Passat 1.8T -98 oljan blir "blaskig" och bubblig

Alex-s Bakhjulskrafs
29 april 2012 · 1 479 Inlägg

beigabaronen skrev:
1,8t motorerna har ett "oil sludge" problem på just bilar som går kortare sträckor utan att bli varma.
detta resulterar i att oljan drar åt sig vätska och blir kladdig och grå till synen, om detta fortsätter och du får varningslampa för oljetryck så brukar det oftast resultera i att behöva byta oljepump.

det är oftast silen som sätter igen sig. hände mig en gång när jag slagit i ny olja = nya oljan rengjorde insidan av motorn och skiten satte igen silen.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
beigabaronen
29 april 2012 · 226 Inlägg

har funderat på att chippa min 1,8t men dessa motorer har för vana att slira på kopplingen när man chippar dem.
inte alla men vissa wink tycker mycket om just 1,8t drar inte så hiskeligt med soppa när man kör lite hårdare än gämfört med 2,4t från volvo.

Volkswagen 1500 1967 "Blå67" (1967)
Nybergrobin
29 april 2012 · 2 382 Inlägg

beigabaronen skrev:
har funderat på att chippa min 1,8t men dessa motorer har för vana att slira på kopplingen när man chippar dem.
inte alla men vissa wink tycker mycket om just 1,8t drar inte så hiskeligt med soppa när man kör lite hårdare än gämfört med 2,4t från volvo.

Kör min jävligt hårt men då får man räkna mer en liter per mil iaf tongue Ang kopplingen så vet jag inte för min har funkat och har gjort det för förra ägaren i ca 10k mil också men pga min faster fick jag byta förra sommaren.
Hon slirade i uppförsbacke i 40min i rusningstrafik så jag antar att det var användarfel som fick kopplingen att brinna ^^

Senast redigerat av Nybergrobin (29 april 2012)

jottosson
29 april 2012 · 606 Inlägg

den läckte ur ventilkåpspackningen när jag köpte den men jag bytte packningen innan oljebytet, körde ca 20 mil igår och det var lite bubblor i oljan ändå inte lika mycke men... sen så får den för sig att börja ticka lite ibland när man haft den av en stund och startar den kan den ticka lite i början för att sedan sluta

Kan det lagas ska det lagas! :)
IK
20 maj 2012 · 54 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Nybergrobin skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Jottosson skriver ju att han bytt olja för ca 2 veckor sedan. Alltså har oljan blivit blaskig på 12-16 dagar? Kan en tät VHV orsaka det bekymret på så kort tid? han skriver inget om blinkande oljelampa.

Jag kommenterade enbart inlägget som beigabaronen skrev om oil sludge problemet.  Men sedan så tror jag faktiskt att han kan ha kört för mycket korta sträckor och det orsakar "blaskigheten". 

Testa att kör en tur på 5mil och kolla oljan efteråt (det hjälpte iaf på förra audi 80in som jag körde alldeles för korta sträckor med)

Jag kommer aldrig att köpa en 1.8T...

1.8t är en jätte bra motor, ett mästerverk i toppen. bra kolvar och stakar från fabrik, de är så bra att 150hk orginal käns väl snålt av audi. motorn i sig klara mycket mer efekt och hårdkörning än du tror. att det fins ägar som kör 3.000 mil eller mer på 4 liter olja får skylla sig själva när motorn rasar.

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj 2012 · 13 749 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Nybergrobin skrev:
Haha nu tycker jag att du överdriver ^^  Visst har dem problem med oil sludge men det är absolut ingen fara om man är medveten om det

Har en Octavia 1.8T -01 på gång. Därav intresset för tråden... 5870 mil. Manuell tyvärr. Fullservad. ACC som fungerar, 13000 kronor. Helt i nyskick. Men en trött jävel. Vi får se.

Chippa den så lovar jag att den inte är trött smile Min a4 ska ligga på 210hk efter chipning men det är glädjesiffror. I vilket fall som helst så går den riktigt bra för att vara en liten jävla 4a

pigg är nog en rejäl överdrift

har kört både orginal passater och chippade och visst chipet gör skilnad men det fattas minst 50hk för att dom ska gå okej

en chipad 1.8t går som en volvo 850 t5 som går dåligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang