Squidspeed´s Mazda 3 MPS

En sammanställning av vad som ska göras med bilen. Mycket planer finns! :)
  • 24 Följare
  • 24 000 Visningar
  • Projektet avslutat 8 augusti 2012
Squidspeed #GoodToBeBad
23 juni 2012 · 856 Inlägg

Tror inte det; om du kikar på www.versatuner.com så är det ett Mazda-exklusivt program enbart för MPS och Mazdaspeed-modellerna. Det jag kan tänka mig är däremot att ex. JRM i Sthlm kan fixa biffen åt dig förutsatt att ECU-Tek stödjer Seats modeller. Hemsidan menar dock att det bara är modeller från Mitsubishi, Subaru, Mazda & Nissan som stödjs.

Skicka ett mail till de och kolla annars? www.ecutek.com

wama
23 juni 2012 · 991 Inlägg

Drog iväg ett mail smile
JRM kan inte fixa orginal styrsystem på Seat svarade dom när jag mailade dom tidigare

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Squidspeed #GoodToBeBad
27 juni 2012 · 856 Inlägg

Har inte orkat reda i all skit med bilen sista veckorna, men kör en större uppdatering nu:

Tisdag 12/6 åkte jag ner till Blekinge till en kollega, hjälpte honom aftt gräva ut trädgården lite.. En bra och rolig dag. Hade tvättat MPSen dagen innan så den var fin som fan.. smile Men på vägen hem börjar strulet igen. Vid en omkörning i 90-100km/h så står någonting till riktigt hårt i motorn och jag släpper av (Omkörningen var under fullgas på runt 3800-4000 varv/min) men försent - bilen tickar riktigt mycket! Svänger av vid en rastplats och undersöker.. Tickandet kommer från topplocket och följer bilens varvtal (tickar mer/mindre beroende på varvtal) och trots detta går bilen på alla cylindrar och har gott om ork. Läcker inga vätskor under moitor, och det var mindre än 3km hemifrån så kör hem bilen och ställer den på parkeringen.
Torsdagen (eller om det var fredagen) efter hämtar min far bilen med en transport för en vända till verkstaden, tog en trofébild på det miserabla:

http://img853.imageshack.us/img853/7923/imag0222rk.jpg

I slutet på förra vecka fick jag reda på att försäkringen kommer gå in och täcka skadan (Försäkringsbolaget tar arbetskostnaden och skroten som sålde motorn tar materialkostnaden) och det var ändå väldigt skönt att få reda på. Självrisken är peanuts jämfört med vad det kan kosta annars. Fick också reda på av verkstaden att kamkedjan var slapp som en gammal gubbk*k (citerat från mekanikern! smile ) och att de skulle börja med att byta den så får de se om det är mer som är gånget.

Där är vi nu. De har bokat in måndag och tisdag nästa vecka för bilen, så förhoppningsvis är den fördig och rullandes igen när jag kommer hem från lite vila och rekreation uppe i Bohuslän nästa fredag.

Känns bara sorgligt alltsammans dock. Är glad för Wama´s del, och håller tummarna för att Turbocenter gjort sitt jobb idag så du når ditt mål för året, men jag vill OCKSÅ vara där nu... Idag kom lönen, och tanken var en ordentligt individualmappning nu INNAN vi åker på fredag samt ett riktigt bänktest innan semestern är över...
Nu får vi helt enkelt se, och vi får se hur jag gör med bilen efter sommaren. Känns det som det gör nu blir det kanske att sälja den till hösten och leta något nytt till nästa vår, men det kan säkert ändras 3ggr om ändå..

CTR-Jante
27 juni 2012 · 301 Inlägg

Fan vad tråkigt för dej..
Hoppas det löser sej smidigt å fort..

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
Squidspeed #GoodToBeBad
27 juni 2012 · 856 Inlägg

Tack! Jo, jag hoppas det också..

wama
27 juni 2012 · 991 Inlägg

Ajajaj, riktigt tråkigt att läsa...nu känns min grej som peanuts i jämförelse. Skönt att försäkringen går in och tar kostanden minus självrisken. Du har inte haft nån riktigt tur i år men nu måste du ända haft din beskärda del av otur, så nu kan det bara bli bättre wink
För min del så misslyckades Turbocenter med att få bilen att gå som jag vill, eller snarare som andra bilar förberedda för steg 3.
Håll humöret uppe, det kommer alltid sol efter regn...

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Squidspeed #GoodToBeBad
27 juni 2012 · 856 Inlägg

Just nu (efter 3 glas vin iofs) längtar jag mest efter att få köra bilen igen... Bilen är riktigt tight att köra nu, bortsett från en hör hög fjädringsväg då.. hehe) och jag vill bara åka runt och glida nu..

Vi får se vad framtiden utvisar. Uppdateringar lär följa..

wama
27 juni 2012 · 991 Inlägg

Jag kan verkligen förstå vad du menar och känner just nu smile

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Squidspeed #GoodToBeBad
7 juli 2012 · 856 Inlägg

Pratade med verkstaden igår, kamkedja & ny spännare bytt - gjorde ingen skillnad tyvärr. De ska göra lite tester tillsammans med Astander Engineering i Kalmar för att se om det är värt kostnaden att renovera motorn, men det troligaste är att försäkringsbolaget löser in bilen.

Känns surt i allmänhet just nu, men just nu vill jag bara bli av med bilen... Den är jinxad...

wama
8 juli 2012 · 991 Inlägg

Tråkigt att höra men förstår dig. Känner man att den är jinxad så vill man bara bli av med den. Hoppas dom löser ut den...

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
wama
22 juli 2012 · 991 Inlägg

Hallå där. Hur har det gått med bilen?

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Squidspeed #GoodToBeBad
23 juli 2012 · 856 Inlägg

Tjo..

De har utfört diverse tester på motorn och Astander ville slutligen att de (verkstaden) skulle lyfta på toppen för att se om någon ventil var krökt, då det enligt de eventuellt kunde vara så. Det jobbet är inbokat på verkstaden mitten på denna veckan, och först då får jag reda på om de tycker det är värt att laga/renovera den eller om det blir inlösen på försäkringsbolaget.

Mer vet jag tyvärr inte, och det suger att allt ska ta sån s*tans tid när man bara vill ha allt ur världen nu..

wama
23 juli 2012 · 991 Inlägg

Squidspeed skrev:
Tjo..

De har utfört diverse tester på motorn och Astander ville slutligen att de (verkstaden) skulle lyfta på toppen för att se om någon ventil var krökt, då det enligt de eventuellt kunde vara så. Det jobbet är inbokat på verkstaden mitten på denna veckan, och först då får jag reda på om de tycker det är värt att laga/renovera den eller om det blir inlösen på försäkringsbolaget.

Mer vet jag tyvärr inte, och det suger att allt ska ta sån s*tans tid när man bara vill ha allt ur världen nu..

Men då börjar det närma sig ett slut iallafall wink Håller med, fattar inte vad som ska ta sån j-vla tid!!
Jag lider med dig...stackarn du har inte fått köra nåt iår sad

Håll ut smile

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Squidspeed #GoodToBeBad
23 juli 2012 · 856 Inlägg

Mja, blev ju typ 80-90mil iaf... tongue Nåväl..

wama
23 juli 2012 · 991 Inlägg

Squidspeed skrev:
Mja, blev ju typ 80-90mil iaf... tongue Nåväl..

Rätt där, se det positiva i det hela...några mil vart det iallafall wink

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Squidspeed #GoodToBeBad
27 juli 2012 · 856 Inlägg

Pratat med verkstaden idag, det är en vevstake som är krökt så det blir troligen inlösen på bilen. Han jag pratade med hade inte hunnit ringa försäökringsbolaget än, men skulle göra detta i början på nästa vecka. Bara hoppas man kan få så mycket som möjligt för bilen isåfall, men som allt känns nu så ser jag hellre att den blir inlöst än att man ska vänta ytterligare en månad på att den blir lagad och sen försöka bli av med den privat..

Allt känns lite surt just nu, rent allmänt.. Varit ett par kanondagar här i Växjö nu, och det är många fina bilar ute och åker. Jag åker runt i sambons Renault Scenic och känner mig orättvist behandlad av högre makter... smile Sen är jag tacksam för att få låna den ibland såklart, men det är ju inte som att åka MPS:en direkt... =/

wama
30 juli 2012 · 991 Inlägg

Håller tummarna att det tas ett snabbt beslut och att den löses in wink

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Squidspeed #GoodToBeBad
8 augusti 2012 · 856 Inlägg

Idag tog sagan slut. Bilen är nu inlöst av försäkringsbolaget och kommer gå till skrot på måndag morgon. Hämtade mina prylar från den idag på verkstaden, och man känner sig faktiskt lite vemodig nu ikväll. Det är MYCKET tid, energi och inte minst pengar som man lagt på de under de 18mån jag ägde den...

Men nu blickar vi framåt! Det kommer högst troligen en ny rolig bil i framtiden.. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang