S13 går inte på alla cylindrar:/

miniDULTEN
23 april 2012 · 130 Inlägg

Hejsan. Har precis fått igång min s13 efter renovering men det verkar som den bara går på 3 cylindrar:/. Den har jämn tomgång och varvar bra, men den är inte riktigt så pigg som den ska och låter lite konstig vid lite gas.
Någon som har tips på vad jag ska göra?
Det är steg 2 med t28 turbo med 42psi bränsle tryck, ca 2,6 bar.(större bränslepump)
3 tums hela vägen.
Och när man släpper gasen och ska växla så sjunker inte varvtalet efter ett litet tag.

Kan det vara att det läcker någonstans?

Tacksam för hjälp:). Mvh Robin.

miniDULTEN
25 april 2012 · 130 Inlägg

Ingen som kan hjälpa mig?sad

Audi_powah
25 april 2012 · 1 515 Inlägg

Kollat tändspolarna? det kan vara problemet, men inte säkert. Vet att tändspolarna var körda på min Audi då den inte gick på alla cyindrar.

Värt att kolla på det iaf smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
miniDULTEN
25 april 2012 · 130 Inlägg

Okej:) ska man ta ut en efter en och se om det blir någon ändring eller?smile. Blir det inte det så bör det väll vara fel på den spolen?smile

Audi_powah
25 april 2012 · 1 515 Inlägg

miniDULTEN skrev:
Okej:) ska man ta ut en efter en och se om det blir någon ändring eller?smile. Blir det inte det så bör det väll vara fel på den spolen?smile

Problemet med spolarna är, när en spole går, så går alla andra därefter - stegvis. Så det absolut bästa är att byta ut alla samtidigt för att slippa göra om det efter några mils körning.
Så köp ett helt nytt set tändspolar, byt ut alla och prova. Förhoppningsvis så ska det funka om det inte är något annat djupare problem smile

Tändspolarna är inte så dyra heller, så bara att köra på! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
miniDULTEN
25 april 2012 · 130 Inlägg

Okej big_smile då ska jag se om jag hitta några:D tack för hjälpen:). Snygg evo förästen;)

Audi_powah
25 april 2012 · 1 515 Inlägg

miniDULTEN skrev:
Okej big_smile då ska jag se om jag hitta några:D tack för hjälpen:). Snygg evo förästen;)

Det borde lösa ditt problem, vart med om detta 2 gånger och båda gångerna har det vart spolarna, Så stor chance att det är likadant hos dig! smile

Så lite så, och tack. Lycka till! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
miniDULTEN
26 april 2012 · 130 Inlägg

1ans tändstift var helt ren? Kass spole? De andra är "svarta" och blöta. Snälla hjälp mig så jag kan köra med den snart:(

Nybergrobin
26 april 2012 · 2 382 Inlägg

Det låter helt klart som att spolen är kass.

Edit: Testa att shifta stift mellan den cylindern och en fungerande så inte tändstiftet är trasigt xD Har hänt för mig förut att ett stift vägrade totalt att ge gnista efter vintervilan

Senast redigerat av Nybergrobin (26 april 2012)

WIPA
26 april 2012 · 820 Inlägg

byt tändelar..sen fattar jag inte hur du menar att den "verka" gå på 3 cylindrar..det märks ju..har du time'at alla grejjor rätt?

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
miniDULTEN
26 april 2012 · 130 Inlägg

Ja men tänkte först om det var något annat som kunde vara knasigt;) men nu är det fast spikat att den går på 3sad.

super-Mike
26 april 2012 · 2 Inlägg

men byta allt i tändsystemet typ stift, fördelare, kablar, spole så ska det förmodligen fungera smile

miniDULTEN
26 april 2012 · 130 Inlägg

Ja ska köpa en ny spole och prova först smile kostar 300kr så det kan det vara värt om det kommer funka:).
Isåfall är det besiktning om 2 veckor smile

WIPA
26 april 2012 · 820 Inlägg

300 spänn!! ja oki andra priser än en sr20 då hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
super-Mike
26 april 2012 · 2 Inlägg

tycker jag du ska smile min gick ju först bara på 3 oxå sen byta jag nästan allt så gick den som en klocka igen smile annars fråga håkan han kan ju allt wink

WIPA
26 april 2012 · 820 Inlägg

har aldrig åkt på nåt sånt förut..om jag ska vara ärlig heheh..har fixat till riktigt ruttna 200 bilar

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
miniDULTEN
26 april 2012 · 130 Inlägg

Håkan hade inte en aning vad det kunde vara haha:). En spole kostar 200 till 400kr på bildelsbasen smile. Tyckte det var rätt billigt smile. Nja kolla runder och 5 av 10 fall har det varit kass spole eller spridar kontakterna. På just s13:).

miniDULTEN
26 april 2012 · 130 Inlägg

Någon som har en tändspole till salu runt Skåne/Helsingborg så hämtar jag den direkt:). Mvh.

miniDULTEN
28 april 2012 · 130 Inlägg

Bilen går på alla nu:). Tack alla för hjälpen.

Det var en kabel som var av i kabelhärvan så spolen funka inte:).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang