22 april 2012
Trådstartare
Fordonet är en Mercedes C-klass. 2.5L turbodiesel, om det är relevant. Generatorn gav upp för en dryg månad sedan. Mer exakt så hade remskivan på generatorn släppt, och därmed var generatorn färdig för skroten.
Ny generator, från tredjepartstillverkaren Hella införskaffades, och installerades. Jag har inte modell siffrorna i huvudet, och fakturan befinner sig givetvis annorstädes, men det är "rätt" utbytes till fordonet, och allt passade vid montering, som var relativt smärtfri.
Drygt 2 veckor efter montering börjar fordonet tända batterilampan under körning. Jag skylde på taskig kontakt, och "jag ska ta tag i det" men det har fallit lite på motiveringen. Vid det här laget har jag konstaterat att det är varvtalsberoende, över varv x slutar generatorn ladda, varpå motorvarvet måste ned en bit under, och så börjar den ladda igen. Det riktigt tråkiga i sammanhanget är att "varv x" är sjunkande. Just nu ligger det runt 2400rpm, vilket är strax över 90km/h... Och det börjar ju göra mig mer och mer frustrerad, eftersom den jävla lampan tänds hela tiden, och jag börjar inse att jag måste prioritera det här. Men, glapp kontakter, taskiga jordpunkter osv känns inte längre aktuella, så vad är det egentligen jag kan kontrollera för att försöka säkerställa att felet ligger i generatorn, och att jag behöver få tag i en ny?
Vad är förväntat beteende av generatorn när den arbetar? Vid start av fordonet laddar den "knappt", spänningen hamnar på 12,5v, och klättrar i takt med varvtalet upp mot 14v, utan att riktigt hamna där. Varvtalet, och tillhörande batterilampa tänds vid 13,6v...
Är det "normalt" att spänningen stiger långsamt baserat på varvtal, eller vad är förväntad laddspänning? (Det ska väll vara 13,8-14,3, eller rent av 14,7v? men är det "med en gång, eller är varvtalsberoende utspänning "normalt")
Innan jag ger mig bort och hojtar och vrålar på de som sålde mig generatorn, så vill jag ju gärna ha kollat eventuella felkällor runt om... Så, vad fasen bör man titta efter, "runt om" så att säga.
Alla tips mottages tacksamt, då jag står helt handfallen... (Som om det behövde sägas. Det torde ha framgått med mer än önskvärd tydlighet att på området är jag helt novis...)
B!