Val av olja till en gammal V8 ? :)

VTEx
20 april 2012 · 107 Inlägg

Tjenare.

Jag spekulerar lite i vilka oljor man kan tänkas använda sig utav i en gammal V8 "389"?

Många hävdar att Mineraloljor är bäst, men jag vet inte om jag kan hålla med där riktigt till 100%.

En syntet olja är tunnare när du häller i den i bilen men den tjocknar vid högre temperatur.
Så en syntet olja borde ju teoretiskt sätt nå alla smörjpunkter snabbare?
Jag kan ha fel ingen aning big_smile

Vilken typ ska man använda ?  15w40 / 5w50 / 15w50   ja de finns ju 100tals olika varianter där roll

Ge mig tips / råd ?

Senast redigerat av VTEx (20 april 2012)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
JimpeBoy
20 april 2012 · 529 Inlägg

Själv så kör jag på biltemas mineralolja i mina V8:or. Bättre att byta lite oftare istället, jag kör 2 sommrar på ett byta ca 400-500 mil. Tror att du kan ta den sämsta oljan som finns idag så är den garanterat mycket bättre än oljorna som fanns när bilen var ny.

Om du vet att motorn är frisk alt renoverad så kan du använda oljan nedan
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W30-36969/

Orenoverade motorer kan man väl kanske rekommendera en lite tjockare olja tex
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W50-36928/

Senast redigerat av JimpeBoy (20 april 2012)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
VTEx
20 april 2012 · 107 Inlägg

JimpeBoy skrev:
Själv så kör jag på biltemas mineralolja i mina V8:or. Bättre att byta lite oftare istället, jag kör 2 sommrar på ett byta ca 400-500 mil. Tror att du kan ta den sämsta oljan som finns idag så är den garanterat mycket bättre än oljorna som fanns när bilen var ny.

Om du vet att motorn är frisk alt renoverad så kan du använda oljan nedan
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W30-36969/

Orenoverade motorer kan man väl kanske rekommendera en lite tjockare olja tex
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W50-36928/

Okej. smile
Ja nä man kör ju inte så våldsamt mycket med bilen. 
Det är så olika vad folk säger om oljor till olika bilar :p 
Men jag håller nog med dig där, att det är bättre att byta oftare istället :p

Tackar så mycket!

Läste detta på "Cadillac Club",

Påstående:

Syntetoljor är alldeles för tunna, det ser man ju på dem när man häller dem i motorn. De kan vara bra på vintern, men vem kör äldre bilar på vintern? Stabila mineraloljor är modellen, se bara så tjocka och fina de ser ut när man tappar dem ur burken.

Kommentar:

Definitionsmässigt är inte syntetoljor tunna. Några av de absolut tjockaste smörjmedel som finns är syntetiska. Möjligheten att smörja vid olika temperaturer har gjort att man kan göra en syntetolja tunnare när den är kall, d v s när du häller den i motorn. I varmt tillstånd är den lika tjock som en mineralolja av motsvarande viskositet och har bättre smörjförmåga. En mineralolja klarar inte detta temperaturomfång och måste därför förses med tillsatser för att öka viskositetomfånget (sk VI-improvers). Oljor tjocknar med tiden i motorn. Oxidation gör att viskositeten ökar. När oljan tappas ur är den ofta tjockare, vilket inte är ett kvalitetsbevis, tvärt om.

Så till frågan om syntetoljor utgör lämpligt smörjmedel för en samlarbil. Mitt svar är utan tvekan JA. Syntetoljans överlägsenhet att tåla tryck, motstå oxidering och snabbt nå smörjställena efter start är skäl nog. Att det lägre viskositetsmotståndet medverkar till minskad oljetemperatur är dessutom, i hårt belastade motorer, av stort värde. En idealisk gammelbilsolja är en syntetisk olja framställd efter de senaste rönen, men aningen tjockare än nybilsoljorna. Exempel på lämpliga viskositeter är SAE 5W-50, 10W-60, 15W-50, 20W-50 eller 25W-50. Kvalitetsbeteckningen för dessa oljor bör vara API SG, SH eller högre. Alla kanske inte finns att köpa på bensinstationerna men hör då istället med tillbehörshandeln.

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
VTEx
20 april 2012 · 107 Inlägg

Sen stod det också så här :p  Lite komiskt <-

Om jag nu har en gammal bil är det väl utmärkt att det finns oljor från tiden? Det är väl onödigt att köra med nya och dyra oljor? Bilen krävde ju ändå inte den kvalitetsnivån när den tillverkades. Varje olja man idag kan köpa på stormarknaden för 15:-/l har högre kvalitetsklass än vad den bästa oljan på marknaden hade för 20 år sedan. Rätt, men du får då inte heller begära att den ska ge dig de prestanda som moderna oljor ger. Det är lätt att glömma hur motorer sotade förr och att dåtida oljor måste bytas efter 150-200 mil, hur livslängden på mekaniska delar var begränsad mm.

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
VTEx
20 april 2012 · 107 Inlägg

JimpeBoy skrev:
Ja det är ju lite dumsnålt. Jag kör ju hellre 500 mil mellan oljebytena än 150-200 mil även om oljan kostar lite mer, men som sagt så tror jag ju även motorn håller lite längre!

smile Jajjamen..

Jag har ju en Pontiac Bonneville - "389" , Antar att den inte är renoverad på några år smile
Så då kanske en tjockare olja är att rekommendera isf smile

Men du tycker jag ska köra på den  Classic 20W–50 oljan ? smile

MvH

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
JimpeBoy
20 april 2012 · 529 Inlägg

VTEx skrev:

JimpeBoy skrev:
Ja det är ju lite dumsnålt. Jag kör ju hellre 500 mil mellan oljebytena än 150-200 mil även om oljan kostar lite mer, men som sagt så tror jag ju även motorn håller lite längre!

smile Jajjamen..

Jag har ju en Pontiac Bonneville - "389" , Antar att den inte är renoverad på några år smile
Så då kanske en tjockare olja är att rekommendera isf smile

Men du tycker jag ska köra på den  Classic 20W–50 oljan ? smile

MvH

Ja gör det det blir garanterat bra!

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
VTEx
20 april 2012 · 107 Inlägg

JimpeBoy skrev:

VTEx skrev:

JimpeBoy skrev:
Ja det är ju lite dumsnålt. Jag kör ju hellre 500 mil mellan oljebytena än 150-200 mil även om oljan kostar lite mer, men som sagt så tror jag ju även motorn håller lite längre!

smile Jajjamen..

Jag har ju en Pontiac Bonneville - "389" , Antar att den inte är renoverad på några år smile
Så då kanske en tjockare olja är att rekommendera isf smile

Men du tycker jag ska köra på den  Classic 20W–50 oljan ? smile

MvH

Ja gör det det blir garanterat bra!

okej okej smile 
Tackar så mycket.. :p

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
mats757
20 april 2012 · 915 Inlägg

Jag skulle alltid i första hand välja en Syntet olja.

MEN...
I första hand välja den viskositet som rekomenderas. Rekomenderas en 10w-40 då frångår jag inte det heller. Tunnare eller tjockare olja påverkar oljeflödet i  lager och smörjställen. Kommer inte rätt mäng olja fram så påverkas kylningen. Är motorn trimmad, modifierad eller sliten, så kanske man ska ta beslut att använda en avvikande vskositet. MEN tänk dig för både två och tre ggr innan fu väljer en tjockare olja. Eller tunnare för den del.
En 10w-40 är lika tjock oavsett om det är syntet eller mineral.
Ibland är syntetolja väldigt "Blaskig" som en del skulle utrycka det. Men då har dom frångått rekomendationerna. Handhavandefel.


2. Se till att olja klarar av dom specifikationer som ställs. Passa också upp med att använda en "För Ny" olja, En gamal V8 kanske behöver vissa metalltillsatser i olja för att kamaxeln ska överleva. Mendans samma metalltillsatser förstör katalysator i en nyare motor.

3 Finns oljan som syntet eller mineral och klarar av ovanstående krav. Då väljer jag absolut en syntetolja i första hand. Den ÄR bättre under förutsättning att det är rätt viskositet och har rätt specifikationer.

4 Är det ett kännt märke. Visst fan är man ball vid Donken om man har klistermärken på bilen som det står "AGROL" på  :-)

Mats

VTEx
20 april 2012 · 107 Inlägg

mats757 skrev:
Jag skulle alltid i första hand välja en Syntet olja.

MEN...
I första hand välja den viskositet som rekomenderas. Rekomenderas en 10w-40 då frångår jag inte det heller. Tunnare eller tjockare olja påverkar oljeflödet i  lager och smörjställen. Kommer inte rätt mäng olja fram så påverkas kylningen. Är motorn trimmad, modifierad eller sliten, så kanske man ska ta beslut att använda en avvikande vskositet. MEN tänk dig för både två och tre ggr innan fu väljer en tjockare olja. Eller tunnare för den del.
En 10w-40 är lika tjock oavsett om det är syntet eller mineral.
Ibland är syntetolja väldigt "Blaskig" som en del skulle utrycka det. Men då har dom frångått rekomendationerna. Handhavandefel.


2. Se till att olja klarar av dom specifikationer som ställs. Passa också upp med att använda en "För Ny" olja, En gamal V8 kanske behöver vissa metalltillsatser i olja för att kamaxeln ska överleva. Mendans samma metalltillsatser förstör katalysator i en nyare motor.

3 Finns oljan som syntet eller mineral och klarar av ovanstående krav. Då väljer jag absolut en syntetolja i första hand. Den ÄR bättre under förutsättning att det är rätt viskositet och har rätt specifikationer.

4 Är det ett kännt märke. Visst fan är man ball vid Donken om man har klistermärken på bilen som det står "AGROL" på  :-)

Mats

Okej smile 
Ska fara in te mekonomen och höra med dom lite :p 
Men tackar så mycket för ditt svar big_smile

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Germax
20 april 2012 · 12 086 Inlägg

mats757 skrev:
Jag skulle alltid i första hand välja en Syntet olja.

MEN...
I första hand välja den viskositet som rekomenderas. Rekomenderas en 10w-40 då frångår jag inte det heller. Tunnare eller tjockare olja påverkar oljeflödet i  lager och smörjställen. Kommer inte rätt mäng olja fram så påverkas kylningen. Är motorn trimmad, modifierad eller sliten, så kanske man ska ta beslut att använda en avvikande vskositet. MEN tänk dig för både två och tre ggr innan fu väljer en tjockare olja. Eller tunnare för den del.
En 10w-40 är lika tjock oavsett om det är syntet eller mineral.
Ibland är syntetolja väldigt "Blaskig" som en del skulle utrycka det. Men då har dom frångått rekomendationerna. Handhavandefel.


2. Se till att olja klarar av dom specifikationer som ställs. Passa också upp med att använda en "För Ny" olja, En gamal V8 kanske behöver vissa metalltillsatser i olja för att kamaxeln ska överleva. Mendans samma metalltillsatser förstör katalysator i en nyare motor.

3 Finns oljan som syntet eller mineral och klarar av ovanstående krav. Då väljer jag absolut en syntetolja i första hand. Den ÄR bättre under förutsättning att det är rätt viskositet och har rätt specifikationer.

4 Är det ett kännt märke. Visst fan är man ball vid Donken om man har klistermärken på bilen som det står "AGROL" på  :-)

Mats

Du får det ju att låta som att det är katastrof med fel viskositet. Oljan blir inte en helt annan olja bara för att det står 10w40 eller 10w50. En motor klarar ett bredare spann än så.
Och pratar vi om en gammal V8 så kan man krasst uttryckt hälla i vad som helst tongue Toleranserna på dessa motorer är jättestora relativt till en modern motor så det viktigaste är att oljan inte är för tunn

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang