2642
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

43 Inlägg
20 april 2013
Polara skrev:
Frågan är väl också varför vi inte kan samarbeta i trafiken istället?
alla håller på sitt...att tex blinka i en rondell gör man för att underlätta för andra som ska köra in i rondellen,
att hålla avståndet till framförvarande är givet för en yrkeschaufför men inte för gemene man....

man kan lätt bli irriterad i trafiken, ja vet det! men jag försöker köra efter premissen: kör som du hade gjort om du haft en polisbil framför dig och en bakom dig...då brukar de flesta köra lite lugnare eller??

sen finns det ju mycket som inte är speciellt bra genomtänkt i sverige ang vägar och regler, så är det ju definitivt!
exempel på det är tex: vajerväg(2+1) de skapar bara frustration på vägen med dumma omkörningar som följd, också dumt med tanke på att en 4 filig motorväg kostar obefintligt mer att bygga...
hastighetsbegränsningar tex 80km/h under långa sträckor som tidigare var klassade för 110km/h

osv osv finns mycket som man kan gnälla över, men sett mot europa får man ändå komma ihåg att vi har ett mycket bra vägnät här...

En motorväg kostar rätt mycket mer än en 1+2 väg. 
På en 1+2 väg används orginalvägen, man bara slår upp räcke iprincip.
Ska en motorväg läggas måste vägen breddas och förstärkas. En vanlig väg har ofta 1-3 lager asfalt. Motorvägar kan ha upp till 6 lager . Ex. E22 i hörby, där ligger ca 40-50 cm tjock asfalt.  Vanlig väg har kanske 5-20 cm.
Att lägga ett lager ala ca 10 cm tjockt kostar ca 25 000 kr per 10 meter (med personal, lastbilar, material och drivmedel).
Bara att börja räkna ..

Anledningen till att hastigheter sänks på vägar är: Olycksstatistiken, vägbred, budget och hur många som kör på vägen.
Låt säga en 90 väg i ödemansland - där kanske kör en 1500 bilar om dagen. Då är det billigare att sänka farten, då en 90 väg kräver mycket mer underhåll.  Dessutom sänks olycksrisken med ca 70% på en 1+2 väg än en vanlig 90 väg. Köra in i ett vajerräcke vs. frontalkrock. Hmm inget svårt val om man frågar mig.

Dessutom budgeterat inte staten våra vägar. De ger ca ex. 50 miljoner om året, när det finns vägar som måste fixas för minst det tredubbla . (minns inte exakta siffror) Deras svarr bara "fixa det!"

Aja, lite morgonreflektioner.
Senast redigerat av Elipowe (20 april 2013)

Aldrig nöjd
804 Inlägg
20 april 2013
Förstår inte riktigt varför man lägger ned stora resurser på att pusha ned hastigheten för att rädda liv och minimera antalet olyckor när man fortsätter att bygga dessa hopplösa tvåfiliga cirkulationsplatser. Bort med skiten, folk förstår ändå inte hur man skall köra! Ge fan i innerfilen om du skall av vid första avfarten, det är inte så jäkla svårt!

En annan sak är folk som struntar i blinkers på motorvägar utan bara smyger över filen gradvis när de ligger en bit framför. Det skadar egentligen ingen men irriterar mig som få annat, samma sak med folk som slår på blinkers efter att de börjat svänga.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Avstängd
10 388 Inlägg
20 april 2013
Masquerade skrev:
Förstår inte riktigt varför man lägger ned stora resurser på att pusha ned hastigheten för att rädda liv och minimera antalet olyckor när man fortsätter att bygga dessa hopplösa tvåfiliga cirkulationsplatser. Bort med skiten, folk förstår ändå inte hur man skall köra! Ge fan i innerfilen om du skall av vid första avfarten, det är inte så jäkla svårt!

En annan sak är folk som struntar i blinkers på motorvägar utan bara smyger över filen gradvis när de ligger en bit framför. Det skadar egentligen ingen men irriterar mig som få annat, samma sak med folk som slår på blinkers efter att de börjat svänga.

Tror nog inte att det -dör- så många i cirkulationsplatser så jag vet inte riktigt om "irritation" spelar i samma liga som "död"...i min värld wink

(sen att folk har problem hur man ska köra i dessa, det tänker jag inte säga något om)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Aldrig nöjd
804 Inlägg
20 april 2013
it_mutt skrev:
Masquerade skrev:

Tror nog inte att det -dör- så många i cirkulationsplatser så jag vet inte riktigt om "irritation" spelar i samma liga som "död"...i min värld wink

(sen att folk har problem hur man ska köra i dessa, det tänker jag inte säga något om)

Nej, dödsfallen börjar väl dyka upp när någon mupp bestämmer sig för att övergångsställen över cirkulationsplatser vore en bra idé. Däremot så kan jag tänka mig att fordonsskador och förar/passagerarskador så som whiplash är vanligt. Jag har svårt att tänka mig annat så som folk kör. tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
20 april 2013
Jag har märkt att iom nya E4 bygget upp till Hudik så har det blivit betydligt mer turisttrafik på Riksväg 84. Det tillför att alla semesterkåta nollåttor med sina tjugotre extraljus och xenon halvljus med överlast i arslet har en tendens att blända en hela tiden. Däremot så är dom jävligt kinkiga om jag kommer ner i en backe, då mina strålkastare självklart bländar dom lite på halvljus, för det är ju så det funkar trots att man har ställt dom jävligt kort med flit för att slippa sådant.
Men i alla fall. Idioter som inte tänker sig för innan dom börjar blinka med helljuset, det kan ju vara så att du kommer i en ytterkurva mot en annan bil, då blir man alltid bländad, bara för att man inte har extraljus så tror ju folk att man har helljuset på jämt. Puckon.

430 Inlägg
21 april 2013
Elipowe skrev:
Polara skrev:
Frågan är väl också varför vi inte kan samarbeta i trafiken istället?
alla håller på sitt...att tex blinka i en rondell gör man för att underlätta för andra som ska köra in i rondellen,
att hålla avståndet till framförvarande är givet för en yrkeschaufför men inte för gemene man....

man kan lätt bli irriterad i trafiken, ja vet det! men jag försöker köra efter premissen: kör som du hade gjort om du haft en polisbil framför dig och en bakom dig...då brukar de flesta köra lite lugnare eller??

sen finns det ju mycket som inte är speciellt bra genomtänkt i sverige ang vägar och regler, så är det ju definitivt!
exempel på det är tex: vajerväg(2+1) de skapar bara frustration på vägen med dumma omkörningar som följd, också dumt med tanke på att en 4 filig motorväg kostar obefintligt mer att bygga...
hastighetsbegränsningar tex 80km/h under långa sträckor som tidigare var klassade för 110km/h

osv osv finns mycket som man kan gnälla över, men sett mot europa får man ändå komma ihåg att vi har ett mycket bra vägnät här...

En motorväg kostar rätt mycket mer än en 1+2 väg. 
På en 1+2 väg används orginalvägen, man bara slår upp räcke iprincip.
Ska en motorväg läggas måste vägen breddas och förstärkas. En vanlig väg har ofta 1-3 lager asfalt. Motorvägar kan ha upp till 6 lager . Ex. E22 i hörby, där ligger ca 40-50 cm tjock asfalt.  Vanlig väg har kanske 5-20 cm.
Att lägga ett lager ala ca 10 cm tjockt kostar ca 25 000 kr per 10 meter (med personal, lastbilar, material och drivmedel).
Bara att börja räkna ..

Anledningen till att hastigheter sänks på vägar är: Olycksstatistiken, vägbred, budget och hur många som kör på vägen.
Låt säga en 90 väg i ödemansland - där kanske kör en 1500 bilar om dagen. Då är det billigare att sänka farten, då en 90 väg kräver mycket mer underhåll.  Dessutom sänks olycksrisken med ca 70% på en 1+2 väg än en vanlig 90 väg. Köra in i ett vajerräcke vs. frontalkrock. Hmm inget svårt val om man frågar mig.

Dessutom budgeterat inte staten våra vägar. De ger ca ex. 50 miljoner om året, när det finns vägar som måste fixas för minst det tredubbla . (minns inte exakta siffror) Deras svarr bara "fixa det!"

Aja, lite morgonreflektioner.

ja det är klart att motorvägar är dyrare att bygga från början men räkna på en 10-15års period så är motorvägen billigare, detta pga alla olyckor de inte räknat med på 2+1 väg.
bara som exempel: jag har kört yrkesaktiv sedan 1997 och hade krockat 0ggr på motorväg, sedan kom 2+1 vägen och då började det smälla på bra, har sett och vart inblandad i rätt många olyckor på dessa vägar...
olycks statistiken är inte speciellt lysande på dessa vägar.

men jag förstår att det ska sparas pengar överallt på underhåll å dyl...

Mopar or no car!

336 Inlägg
23 april 2013
Hmm, hamnade bakom en idag som nog inte var helt mentalt närvarande...
Vi närmade oss en tvåfilig rondell, vi båda låg i högerfilen. När vi kommer fram till rondellen stannar vi, och när det dyker upp en lucka kör han ut, och jag följer efter, eftersom det finns gott om tid och utrymme för det.
Jag hade dock inte räknat med att han skulle stanna mitt i rondellen. Inte för att släppa in någon eller så, utan han stannade helt plötsligt nästan direkt efter att han kommit in i rondellen, medan trafiken flödade i vänsterfilen. Jag, som stod bakom honom, stod nog med bakhjulen utanför rondellen. Fem sekunder senare kör han iväg som om inget har hänt...

Undrar just varför han stannade. Han kanske började tveka och funderade på att svänga av där istället? roll

Just turbo power, no real shit.

119 Inlägg
23 april 2013
Äldre människor som inte ser vägen, möte en gubbe i en rondell, han svängde vänster och såg ut som ett frågetecken.

1 808 Inlägg
23 april 2013
Irriterar mig på folk som ska blinka med hellyset att dom ska köra om.. använd blinkers förfan

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

119 Inlägg
23 april 2013
Gronwalls skrev:
Irriterar mig på folk som ska blinka med hellyset att dom ska köra om.. använd blinkers förfan

håller med kan vara riktigt irriterande, speciellt på kvällen, har dom extralysen är det pricken över Iet

773 Inlägg
23 april 2013
Till dem som blinkar med helljuset vid omkörning säger jag bara attär dem så osäkra på medtrafikanterna att dem måste medela vad dem ska göra åk kollektivt:)

2 411 Inlägg
23 april 2013
Gronwalls skrev:

Det måste vara ett påhitt som ni sydstatare håller på med tongue  Har aldrig upplevt att någon blinkat åt mig innan omkörning :o

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 373 Inlägg
23 april 2013
Gronwalls skrev:

Personligen ser jag inte detta som nåt problem. Dom vill ju bara påkalla sin uppmärksamhet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

773 Inlägg
23 april 2013
Vettemannen skrev:
Gronwalls skrev:

Personligen ser jag inte detta som nåt problem. Dom vill ju bara påkalla sin uppmärksamhet.

/Benny

Precis dem vill påkalla din uppmärksamhet att dem inte alls är säkra på att köra om ändå ska dem köra om, är man inte 100 på att köra på kvällar/natt ge fan i det:)

Men sen o andra sidan gör man det för att påkalla uppmärksamhet för att man ser någon fara framöver är det helt förståeligt:)

773 Inlägg
23 april 2013
Nybergrobin skrev:
Gronwalls skrev:

Det måste vara ett påhitt som ni sydstatare håller på med tongue  Har aldrig upplevt att någon blinkat åt mig innan omkörning :o

Händer rätt ofta faktiskt:D

6 691 Inlägg
23 april 2013
Vettemannen skrev:
Gronwalls skrev:

/Benny

Något körskolan påpekade om att man skulle göra vid landsväg..det kommer bli fler av dem!

De/Dem

Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2013
Förstår folk som blinkar med helljuset innan omkörning. Har själv varit påväg att bli tryckt i sidan vid omkörningar av folk som inte håller koll (både personbilar o lastbilar). Gör det inte själv, men som sagt, full förståelse för folk som gör det
Senast redigerat av it_mutt (23 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 198 Inlägg
23 april 2013
Snart får man nog inte göra nåt alls utan att det gnälls... ;-)

1 160 Inlägg
23 april 2013
Gronwalls skrev:

bara för dom själv inte använder backspeglarna så tror dom att ingen annan gör det big_smile

3 151 Inlägg
23 april 2013
Tycker det är värre med de som kör med helljuset på när man passerar dem, och släcker inte förrän man är 100 meter framför... Helst har de xenon i tre extraljus också.

Enda gången någon har blinkat åt mig vid en omkörning är när jag hade en polisbil bakom mig, han tyckte att jag körde lite för fort så han blinkade med helljuset innan han körde om.

silversnurran skrev:
Till dem som blinkar med helljuset vid omkörning säger jag bara attär dem så osäkra på medtrafikanterna att dem måste medela vad dem ska göra åk kollektivt:)

Nu är det väl iofs så att man ska meddela så gott man kan vad man ska göra i trafiken? Dock kan jag hålla med om att det är lite överkurs med helljusblink... Men det är inget jag skulle störa mig på direkt.
Senast redigerat av Mervolic (23 april 2013)

Sök