Muttley
21 oktober 2012
Ja kom igen. Grusblandad sand. Med tanke på hur dåligt avstånd folk håller i detta landet lär de bli massa gnäll för all slitage på folks rutor och lack för det.  Har ni aldrig kört på grusvägar eller?

Avstängd
10 388 Inlägg
21 oktober 2012
Thunderbird88 skrev:
mb_pucken skrev:

Det där fuktig luft är bara riktig jävla bullshit.
-20 i Västerås är riktigt kallt och -20 i Luleå är riktigt kallt.
Bara något försvar som folk i södern använder för att verka coola och få sina löjliga -10C att verka värre än vad det är...

Inte riktigt

Men, som du säger är luftfuktigheten den lilla boven i det hela. Däremot är det blåsten i söder (som är statistiskt påvisbart "högre" än längre norrut; det blåser helt enkelt "mer"/mer ofta i söder) som står för att det känns kallare "i söder". Och ja, det räcker med minimala vindar när det är kallt för att temperaturen ska upplevas som mycket lägre.

Sen till det kan man lägga massa andra faktorer; bättre klädd för vädret längre norrut osv osv

(på sommaren däremot, gör skillnad i luftfuktighet enormt mycket)

Hoppla, ett helt OTinlägg wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
21 oktober 2012
för att komma tillbaka till saker man hatar:

skulle köra bilen till skolan förut och grejja med den mån-tis. står 3 tanter mitt på en parkeringsplats med sina hundar och pratar. jag stannar framför och dom verkar inte fatta att jag ska parkera. blinkar med helljuset så dom fattar att jag ska parkera men då ser dom bara lite sura ut och ger mig en småsur blick.

vevar ner rutan och säger lite irriterad att dom ska flytta på sig för att jag ska parkera. då börjar dom ura runt som fan i rutan och vet inte vad dom ska göra -.-"

Så folk som helt enkelt är i vägen på bilparkeringar osv.

Stil>Funktion

Sök