4556
Sök

Problem med mina 5.1 högtalare. ljudet kommer från alla högtalare!

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
sha!

han införskaffat mig logitech z906 5.1 till min dator.

det är så att ofta så kommer ljudet ifrån alla högtalare dvs att basen kommer från diskanterna osv. detta gör ett riktigt dåligt ljud.

går jag in på kontrollpanelen>ljud och maskinvara>ljud>(mina högtalare)>inställningar så kommer det fram om man vill ha mono, stereo, 2.1, 5.1 eller 7.1.

väljer då 5.1 och trycker testa. det ska då spela upp ljud från alla olika högtalare för sig för att testa.

jag hör först ljudet från vänster högtalare bara. sen höger högtalare. sen blir det tyst och låter inget.

det ska då spela upp ljud ifrån centern, vänster bak, höger bak och sen bara basen. inget av dem gör ett ljud.

allt ska vara kopplat rätt. har dubbelkollat det.

någon som vet vad det kan vara eller har samma problem?

Stil>Funktion

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 april 2012
Jag har vad jag tror är föregångaren till ditt system till min dator, och på det finns dels olika inställningar. Om jag ställer den i fel läge, exempelvis "Stereo" så är det endast främre högtalarna som spelar utan det krävs att den står i läge "6ch" (5.1 kan ses som 5+1 kanaler) för att alla högtalarna skall låta vid test.

Sedan funderade jag över hur du kopplat systemet, är det via 3x3.5" kabel, optiskt, HDMI eller något annat?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

501 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
det ska vara kopplat rätt men vet inte.

det är 2-kanals en röd och en svart. dom går från högtalarna till bak på subben som är märkt och kopplat rätt.

sen går det 3 sladdar från suben till datorn. en grön, svart och orange.

men vet inte vad jag ska göra? vill ju få fint ljud ut av mina dyra högtalare.

Stil>Funktion

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 april 2012
P-K skrev:
det ska vara kopplat rätt men vet inte.

det är 2-kanals en röd och en svart. dom går från högtalarna till bak på subben som är märkt och kopplat rätt.

sen går det 3 sladdar från suben till datorn. en grön, svart och orange.

men vet inte vad jag ska göra? vill ju få fint ljud ut av mina dyra högtalare.

Om jag minns rätt är Grön kontakt de främre högtalarna, svart kontakt de bakre och orange används för bas och center. Har du kontrollerat att din dator skickar ut signalen på det viset, det borde gå att förvisa sig om i ditt ljudkorts programvara?

501 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
tack! det hade jag ingen aning om. så jag ska kolla upp mitt ljudkort?

vet att jag kör med ett inbyggt ljudkort på mitt moderkort som snart är 5 år.

Stil>Funktion

501 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
jag gjorde så nu att jag kopplade in mitt gamla audigy SE som jag hade. det var inställt nu efter 5.1 och allt det där utan resultat. samma som innan.

laddar ner ny driver till kortet men vet ej för det är ju otroligt gammalt som allt annat i datorn.

men ska testa!

Stil>Funktion

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 april 2012
Att använda ett ljudkort i stil med Creative Audigy kan jag rekommendera, mitt högtalarsystem (Logitech Z-5500) presterade mycket bättre ljud kopplat till ett X-fi kort än vad det gjorde/gör kopplat till datorns inbyggda ljud så som jag kör idag. Min före detta dator med X-fi kort är nämligen ersatt av en bärbar dator idag utan den möjligheten.

Har du kollat vilken ljudbild ditt system är inställt på? Nu känner jag inte till din modell, men jag har 6ch, Stereo, Stereox2, studio, Dolby Music, Dolby Movie och ett par alternativ till och olika högtalare används i olika lägen.

En annan sak du kan testa, om du byter plats på den gröna och den svarta kontakten då bör rimligtvis ljudet komma från dom bakre högtalarna istället för de främre. Om så inte sker sitter troligen problemet i ett fel eller fel inställningar på ditt högtalarsystem.

Pröva med låg volym och något kort och enkelt ljud, till exempel det i Windows inbyggda ljudet som uppstår när du flyttar på stapeln för volym. Allt för att spara högtalarna om något inte är kopplat korrekt!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 april 2012
Har du S/PDIF på datorn så kör med det istället

https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcT5kyyX1diJNlZWgV4D6El0UBA-Fi_0RJelfb1XSLWmU0RonHJ1
http://img.tomshardware.com/us/2005/11/23/pc_interfaces_101/spdif-toslink.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök