3226
Sök

Hjälper exportera genom att regga bilarna på mitt namn. antal bilar?

2 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Har en polare som kommer hit från ett annat land, det han gör är att han köper bilar här i Sverige som han sedan exporterar. Det går till så att vi registrerar bilarna på mitt namn för att det ska bli så enkelt så möjligt, vi gör det för inte slipa tillfällig-registrering och för att han inte har något svenskt personnummer.

Det jag undrar är hur ska jag bevisa för skatteverket att jag inte tjänar något på det, ifall de blir intresserade eftersom det är inte lite bilar han exporterar och alla går ju på mitt namn.
Senast redigerat av gnusmas (18 april 2012)

463 Inlägg
19 april 2012
Ring skatteverket och fråga. Alternativt ring transportstyrelsen och fråga om det finns något sätt så du slipper agera mellanhand..

Jag tror dock att det kan bli svårt att övertyga skatteverket om att du inte tjänar något på det.

Skaune
19 april 2012
Om jag inte missminner mig, räknas man som bilförsäljare om man har "Sålt" mer än 8 bilar per år? Rätta mig gärna om jag har fel!

1 758 Inlägg
19 april 2012
Låter som att ni bedriver olaglig affärsverksamhet utan registrerad firma. Även om inte du tjänar några pengar, så lär väl din kompis ha ett visst vinstintresse? Eller exporterar han stora mängder bilar bara för att det är roligt med byråkrati och att fylla i blanketter?
Är nog lämpligt att kolla upp vad som gäller, i mina öron låter det som att din kompis bör starta företag om han vill fortsätta.

EDIT:
T-Gul_ skrev:
Om jag inte missminner mig, räknas man som bilförsäljare om man har "Sålt" mer än 8 bilar per år? Rätta mig gärna om jag har fel!

Har för mig att det var fem bilar, men den lagen är borta sedan länge. Nu är det en mer luddig gräns mellan "bilhandlare" och "bilentusiast". smile
Senast redigerat av schnauz (19 april 2012)

Skaune
19 april 2012

En gång till nu
760 Inlägg
19 april 2012
T-Gul_ skrev:

Och det jag har för mig är att om man importerar själv så e det 1 bil per år, så vart de iaf för 5 årsen när jag kikade på importering.

men som sagt, rätta mig vid fel.
Det låter ju som ett spel där allt går väl så länge ni grejer i pereferin. men under lupen på skatteverket blir de säkert ett intressant fall.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Sök