Saab 9-3 -98 Startar inte!

Ign0
25 april 2012 · 73 Inlägg

Hejsan, som rubriken lyder så har jag en 9-3:a från 98 som inte vill starta. Slog i en full tank bensin och stannade sedan ca 5 min för att handla och när jag kommer ut så vill den inte starta.

Startmotorn går och vid första startförsöket så hostar den till och startar i en halv sekund ungefär men vid resterande försök så är det stendöd...

Har inte så bra koll på detta men hörde runt lite och fick svaret att det antagligen var tändkassetten. Fick låna en kassett och skulle byta, då det visar sig att den inte har kassett utan att stiften sitter löst. Men nu har jag hört att det kan vara bränslepumpen som är trasig. Min far har haft 3 saab där bränslepumpen har gått på nu så det kanske är ett vanligt problem?

Så, vart bör jag köpa en ny bränslepump? Såg att det finns billiga alternativ på biltema, men fungerar dom?
Hade inte tänkt att lämna in den på verkstad utan har kontakter som kan ordna det åt mig.

Mvh Ign0

Ign0
25 april 2012 · 73 Inlägg
Chaoticc
25 april 2012 · 78 Inlägg

Mycket troligt att soppapumpen lagt av eller ja...jag kan nästan garantera det smile

Nissan 300ZX "Fairlady" (1991)
Volvo 240 GL "Volvo 240 B5204T" (1987)
Nissan Skyline R33 GT-S M-Spec "7Sins Edition" (1998)
Ign0
25 april 2012 · 73 Inlägg

Okej! Har du något erfarenhet av biltemas pumpar? Men den från skruvat.se är original antar jag?

Chaoticc skrev:
Mycket troligt att soppapumpen lagt av eller ja...jag kan nästan garantera det smile

Alex-s Bakhjulskrafs
25 april 2012 · 1 479 Inlägg

surrar bränslepumpen när du slår på tändningen?
om den gör det så fungerar den och felet är då till 90% vevaxelgivaren.
har du ingen gnista är det den.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Chaoticc
25 april 2012 · 78 Inlägg

Biltemas pumpar fungerar till bruksmål utan problem.
Inte alltid säkert pumpen surrar genom o bara slå på tändning så för o kolla så ha en kompis som lyssnar därbak samtidigt som du kör på starten.

Sen om du ska byta pump så är du medveten om att du antingen får klippa upp ett hål under baksätet eller lyfta ner tanken ? smile

Volvo 240 GL "Volvo 240 B5204T" (1987)
Nissan 300ZX "Fairlady" (1991)
Nissan Skyline R33 GT-S M-Spec "7Sins Edition" (1998)
Ign0
26 april 2012 · 73 Inlägg

Det vet jag inte. Och kan inte kolla för stunden heller då bilen står i en annan stad! wink

Alex-s skrev:
surrar bränslepumpen när du slår på tändningen?
om den gör det så fungerar den och felet är då till 90% vevaxelgivaren.
har du ingen gnista är det den.

Ign0
26 april 2012 · 73 Inlägg

Jadå smile Tack för hjälpen! smile

Chaoticc skrev:
Biltemas pumpar fungerar till bruksmål utan problem.
Inte alltid säkert pumpen surrar genom o bara slå på tändning så för o kolla så ha en kompis som lyssnar därbak samtidigt som du kör på starten.

Sen om du ska byta pump så är du medveten om att du antingen får klippa upp ett hål under baksätet eller lyfta ner tanken ? smile

Alex-s Bakhjulskrafs
26 april 2012 · 1 479 Inlägg

Chaoticc skrev:
Biltemas pumpar fungerar till bruksmål utan problem.
Inte alltid säkert pumpen surrar genom o bara slå på tändning så för o kolla så ha en kompis som lyssnar därbak samtidigt som du kör på starten.

Sen om du ska byta pump så är du medveten om att du antingen får klippa upp ett hål under baksätet eller lyfta ner tanken ? smile

jo på saab gör dom, bytte en pump på en sådan i förrgår smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang