1857
Sök

Japs-Jens Nissan Skyline R33 GTS-T, 500 hk till Elmia 2013!

Syftet med projektet är att snygga till Skylinen under sommaren och sen gå lös på motorn under vintern. Målet är 500 hk till Elmia 2013!!

91 401 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2013
360 Inlägg
11 februari 2013
#181
ThomasNyqvist skrev:
Japs-Jens skrev:
Precis samma reaktion som på Facebook! smile Alla röstar för ljusare.. Svart går ju helt bort eftersom formerna försvinner som sagt. Är ju typ gunmetall grey som du säger Thomas som jag funderat på. Tror det skulle bli grymt! Vitt ser så lamt ut.. Får fundera lite till påt! smile

Svarta fälgar mörka fälgar gör sig oftast bättre irl
Mot på bild tycker jag själv

Men.  Tycker vita fälgar kan va snyggg med. Men jag hadde faktiskt nog valt mörka på din blir råare

Stämmer nog bra att svart ser bättre ut irl, iallafall om man kollar min bil.
Fast denna säsongen blir det vita 9.5" rota runt om istället blir nog ännu bättre big_smile


1 503 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#182
Funderar på om jag ska justera lite i Apexit för de nya spridarna eftersom bilen går fett nu. Under spridarfliken står det såhär just nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-53e44e39a10fe4a02f14dc78e4b5f788.jpg

0,67 står ju för: Original spridarstorlek/Ny spridarstorlek = 370/550 = 0,67
Borde ja nu fylla i 370/720 = 0,51 ? Eller blir det knas?

I manualen som Paul gjort (http://www.paulr33.com/powerfc-faq/powerfc-faq.htm#57) står det att man ska ta NUVARANDE spridarstorlek genom ny spridarstorlek. Alltså 550/720 = 0,76. Eller det bara när man utgår från original spridarstorlek? I mitt fall 370cc.

Någon Apexikunnig här?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
13 februari 2013
#183
om ja förstår rätt så ska de va nuvarande spridare..
och åker du nu med 370cc orgisarna??
och skulle du i med 550? eller 720?

så är bilen mappad med 550 så blir det 550/720 = 0,76

är bilen mappad med 370 och du ska i med 720 så blir det 370/720 = 0,51

om man går efter hans så du är på rätt spår om ja inte är 100% värdelös på engelska tongue

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

1 503 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#184
Nomenia skrev:
om ja förstår rätt så ska de va nuvarande spridare..
och åker du nu med 370cc orgisarna??
och skulle du i med 550? eller 720?

så är bilen mappad med 550 så blir det 550/720 = 0,76

är bilen mappad med 370 och du ska i med 720 så blir det 370/720 = 0,51

om man går efter hans så du är på rätt spår om ja inte är 100% värdelös på engelska tongue

Apexit är mappat för 550cc. Nu sitter det 720cc.
Men jag tror ändå att man ska utgå från originalspridare/nuvarande spridare.
Tar man 0,76 så kommer han ju gå ännu fetare antar ja? Jag är tveksam...

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
13 februari 2013
#185
Japs-Jens skrev:
Nomenia skrev:
om ja förstår rätt så ska de va nuvarande spridare..
och åker du nu med 370cc orgisarna??
och skulle du i med 550? eller 720?

så är bilen mappad med 550 så blir det 550/720 = 0,76

är bilen mappad med 370 och du ska i med 720 så blir det 370/720 = 0,51

om man går efter hans så du är på rätt spår om ja inte är 100% värdelös på engelska tongue

Apexit är mappat för 550cc. Nu sitter det 720cc.
Men jag tror ändå att man ska utgå från originalspridare/nuvarande spridare.
Tar man 0,76 så kommer han ju gå ännu fetare antar ja? Jag är tveksam...

ja klart de kan vara så.. kan inte apexi. men dessa boxar har väl en grundmap för den bilmodellen den är gjord för? man kan inte ta en gtr box till en gtst vet ja. så de kan va som du säger.. känns som att de är säkrare att kolla att den går fetare än för tunt?

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

1 503 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#186
Nomenia skrev:
Japs-Jens skrev:
Nomenia skrev:
om ja förstår rätt så ska de va nuvarande spridare..
och åker du nu med 370cc orgisarna??
och skulle du i med 550? eller 720?

så är bilen mappad med 550 så blir det 550/720 = 0,76

är bilen mappad med 370 och du ska i med 720 så blir det 370/720 = 0,51

om man går efter hans så du är på rätt spår om ja inte är 100% värdelös på engelska tongue

Apexit är mappat för 550cc. Nu sitter det 720cc.
Men jag tror ändå att man ska utgå från originalspridare/nuvarande spridare.
Tar man 0,76 så kommer han ju gå ännu fetare antar ja? Jag är tveksam...

ja klart de kan vara så.. kan inte apexi. men dessa boxar har väl en grundmap för den bilmodellen den är gjord för? man kan inte ta en gtr box till en gtst vet ja. så de kan va som du säger.. känns som att de är säkrare att kolla att den går fetare än för tunt?

Fick svar från skyline.se och man skulle ta 370/720.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
19 februari 2013
#187
Japs-Jens skrev:
Nomenia skrev:
Japs-Jens skrev:

Apexit är mappat för 550cc. Nu sitter det 720cc.
Men jag tror ändå att man ska utgå från originalspridare/nuvarande spridare.
Tar man 0,76 så kommer han ju gå ännu fetare antar ja? Jag är tveksam...

ja klart de kan vara så.. kan inte apexi. men dessa boxar har väl en grundmap för den bilmodellen den är gjord för? man kan inte ta en gtr box till en gtst vet ja. så de kan va som du säger.. känns som att de är säkrare att kolla att den går fetare än för tunt?

Fick svar från skyline.se och man skulle ta 370/720.

gött smile då vet man de om man själv åker apexi nånting i framtiden big_smile

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

1 503 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#188
Efter lite mailkonversation med mapparen och företaget jag köpte turbon av så verkar det som att det kan bli svårt att få ut 500hk med de prylar jag tänkt mig.. Turbon hänger med till 500hk, men downpipen jag använder kommer förmodligen bli en strypning eftersom den leder tillbaka avgaserna till avgasystsemet. Vet inte om jag ska köpa en DP med screampipe eller chansa och se om den DP jag har nu räcker..
Senast redigerat av Japs-Jens (20 februari 2013)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

922 Inlägg
20 februari 2013
#189
Japs-Jens skrev:
Efter lite mailkonversation med mapparen och företaget jag köpte turbon av så verkar det som att det kan bli svårt att få ut 500hk med de prylar jag tänkt mig.. Turbon hänger med till 500hk, men downpipen jag använder kommer förmodligen bli en strypning eftersom den leder tillbaka avgaserna till avgasystsemet. Vet inte om jag ska köpa en DP med screampipe eller chansa och se om den DP jag har nu räcker..

Är problemet återleden wg ?
Du skulle köra intern wg var det va

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

7 281 Inlägg
20 februari 2013
#190
Annars kan det väl inte vara så svårt att fixa någon som bygger större downpipe åt dig?


922 Inlägg
20 februari 2013
#191
Brains skrev:
Annars kan det väl inte vara så svårt att fixa någon som bygger större downpipe åt dig?

Bör gå lösa. Lätt om bara det är storlek o. Att wg ska va separat delad osv

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

1 503 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#192
Jo jag har planerat att köra med intern wastegate. Har ju som mål att få ut över 500hk med ett så original utseende på motorn som möjligt (pga besiktningen). Känner att extern wastegate är uteslutet då det syns direkt. Men som sagt, borde gå att få någon att bygga en större DP med screampipe. Sen använder jag den jag har nu för besiktningen bara. Helhelg i garaget så får se vad som händer! smile
Senast redigerat av Japs-Jens (21 februari 2013)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

922 Inlägg
21 februari 2013
#193
Japs-Jens skrev:
Jo jag har planerat att köra med intern wastegate. Har ju som mål att få ut över 500hk med ett så original utseende på motorn som möjligt (pga besiktningen). Känner att extern wastegate är uteslutet då det syns direkt. Men som sagt, borde gå att få någon att bygga en större DP med screampipe. Sen använder jag den jag har nu för besiktningen bara. Helhelg i garaget så får se vad som händer! smile

Extrn wg finns flertal bilar som har orginal. Tex audi 5 cyl
Gör man det. Diskret så

Annars bygger du. Stor dp med separat. Rör i dp för wg ca 20cm långt säger dom. Ska va bra
Hks bygger tex sådanna dp till sina pnp agg

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

360 Inlägg
21 februari 2013
#194
Kör inte screamerpipe bara, roligt 1 vecka sen tröttnar man på det och blir bara jobbigt!


ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
21 februari 2013
#195
ja bygger extern audi wg på min skyline.. ska inte vara problem med bes.. den kommer ligga under grenrör och knappt synlig sen kommer den återcirkuleras in i dp.

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

1 503 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#196
Visst går det göra hyffsat diskret, men känner att jag vill använda mig utav intern wastegate eftersom det sitter det original. Likadant med screampipe, samt att man lär tröttna på ljudet som Selleen säger. Får nog bli att snida ihop modellen större DP än vad jag har nu. Tack för tipsen iaf!! smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

922 Inlägg
22 februari 2013
#197
Japs-Jens skrev:
Visst går det göra hyffsat diskret, men känner att jag vill använda mig utav intern wastegate eftersom det sitter det original. Likadant med screampipe, samt att man lär tröttna på ljudet som Selleen säger. Får nog bli att snida ihop modellen större DP än vad jag har nu. Tack för tipsen iaf!! smile

Tycker så fall fortfarande du skall bygga den två delad innuti
Svårt förklara men söker du lite så fattar du nog

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

1 503 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#198
ThomasNyqvist skrev:
Japs-Jens skrev:
Visst går det göra hyffsat diskret, men känner att jag vill använda mig utav intern wastegate eftersom det sitter det original. Likadant med screampipe, samt att man lär tröttna på ljudet som Selleen säger. Får nog bli att snida ihop modellen större DP än vad jag har nu. Tack för tipsen iaf!! smile

Tycker så fall fortfarande du skall bygga den två delad innuti
Svårt förklara men söker du lite så fattar du nog

Okej, jag får söka lite påt. Förstår inte nu..

Har bestämt mig för att köra med originalstol på passagerarsidan eftersom jag vill ha fällbart till baksätet. Så är någon sugen på en sportstol så är den er för 500kr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-bd4b6991772962ea92ffa79b0cbae888.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-57a05265ce54e4924ff6902805b0fa49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-2c889112ba1c7939dec5282bded1596d.jpg

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 503 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#199
Nu blir det nytt sprut! Fick ett bud på mitt Apexi med dosa+Z32 lmm på 9700 kr så kunde inte motstå att säljat.
Har gått och funderat lite på vad jag ska välja. Valet har stått mellan MaxxECU och Link G4. Och valet föll på...MaxxECU!

MaxxECU är ljusår modernare än Apexit och har massor smarta finesser. T.ex. :

* Inbyggd mapsensor som hänger med till 3 bar
* Bredbandslambda och laddtrycksstyrning direkt in i sprutet
* Många in- och utgångar
* Gratis användarvänlig mjukvara
* Passar direkt på originalkabelhärva

http://www.maxxtuning.se/bilder/produkter/MaxxECU_Rev3-002-low.jpg

Så vill någon köpa min gamla laddtrycksstyrning så är den till salu!

GReddy Profec B-spec II. Pris: 2000 kr

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

7 281 Inlägg
2 mars 2013
#200
Du kommer inte bli missnöjd! Kör själv med det och det är riktigt enkelt big_smile



Sök