2 frågor/funderingar angående byte av knacksensor och etanolkonvertering.

Slain
23 april 2012 · 199 Inlägg

Hallå! Ska byta knacksensor på bilen nu ikväll tänkte jag, men ska den dras med ett visst moment och hur mycket är det isåfall?
Å angående etanolkonvertering, Vad behöver göras för att kunna köra på det? Har funderat på om det räcker att stoppa dit större spridare (från en 16v). Bilen ifråga är en 745gl (L.h 2.4 sprutet)

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Danne_1977
23 april 2012 · 3 292 Inlägg

Vad är syftet med att köra på etanol ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Slain
23 april 2012 · 199 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Vad är syftet med att köra på etanol ?

till stor del bensinpriset som går stadigt uppåt.. att han drar mer med etanol vet jag, men känns ändå som att man skulle tjäna på det.
Plus att åka 740 å kunna säga att de är en miljöbil lär ju alltid reta någon!

Senast redigerat av Slain (23 april 2012)

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Danne_1977
23 april 2012 · 3 292 Inlägg

Slain skrev:

Danne_1977 skrev:
Vad är syftet med att köra på etanol ?

till stor del bensinpriset som går stadigt uppåt.. att han drar mer med etanol vet jag, men känns ändå som att man skulle tjäna på det.

Njaa.. några större summor i vinst ska du nog inte räkna med.. sen ska du åxå veta att det är få som lyckas få till en perfekt etanolkonvertering, dom lyckas inte ens bygga nya bilar idag som går med nån ordning på etanol, svårstartade, ojämn tomgång, tjuvstannar osv osv är bara några av sakerna du sannolikt kommer att råka ut för. Mitt råd är att inte ge dig på nåt sånt i syfte att tjäna pengar, det kommer att äta upp sig i längden.

Anser jag.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Slain
23 april 2012 · 199 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Slain skrev:

Danne_1977 skrev:
Vad är syftet med att köra på etanol ?

till stor del bensinpriset som går stadigt uppåt.. att han drar mer med etanol vet jag, men känns ändå som att man skulle tjäna på det.

Njaa.. några större summor i vinst ska du nog inte räkna med.. sen ska du åxå veta att det är få som lyckas få till en perfekt etanolkonvertering, dom lyckas inte ens bygga nya bilar idag som går med nån ordning på etanol, svårstartade, ojämn tomgång, tjuvstannar osv osv är bara några av sakerna du sannolikt kommer att råka ut för. Mitt råd är att inte ge dig på nåt sånt i syfte att tjäna pengar, det kommer att äta upp sig i längden.

Anser jag.

Tänkte bygga in en kallstart som jag kör på vippbrytare innifrån bilen, att få det perfekt räknar jag inte med, vill bara att det ska funka. en kompis far har konverterat utan några bekymmer förutom att han är svårstartad när man inte vet hur man ska göra. dock bor han på annan ort så inte så enkelt å få tag i honom å fråga om hjälp

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Danne_1977
23 april 2012 · 3 292 Inlägg

Skulle inte ge mig in på det.. men det är ju bara vad jag tycker, en bil ska funka och inte jävlas med att den stannar vid varje rödljus och svår att få igång i slutet på sommaren när det börjar närma sig kallare grader.. testa kan du ju göra, men alla bilar är olika fast det är exakt samma modell osv, bara för att en lyckas så betyder inte det att du kommer lyckas.

Jag vet att jag låter lite negativ, men har sett allt för många som misslyckats med just detta med etanol, och att dom inte sparat så mycket som dom helst skulle vilja...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Slain
23 april 2012 · 199 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Skulle inte ge mig in på det.. men det är ju bara vad jag tycker, en bil ska funka och inte jävlas med att den stannar vid varje rödljus och svår att få igång i slutet på sommaren när det börjar närma sig kallare grader.. testa kan du ju göra, men alla bilar är olika fast det är exakt samma modell osv, bara för att en lyckas så betyder inte det att du kommer lyckas.

Jag vet att jag låter lite negativ, men har sett allt för många som misslyckats med just detta med etanol, och att dom inte sparat så mycket som dom helst skulle vilja...

jorå förstår exakt hur du menar, men tänkte att 4 spridare är inte svårt att byta och dra nå kablar är inte raketforskning det heller. å allt som har med spridare och extra kallstart att göra har jag som ligger, till vintern blire vanlig bensin igen oavsett ifall de funkar eller inte.

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Danne_1977
23 april 2012 · 3 292 Inlägg

Ja du kan ju testa och se om du nu vill labboerera med det.. du kanske har nån annan bil du kan använda under tiden så du slipper bli gråhårig under projektets gång ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Slain
23 april 2012 · 199 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Ja du kan ju testa och se om du nu vill labboerera med det.. du kanske har nån annan bil du kan använda under tiden så du slipper bli gråhårig under projektets gång ?

har en 245a också som ja kan åka så den delen äre ingen fara med tongue tänkte testa å byta spridare å de i helgen, får ja inte till de så skiter jag i de å kör på bensin, skulle va fint om man fick de å funka men inte så jag vill lägga ner nå enorma mängder energi på det. Men de är inte så att du har någon kolla angående knacksensorn?

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Danne_1977
23 april 2012 · 3 292 Inlägg

Vill du spara pengar så köp en dieselbil.. jag har kört diesel så länge jag kan minnas nästan och ja det finns pengar att spara där om man kör en del.. big_smile dom drar ju betydligt mindre åxå

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Slain
23 april 2012 · 199 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Vill du spara pengar så köp en dieselbil.. jag har kört diesel så länge jag kan minnas nästan och ja det finns pengar att spara där om man kör en del.. big_smile dom drar ju betydligt mindre åxå

Diesel blire sen när jag fått jobb å har råd med skatten smile Blir nog nån audi diesel då, som krafsar i alla hörn såklart smile

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Danne_1977
23 april 2012 · 3 292 Inlägg

Annars kan jag rekommendera V70 D5.. fantastiskt låg bränsleförbrukning alltså.. och 100% mer körglädje än Audi som är rätt så tråkig och plastig invändigt.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Slain
23 april 2012 · 199 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Annars kan jag rekommendera V70 D5.. fantastiskt låg bränsleförbrukning alltså.. och 100% mer körglädje än Audi som är rätt så tråkig och plastig invändigt.. :S

alltså nu tänkte jag nån audi 100 eller nåt.. tongue v70 skulle jag gärna haft men dom kostar ju endel att köpa sad  Jorå vet hur billigt dom går, å går ju riktigt bra ändå å för å va diesel smile

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Danne_1977
23 april 2012 · 3 292 Inlägg

Jahaa ok.. du tänkte lite äldre bil alltså, V70 behöver inte kosta så mycket, en 2002-2004 D5 kan du nog komma över för en 40-55 tusen idag skulle jag tro, dom har sjunkit rejält senaste året alltså..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang