Volvo 744 GLT -90 Ljudbygge/totalfix

Syftet är att spela högt och rent samtidigt som bilen i sig ska få sig en ordentligt lyft. Hoppas även att tråden kan inspirera någon samtidigt som den ger mig själv lite motivering!
  • 49 Följare
  • 36 746 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 september 2013
Nitromast Dr. Scanner
27 april 2012 · 2 167 Inlägg

Har som tanke att fixa den 744 jag har till bil till något som verkligen fungerar att åka med.
Tanken med projekttråden är att man kan inspirera någon precis som jag har inspirerats av andra projekttrådar!
Detta är mitt absolut första projekt, men jag hoppas på att det ska bli bra ändå i slutändan!

Bilen är som sagt en 744 med GLT paketet.
Ser för nuvarande ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-9efa2b5a34f78996255dc826695a3051.jpg

Väldigt solblekt, dessutom mycket rost på skärmkanterna.
Detta ska självklart fixas till och förmodligen blir det en hellack!

Anledningen till att jag startar tråden just idag är att mitt framsystem kom hem idag.
Har som tanke att få till det riktigt seriöst och då blir projekttråden lite som en självuppdatering!

Blev lite oroad av kartongen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-853c2f3a5cdabede61f6379775817d40.jpg

Men när jag öppnade så visade sig innehållet!
Ursäkta för lite suddig bild, går att urskåda vad det är ändå tror jag wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-0360c06117673c3ee5a72adef78c368b.jpg

Blir till att försöka gå upp en stund tidigare än vanligt imorgon och göra klart dörrsidorna jag påbörjat!

Senast redigerat av Nitromast (27 april 2012)

Nitromast Dr. Scanner
29 april 2012 · 2 167 Inlägg

Vid detta lag borde dörrsidorna vart klara men jag påbörjade något helt annat av någon anledning!
De senaste 2 dagar har bestått av att plocka ner taket och skulle dämpa det... vilket jag tror jag lyckades med.
Dock undrar jag vad det var för liten klistermatta som satt där tidigare, såg ut som en extremt tunn bitumen matta. Däremot så lät det inget annorlunda när jag slet bort den mot när den satt där..

2 lager STP gold på plats:

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-55a0a7e3dff6bc0de0c7e129fbb61288.jpg

Passade även på att ta kort på det baksäte jag dämpat vid tidigare tillfälle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-f56eac6268f2168a7aa4fe7c0ad97520.jpg

och när jag ändå hade taket nere så "passade" jag på att klä om det. Har dock inge före/efter bilder. Men jag tror de flesta vet hur ett "vitt" tak som mer eller mindre blir gult efter några år ser ut.
Men såhär ser det ut nu. Alla lister och fästen är svartlackerade.
Ser dock ut som att tyget hänger på bilderna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-4cc3df86cb7b937d1840855026935d2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-ddd0ebb4d15d2a2a788883a93580f183.jpg

Blir förmodligen att fixa dessa dörrsidor imorgon då, så att amegorna kan ta plats och provlyssnas!
Kan förövrigt tillägga, taket vibrerar INTE nu! (skönt!)

Senast redigerat av Nitromast (29 april 2012)

Februaripojken
30 april 2012 · 112 Inlägg

Ser bra ut! smile

Volvo s40 "Like A Boss" (1997)
Nitromast Dr. Scanner
30 april 2012 · 2 167 Inlägg

Februaripojken skrev:
Ser bra ut! smile

Tackar så mycket!

Nitromast Dr. Scanner
1 maj 2012 · 2 167 Inlägg

Har letat fram de gamla dörrsidorna och börjat bygga upp dem lite mer stabilt.
Tog bort facket nertill dörren, sågade till en bit 22mm mdf och slipade den jäms med kanterna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-cb18b04615ccb03b7350373203e854fb.jpg


Har även som bilden visar sågat upp hål för högtalarna!

Funderar på att klä de markerade delarna med röd vinyl och det övriga i svart igen. Vet dock inte hur det blir med det, men det är åtminstonde en tanke!
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-a35dcaef74625936fe9de3ed0cd247a3.jpg

Lär förhoppningsvis bli mer gjort till helgen!

Senast redigerat av Nitromast (1 maj 2012)

Figgaro
10 maj 2012 · 983 Inlägg

ÄNTLIGEN en som bygger ljud i en redig bil wink

Nitromast Dr. Scanner
10 maj 2012 · 2 167 Inlägg

Skoppet skrev:
ÄNTLIGEN en som bygger ljud i en redig bil wink

haha jo, försöker iaf.. lite tråkiga "ljud"egenskaper med bilen bara.
Men ju svårare, desto roligare att lyckas..

Har desvärre inte hänt så mycket mer än att jag köpte mig en redig såg från Festool med skena o allt.
För tråkigt väder än så länge, hoppas de släpper snart smile

Mohawwk BagarN
10 maj 2012 · 1 179 Inlägg

Nitromast skrev:

Skoppet skrev:
ÄNTLIGEN en som bygger ljud i en redig bil wink

haha jo, försöker iaf.. lite tråkiga "ljud"egenskaper med bilen bara.
Men ju svårare, desto roligare att lyckas..

Har desvärre inte hänt så mycket mer än att jag köpte mig en redig såg från Festool med skena o allt.
För tråkigt väder än så länge, hoppas de släpper snart smile

Sänksåg? smile

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
Nitromast Dr. Scanner
10 maj 2012 · 2 167 Inlägg

Mohawwk skrev:

Nitromast skrev:

Skoppet skrev:
ÄNTLIGEN en som bygger ljud i en redig bil wink

haha jo, försöker iaf.. lite tråkiga "ljud"egenskaper med bilen bara.
Men ju svårare, desto roligare att lyckas..

Har desvärre inte hänt så mycket mer än att jag köpte mig en redig såg från Festool med skena o allt.
För tråkigt väder än så länge, hoppas de släpper snart smile

Sänksåg? smile

Jajjemän, svindyr, men fan så go o såga med smile

Mohawwk BagarN
10 maj 2012 · 1 179 Inlägg

Nitromast skrev:

Mohawwk skrev:

Nitromast skrev:

haha jo, försöker iaf.. lite tråkiga "ljud"egenskaper med bilen bara.
Men ju svårare, desto roligare att lyckas..

Har desvärre inte hänt så mycket mer än att jag köpte mig en redig såg från Festool med skena o allt.
För tråkigt väder än så länge, hoppas de släpper snart smile

Sänksåg? smile

Jajjemän, svindyr, men fan så go o såga med smile

Hade du funnits nära Stockholm så kunde du ha fått låna min wink har 2st tongue en på jobbet o en privat wink

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
Nitromast Dr. Scanner
10 maj 2012 · 2 167 Inlägg

Mohawwk skrev:

Nitromast skrev:

Mohawwk skrev:

Sänksåg? smile

Jajjemän, svindyr, men fan så go o såga med smile

Hade du funnits nära Stockholm så kunde du ha fått låna min wink har 2st tongue en på jobbet o en privat wink

Haha tack för erbjudandet, men är lite långt, köpte ju dessutom den nya, Vet dock inte vad skillnaden riktigt va..
Men var något som skulle vara positivt iaf tongue Fint sågar den då! smile

Mohawwk BagarN
10 maj 2012 · 1 179 Inlägg

Nitromast skrev:

Mohawwk skrev:

Nitromast skrev:

Jajjemän, svindyr, men fan så go o såga med smile

Hade du funnits nära Stockholm så kunde du ha fått låna min wink har 2st tongue en på jobbet o en privat wink

Haha tack för erbjudandet, men är lite långt, köpte ju dessutom den nya, Vet dock inte vad skillnaden riktigt va..
Men var något som skulle vara positivt iaf tongue Fint sågar den då! smile

lite wink
vi har den nyaste på jobbet wink
den sågar jääääävligt fint! Man får det man betalar för wink

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
Nitromast Dr. Scanner
10 maj 2012 · 2 167 Inlägg

Absolut! smile
Kan väl passa på att bjuda på en bild på den jävul till bas jag köpte häromveckan.
Ligger här i 30L Sluten. Byggdes nog mest pga av att testa sågen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-eea66e6cdd47a7fe4ae0b3a0430486eb.jpg

Spela kan den också... dugligt..

http://www.youtube.com/watch?v=v3xFSZ_hbuE

Senast redigerat av Nitromast (10 maj 2012)

Figgaro
10 maj 2012 · 983 Inlägg

Nitromast skrev:

Skoppet skrev:
ÄNTLIGEN en som bygger ljud i en redig bil wink

haha jo, försöker iaf.. lite tråkiga "ljud"egenskaper med bilen bara.
Men ju svårare, desto roligare att lyckas..

Har desvärre inte hänt så mycket mer än att jag köpte mig en redig såg från Festool med skena o allt.
För tråkigt väder än så länge, hoppas de släpper snart smile

Jo de har ju varit riktigt tråkigt väder än så länge nu hmm/ ska försöka få tag på nån med en riktig db mätare hur högt basen spelar smile) (Bara svårt när man inte byggt om hatthyllan så bastrycket kommer ut i bagaget)

Kul bygge annars kommer ofc följas!

Nitromast Dr. Scanner
10 maj 2012 · 2 167 Inlägg

Skoppet skrev:

Nitromast skrev:

Skoppet skrev:
ÄNTLIGEN en som bygger ljud i en redig bil wink

haha jo, försöker iaf.. lite tråkiga "ljud"egenskaper med bilen bara.
Men ju svårare, desto roligare att lyckas..

Har desvärre inte hänt så mycket mer än att jag köpte mig en redig såg från Festool med skena o allt.
För tråkigt väder än så länge, hoppas de släpper snart smile

Jo de har ju varit riktigt tråkigt väder än så länge nu hmm/ ska försöka få tag på nån med en riktig db mätare hur högt basen spelar smile) (Bara svårt när man inte byggt om hatthyllan så bastrycket kommer ut i bagaget)

Kul bygge annars kommer ofc följas!

Tackar, får hoppas jag kan leverera något vettigt då haha wink

Figgaro
10 maj 2012 · 983 Inlägg

Nitromast skrev:

Skoppet skrev:

Nitromast skrev:

haha jo, försöker iaf.. lite tråkiga "ljud"egenskaper med bilen bara.
Men ju svårare, desto roligare att lyckas..

Har desvärre inte hänt så mycket mer än att jag köpte mig en redig såg från Festool med skena o allt.
För tråkigt väder än så länge, hoppas de släpper snart smile

Jo de har ju varit riktigt tråkigt väder än så länge nu hmm/ ska försöka få tag på nån med en riktig db mätare hur högt basen spelar smile) (Bara svårt när man inte byggt om hatthyllan så bastrycket kommer ut i bagaget)

Kul bygge annars kommer ofc följas!

Tackar, får hoppas jag kan leverera något vettigt då haha wink

Det måste du ju! du har en riktigt bil! då måste du leverera någe RIKTIGT ljud!

Nä men lycka till och som sagt kommer förlja varje steg!
Mvh

Lillalilja
2 juni 2012 · 529 Inlägg

Prem. lagd! Kul att se när nån bygger i liknande bil. Upplevde du stor skillnad när du dämpade taket? Vad jag har hört ska det bli störst skillnad i basregistret, blev det så för dig också?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Nitromast Dr. Scanner
2 juni 2012 · 2 167 Inlägg

Kul att höra! Ja absolut blev det stor skillnad, med tanke på att basen jag har ändå är rätt kraftig så vibrerade taket en ANING för mycket. Nu vibrerar taket inte alls och jag tycker det har blivit ett behagligare basljud. Känns knappast som att jag spelar lägre vilket oftast brukar sägas.
För min del, helt klart värt!

Men ska tilläggas, vilket jävla bök att få ut undertaket...

Lillalilja
2 juni 2012 · 529 Inlägg

Jag kan tänka mig att det var lite jobb, har gruvat mig rätt länge men förhoppningsvis blir det ett försök efter studenten. Man har ju märkt att taket flexar ganska friskt om man kör lite lägre frekvenser tongue

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Nitromast Dr. Scanner
2 juni 2012 · 2 167 Inlägg

Haha, jag vet inte hur det blir i 940n.. men i 740n fick jag skruva ut det under passagerardörren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang