2278
Sök

Audi s6 2.2t quattro HC värden

Stolpen
4 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Hej, ja har provat mig fram lite grann gällande dessa avgaskraven som bilprovningen skall vara så hårda på. Felet är att jag nu 2 ggr i rad fått 2:a på CO halt vid förhöjd tomgång samt HC värdet på tomgången.

CO 0.5 (0.5)
CO 0.8 (0.3)
HC 200 (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)

Det jag gjort är att jag har bytt olja samt tändstift, vilket var behövligt i övrigt. Jag har haft ner mina katalysatorer och kollat å dom ser okej ut. Vevhusventilationen har ja kollat samt kompressionsprovat och inget tyder på några fel. Nu har jag slut på ideér och rådfrågar därför er om tips och råd om vad jag skall ta mig till. Nu håller besiktningen endast 1 vecka så vore tacksam om jag fick råd om hur jag skall gå till väga. Och E85/K-sprit ser jag inte som någon lösning då HC:n är soppas hög som den är. Tacksam för alla råd jag kan få, tack på förhand.

747 Inlägg
26 april 2012
Luftfilter, alt. att en spridare inte stänger riktigt helt. Men pröva byt filter först.

/ Toni Larsson

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 april 2012
Hade definitivt bytt katalysator, om de nu inte är så att motorn drar lite olja..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Stolpen
4 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Hade rejält med glapp i turbo så förmodligen så är de väl så att den har fått lite olja in den vägen, ska byta den så får jag nog jag nog ner hc värdet.

Fri fart för ett fritt folk!
14 876 Inlägg
3 maj 2012
ungefär samma värde på min seat som katten blåst ut och satt stopp i avgasystemet

Kör fort så hinner inget hända...

Sök