Supra motor kokar fast visar att motortemp är stabilt på instrumentpanel.

limp43
23 april 2012 · 4 Inlägg

Hej! Jag har en Toyota Supra non turbo -94 smile  Har ett märkligt problem att motorn kokar när ja kört en kortare sträcka. Motortempen på instrumentpanelen visar att motorn är "normal" varm ändå mad...

Rensat kylaren och vattenkanalerna i motorn (Brunt å geggiga, men nu är de rent) Har kollat termostaten och den öppnar å stänger korrekt. Oljan i motorn ser fin ut, inget tecken på vatten.
Men fortfarande kokar motorn med ett *ävla tryck! sad  Så något är riktigt dåligt!
Tror att eventuellt topplockspackningen har gått... Men skall avgastesta kylaren inom snar framtid.

Någon som varit med om detta tidigare eller att ni har någon teori, skriv då gärna en kommentar. Tackar på förhand! smile

engolf
23 april 2012 · 3 235 Inlägg

Vattenpumpen kan ha gjort sitt, typ impellern som inte längre sitter fast på axeln...

limp43
23 april 2012 · 4 Inlägg

Så kan det mycket väl vara! Men varför går tempmätaren bara upp till hälften på skalan, och visar att motorn är stabil? När motorn kokar att ångan trycker ut vattnet ur expansionskärlet? sad Det är mycket märkligt hmm... Men skall som sagt göra ett avgas test i första hand!

gamlingen
23 april 2012 · 5 198 Inlägg

1.Avgastesta i kärlet.. man kan få ett jäkla tryck där om den trycker ut avgaser. har själv varit med om det. Och då visar den ju inte att bilen är varm. för det blir den ju inte.

salmonizer Odåga
23 april 2012 · 45 Inlägg

limp43 skrev:
Hej! Jag har en Toyota Supra non turbo -94 smile  Har ett märkligt problem att motorn kokar när ja kört en kortare sträcka. Motortempen på instrumentpanelen visar att motorn är "normal" varm ändå mad...

Rensat kylaren och vattenkanalerna i motorn (Brunt å geggiga, men nu är de rent) Har kollat termostaten och den öppnar å stänger korrekt. Oljan i motorn ser fin ut, inget tecken på vatten.
Men fortfarande kokar motorn med ett *ävla tryck! sad  Så något är riktigt dåligt!
Tror att eventuellt topplockspackningen har gått... Men skall avgastesta kylaren inom snar framtid.

Någon som varit med om detta tidigare eller att ni har någon teori, skriv då gärna en kommentar. Tackar på förhand! smile

Har precis samma problem med min vr6;a :s
slangen till vevhusventilationen var av så den bytte jag samt vattenpump och termostaten och nu verkar det funka big_smile

huvudsaken är inte att kämpa väl utan att vinna :)
Nissan King cab "Little Nellie" (1989)
andreaslidnert
23 april 2012 · 55 Inlägg

tror väldigt mycket på att pumpen gjort sitt, kan hjälpa dig att kolla på den. smile

Toyota supra mkiv "kaninjävel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang