Groteska misständningar vid kallstart, Volvo V40 -01

Bridgestone-
29 april 2012 · 31 Inlägg

Hej!

Rätt nyligen har den börjat missköta sig. Började mitt under vintern, när den är startad med kall motor har den inte velat hålla sig vid liv, så jag antog tomgångsmotorn, Denna rengjordes grundligt men felet kvarstod. skitsamma tänkte jag, jag kan leva med att trampa på gasen några gånger vid start.

Nån vecka senare började det bli värre, men mer av ryck, misständningar. Och så började motorlampan lysa, felkoden säger random / multiple missfire. Så jag är tvungen att pumpa lite mer på gasen för att hålla han vid liv. Felkoden kommer inte upp alla starter, även om felet är där alla starter.

Tiden går och felet blir mer påtagligt vid varje start. Jag får pumpa mer och mer på gasen och i dagsläge kan jag glömma att åka någonstans innan temperaturen har ökat. Ibland rycker och slår det så pass att man tror att den bara går på 2 burkar, och till och med dör.
Och nu går den inte heller helt rent vid jämna varv samt varv under 2000, trots "arbetstemperatur", därefter skjuter det på precis som vanligt ( i princip, man kan känna enstaka ryck).

Stiften är bytta, har testat med volvo original, Bosch FR7DP, och NGK PFR6G. Spolarna är noggrant genomgångna efter sprickor och jag har även testat med 2 andra spolar som fungerar i annan bil. Kablarna till dom andra cylindrarna är flång nya, Luftfiltret är bytt och luftmassemätaren är "rengjord" med, för ändamålet avsedd, spray. Har sökt efter läckage på slangar och dyl utan resultat, Men inget har förändrats. Eftersom felet mer eller mindre blir bra när temperatur i motor uppnåtts har jag inte felsökt soppa tillförseln ännu.

Under tidens gång har 3 olika felkoder visat sig, Misständningarna, uppenbarligen, 02 sensor låg signal och MAF låg signal.

Att tillägga är Lamdasonden ny har gått max 2000mil och LMM ganska ny, gått max 12000mil.  Har även kollat med OBD2 läsaren på live-värdena och det säger ju inte mig så mycket tyvärr men under tomgång kan jag se att LMM mäter mellan 0,232-0.714 lb/min, stora diffar vilket antagligen beror på att tomgången vandrar mellan under 500 strecket och 1000. Enstaka gånger fattar han själv att han håller på att dö, och justerar varvet till ca 1200 för att några sekunder senare gå ner och fortsätta med att strula.
Lamdan vandrar mellan 0.035-0.140v. Vilka värden som är normala och inte vette tusan, det överlämnar jag till den som kan (om nån kan).
Medans jag kollade igenom menyerna i läsaren hittade jag "IGN ADV(deg)" vilket jag antar är hur många grader den avancerar tändningen. och det värdet rörde sig rätt mycket, mellan 0.0 och 10.0 på den ojämna tomgången. När tomgången blev något stabil stannade den på 0,0 prick. Kan det ha något med problemet att göra?

Någon vänlig själ som har en lösning eller har lust att bolla ideer? Jag tror det är något fel på LMM, även om värdena ( i mina ögon) ser naturliga ut.
Har jag missat något väsentligt, hojta till så kompletterar jag bäst jag kan

Oerhört tacksam för hjälp! Och tack för att du orkade läsa hela novellen smile

Janneutanb
29 april 2012 · 7 271 Inlägg

Vad händer om du drar ur kontakten till LMM? smile

Volvofarfar
29 april 2012 · 1 312 Inlägg

Testat byta motortempgivare?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
volvo-racer
29 april 2012 · 724 Inlägg

Har typ samma fel och bytte typ allt men det är min lmm som har fått olja på sig genom mitt filter..har rengjort min lmm med spray och det blev mkt bättre...dock har jag ingen felkod på min lmm.

hur ser stiften ut?
kan va skarvningen till dom nya kontakterna till din spolar som har lossnat? en av dom iaf, hände mig efter jag skarva mina hmm dåligt gjort av mig men då började motorlampan lysa.

Senast redigerat av volvo-racer (29 april 2012)

Bridgestone-
29 april 2012 · 31 Inlägg

Tack för svaren!

Att bara dra ut kontakten till LMM har jag faktiskt inte ens tänkt på att göra, ska testa detta ASAP.

Motortempgivaren är helt orörd, kan följderna av en dålig givare ge misständningar och ryck under gång? Alla givare har en förmåga att vara så fruktansvärt dyra så jag har gjort mitt yttersta för att inte behöva byta dom i "onödan". Du kanske menar att givaren tycker att motorn är svinkall och då skickar ECUn på med massor av soppa? Kan nog ligga lite i det, har för mig jag känt lite för mycket bensinlukt...

Stiften är helt nya, inte ens gått 10mil. Innan jag böt dessa så undersökte jag befintliga stift i den mån jag kunde, och dom var lite vita i nyansen, inga tendenser till "smältningar" och inga konstiga avlagringar. Jag har inga skarvar på kablarna, kablarna är hela från kontaktstycke på spolen till tredje och fjärde stift. Kablarna är dessutom nya, och jag har testat med olika spolare med båda gamla och nya kablar, helt utan resultat.
Ser ut som dom i övre vänstra hörnet
http://www.google.se/imgres?um=1&hl … &ty=90

För övrig så hittade jag, i OBD2 läsaren, Något som hette ST FTRM1 och LT FTRM1, varpå jag var tvungen att googla fram vad detta betyder, och fann short term/ long term fuel trim bank, och att i en perfekt värld ska dessa vara 0,0. Men i min värld ligger den korta på 49,2% och den långa på -4,6%, om det kan hjälpa på något sett.

Senast redigerat av Bridgestone- (29 april 2012)

Volvofarfar
29 april 2012 · 1 312 Inlägg

Bridgestone- skrev:
Tack för svaren!

Att bara dra ut kontakten till LMM har jag faktiskt inte ens tänkt på att göra, ska testa detta ASAP.

Motortempgivaren är helt orörd, kan följderna av en dålig givare ge misständningar och ryck under gång? Alla givare har en förmåga att vara så fruktansvärt dyra så jag har gjort mitt yttersta för att inte behöva byta dom i "onödan". Du kanske menar att givaren tycker att motorn är svinkall och då skickar ECUn på med massor av soppa? Kan nog ligga lite i det, har för mig jag känt lite för mycket bensinlukt...

Stiften är helt nya, inte ens gått 10mil. Innan jag böt dessa så undersökte jag befintliga stift i den mån jag kunde, och dom var lite vita i nyansen, inga tendenser till "smältningar" och inga konstiga avlagringar. Jag har inga skarvar på kablarna, kablarna är hela från kontaktstycke på spolen till tredje och fjärde stift. Kablarna är dessutom nya, och jag har testat med olika spolare med båda gamla och nya kablar, helt utan resultat.
Ser ut som dom i övre vänstra hörnet
http://www.google.se/imgres?um=1&hl … &ty=90

För övrig så hittade jag, i OBD2 läsaren, Något som hette ST FTRM1 och LT FTRM1, varpå jag var tvungen att googla fram vad detta betyder, och fann short term/ long term fuel trim bank, och att i en perfekt värld ska dessa vara 0,0. Men i min värld ligger den korta på 49,2% och den långa på -4,6%, om det kan hjälpa på något sett.

tempgivarn kan göra allt det du just beskriver, brukar även lukta knallpulver av avgaserna, givarn kan du mäta upp så du inte köper en ny i onödan, (kostar runt 200), så den har rätt ohm tal vid viss temperatur, sök på google, annars kan jag kolla om du vill..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Bridgestone-
29 april 2012 · 31 Inlägg

Ang. LMM så går bilen som en klocka med den urkopplad. Kopplade in den när motorn snurrade och misständningarna kom som ett brev med posten. Drog ut den rackarn igen och då gick han bra igen. Gick till och med att köra lugnt. Så det betyder väl att LMM är kass..(?)

Ska nog ändå slänga ett öga på tempgivaren, för fläkten har börjat gå efter man stängt av motorn. Detta fenomen hqr visat sig enstaka gånger tidigare, men då pratar vi långtur i högsommarvärme, inte 7-8grader... Har du värdena lätt tillgängligt så får du gärna hjälpa till med dom. Annars googlar jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang