Volvo 140 framfjädrar, hur få man bort dom?

_volvo740
27 april 2012 · 90 Inlägg

jag undra hur man få bort fram fjädrarna på en volvo 140? Hur mycket jobb är det?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
MrbigMac
27 april 2012 · 393 Inlägg

e nog int så svårt, oftast lättare fram än bak smile

Volvo 940 (1992)
_volvo740
27 april 2012 · 90 Inlägg

Nja jag la mig under och kollade innan men verka inet vara "jätte" lätt på 140.

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
PMPerformance
27 april 2012 · 2 266 Inlägg

Lossar staget för till kräningshämmaren sen lossa du dämparen uppe och nere och den släpps neråt, efter de lossar du spindelleden gänga av muttern och bänd isär så man viker ner nedre bärarmen och då är fjädern lös. Använd gärna domkraft eller likande för att vila bärarmen på när man släpper på spindelleden resten kan hänga kvar.

svetsdiff !!!
_volvo740
27 april 2012 · 90 Inlägg

PMPerformance skrev:
Lossar staget för till kräningshämmaren sen lossa du dämparen uppe och nere och den släpps neråt, efter de lossar du spindelleden gänga av muttern och bänd isär så man viker ner nedre bärarmen och då är fjädern lös. Använd gärna domkraft eller likande för att vila bärarmen på när man släpper på spindelleden resten kan hänga kvar.

Okej tackar. Men hur hårt kommer spindelleden sitta ute vid sjävla "bromsskivan" ? Förstå du vad jag menar?

Senast redigerat av _volvo740 (27 april 2012)

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
PMPerformance
27 april 2012 · 2 266 Inlägg

Ja den kan sitta bra hårt men se till att slå  på spindeln med en större slägga och inte på bulten genom, ha kvar muttern för att skydda gängen.

svetsdiff !!!
_volvo740
28 april 2012 · 90 Inlägg

PMPerformance skrev:
Ja den kan sitta bra hårt men se till att slå  på spindeln med en större slägga och inte på bulten genom, ha kvar muttern för att skydda gängen.

Okej ja den kan ju det. Men sen när man ska ha tillbaka den då är de bara att sätta tillbaka den? Den går inte söder eller något?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
PMPerformance
28 april 2012 · 2 266 Inlägg

Nej den går inte sönder, man slår på själva spindeln som bulten går genom de är konat så den fastnar rätt hårt därför lär man använda våld.

svetsdiff !!!
_volvo740
29 april 2012 · 90 Inlägg

PMPerformance skrev:
Nej den går inte sönder, man slår på själva spindeln som bulten går genom de är konat så den fastnar rätt hårt därför lär man använda våld.

Okej de låter bra de.
Tänkte bara höra om man ska kapsänka den, hur många varv gå att ta och ska man kapa uppe eller nere på fjädern?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
PMPerformance
30 april 2012 · 2 266 Inlägg

De spelar inge roll beror på hur du vänder fjädern, brukar ha satt den kapade delen uppåt iallafall. Tar du halva fjädern så blir den lika låg som min på bilderna och den har jag även tagit bort genomslagsgummit med ha för mig de vart drygt fyra varv kvar av fjädern. börja med två varv brukar vara lagomt

svetsdiff !!!
_volvo740
3 maj 2012 · 90 Inlägg

PMPerformance skrev:
De spelar inge roll beror på hur du vänder fjädern, brukar ha satt den kapade delen uppåt iallafall. Tar du halva fjädern så blir den lika låg som min på bilderna och den har jag även tagit bort genomslagsgummit med ha för mig de vart drygt fyra varv kvar av fjädern. börja med två varv brukar vara lagomt

Okej tack för hjälpen. smile Och jag lyckades få bort och tillbaka allt, men jag satte den kapade delen ner åt. De gör väl inget eller inget som förstör?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
_volvo740
5 maj 2012 · 90 Inlägg

PMPerformance skrev:
nej hur lugnt som helst

Okej bra! smile

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
Cezil
4 september 2012 · 14 Inlägg

Snor tråden lite.. Får inte lös muttern till spindelleden på min 142 men både bult och mutter snurrar.. hur löser jag det?

Bli inte orolig om allting känns bra, det går snart över.
WhySoSerious Sa du sten?
11 september 2012 · 189 Inlägg

Cezil skrev:
Snor tråden lite.. Får inte lös muttern till spindelleden på min 142 men både bult och mutter snurrar.. hur löser jag det?

Finns väl lite olika tekniker för att få loss rostskadade bultar. bland annat värme. eller ös på med rostlösare. smile

lycka till smile

nixon89 klabbarpan
11 september 2012 · 3 041 Inlägg

Lägg tryck på spindeln underifrån så den konade delen låser i navet. Då blir det lättare smile

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Glesmark
11 september 2012 · 1 938 Inlägg

Ofta finns det så man kan ta tag med en fast nyckel av tunnare modell, alternativt insex/torx inborrat i bultens övre del för att använda som mothåll.

aaby
4 juni 2013 · 23 Inlägg

PMPerformance skrev:
Lossar staget för till kräningshämmaren sen lossa du dämparen uppe och nere och den släpps neråt, efter de lossar du spindelleden gänga av muttern och bänd isär så man viker ner nedre bärarmen och då är fjädern lös. Använd gärna domkraft eller likande för att vila bärarmen på när man släpper på spindelleden resten kan hänga kvar.

prövar att återuppliva tråden.

jag får inte lös undre bärarmen, jag har gjort allt ovan. Den sitter stenhårt ändå




nån som har några tips hur man får lös bärarmen?

eller ska jag bruka mer våld?

Volvo 145 "Polisen" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang