2292
Sök

Hur byta oljefiltret? Skoda Fabia 08

1 228 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
Hej, skulle byta olja och oljefilter på min fabia mellan de vanliga serviceintervallen.

Tappade på olja, och därefter öppnade jag oljefilterhållaren (det är insatsfilter).
Lät den rinna/droppa av, och under tiden försökte jag få bort oljefiltret.

Dock satt detta på ett helt annat sätt än vad jag är van vid vad gäller insatsfilter. Vanligen brukar dem ju sitta löst, och man skruvat på kåpan för att täta, nu fick jag hela oljefiltret i koppen, med oljeretur och allt. Det jag undrar är, hur får man bort det, känns ju inte som om man vill slita och rycka, då oljereturen är i plast.

Någon som har ngt tips?
Vore tacksam för svar.

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 april 2012
Huh? Dom fabiorna som jag bytt på har haft "vanligt" insatsfilter.. bild! smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

309 Inlägg
20 april 2012
kolla på det nya filtret så borde du se hur de tänkt. ibland så kan det sitta rätt hårt i locket

Läser och släcker felkoder. pm för info

1 228 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Om jag har fattat förfarnadent rätt, så skall man alltså bra dra av det gamla filtret. Men nu när jag bytte så satt det utav bara hel****e.

Hade väl en tanke om att kanske sätta filtret i ett skruvstäd och helt enkelt dra upp det med kraft. Men man vill ju inte att själva "plastreturen" skall gå av. För då står man ju där med utan oljetryck.

Ska försöka ta ett kort när jag ger mig på det där nästa gång.

Ingen annan som har förslag på hur man lättast får av filtret?

7 Inlägg
30 juni 2012
Fick du loss oljefiltret, och hur? Jag försökte byta filter idag på min, Fabai från -11 1,2L men det sitter som gjutet.
Ska man på något vis skruva loss det eller är det bara att dra?

747 Inlägg
30 juni 2012
Brukar kunna sitta något hårt ibland, är inte mer än att hålla med ena handen i koppen medan man vrider o drar filtret rakt upp med andra handen.

/ Toni Larsson

Sök