Startspärr gick in kunde ej starta bilen.

klimpan
30 april 2012 · 2 600 Inlägg

hej idag när jag skulle köra hem så gick inte start motorn runt och står nått om startspärr på displayen. efter andra försöket tänder bilen men inget händer. efter tredje försöket går den igång igen så man blir ju lite orolig att detta kommer att hända igen. nån som har varit med om detta innan eller har nån ide vad som hände? bilen är en volvo s80 år 2000

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2012 · 17 376 Inlägg

klimpan skrev:
hej idag när jag skulle köra hem så gick inte start motorn runt och står nått om startspärr på displayen. efter andra försöket tänder bilen men inget händer. efter tredje försöket går den igång igen så man blir ju lite orolig att detta kommer att hända igen. nån som har varit med om detta innan eller har nån ide vad som hände? bilen är en volvo s80 år 2000

Oftast så startar bilen men dör inom 1-2 sekunder. Då är det startspärren om man kan göra samma sak igen. Prova annan nyckel och kolla volt på batteriet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
klimpan
30 april 2012 · 2 600 Inlägg

har  fått ladda batteriet en gång då bilen varnade för låg batteri nivå. bilen start fint nu innan då jag provade igen men ska ha med extra nyckeln ifall det händer igen. ska även kolla hur många volt det är i batteriet.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2012 · 17 376 Inlägg

klimpan skrev:
har  fått ladda batteriet en gång då bilen varnade för låg batteri nivå. bilen start fint nu innan då jag provade igen men ska ha med extra nyckeln ifall det händer igen. ska även kolla hur många volt det är i batteriet.

Låg spänning på batteriet ställer nog till det. Ett nytt är billigt om man jämför med att felsöka startspärren. Utan motorn igång ska det visa på minst 12.3 volt. Med motor på tomgång ska det visa ca 14.3 volt. Din bil är elektroniskt reglerad laddning på och därför extra känslig för låg batterinivå. Även om batteriet är helt tokslut ska voltmätaren visa minst 14.0 volt på tomgång. Har även jag en 2.9:a...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tingelholm
30 april 2012 · 39 Inlägg

kodade nycklar kan bli slitna och reagera på de sättet, som föregående talare säger, pröva med annan nyckel nästa gång det händer Jim. ta även bort minuspolen från batteriet 15-20min så du nollar felkoden så inte den ligger där. men som sagt händer det igen så pröva med den andra.

Honda crx VT k20 "EE8 Sir SFRO" (1991)
klimpan
30 april 2012 · 2 600 Inlägg

vet att förra ägaren bytt batteriet för par årsedan tro jag hos en bilverkstad men det jag regerade på är att det batteriet som sitter i bilen nu känns litet kom ej ihåg hur många amper det va på men hade för mig att det va 60amper är det inte lite för en s80? ska mäta spänningen imon. hinner knappt lösa ett problem förr än ett annat uppstår tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
klimpan
30 april 2012 · 2 600 Inlägg

tingelholm skrev:
kodade nycklar kan bli slitna och reagera på de sättet, som föregående talare säger, pröva med annan nyckel nästa gång det händer Jim. ta även bort minuspolen från batteriet 15-20min så du nollar felkoden så inte den ligger där. men som sagt händer det igen så pröva med den andra.

ska testa extra nycklen om det händer igen. ska även kolla batteriet blir så satans trött på denna bil har inte gjort annat än krånglat hmm

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2012 · 17 376 Inlägg

klimpan skrev:

tingelholm skrev:
kodade nycklar kan bli slitna och reagera på de sättet, som föregående talare säger, pröva med annan nyckel nästa gång det händer Jim. ta även bort minuspolen från batteriet 15-20min så du nollar felkoden så inte den ligger där. men som sagt händer det igen så pröva med den andra.

ska testa extra nycklen om det händer igen. ska även kolla batteriet blir så satans trött på denna bil har inte gjort annat än krånglat hmm

Dessa bilar är extremt känsliga för spänningfall. Om du har möjligthet så låt den stå med laddning på varje natt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
klimpan
30 april 2012 · 2 600 Inlägg

har inte möjlighet att ha den på laddning varje natt. kanske ett dygn max.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Drönirettab
1 maj 2012 · 21 761 Inlägg

60 Ah batteri borde funka utan större bekymmer med tanke på att det är en bensinare, men ett större är absolut ingen nackdel enligt mig. Enligt batteritabell hos Tudor så ska dieselmodellen ha 100 Ah, då kan nog även din bil få plats med ett sånt. Bestämmer du dig för ett nytt batteri och att du tycker du har råd så köp gärna ett sånt i så fall (om det nu ryms alltså). smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 maj 2012 · 13 669 Inlägg

som sagt dom där är otroligt känsliga för dåliga batterier
säkert det som är felet


värt att nämna är att man ALDRIG får använda starthjälp på dom där för då går dom sönder =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Drönirettab
1 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Growe skrev:
värt att nämna är att man ALDRIG får använda starthjälp på dom där för då går dom sönder =/

Gäller det även om man hjälpstartar med en annan bil (med motorn igång)?

Nya bilar är ju känsliga generellt sett vad jag vet, brukar stå en massa varningar om just starthjälp. smile

klimpan
1 maj 2012 · 2 600 Inlägg

Bilen startade fint nu i morse men ska mäta spänningen lite senare. Hoppas på att det båterlev ett spänings fall som på verkade startspärren. Åter kommer sen när jag ha mätt späningen på batteriet.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
klimpan
1 maj 2012 · 2 600 Inlägg

har varit och kolla hur många volt det var och späningen låg på 12,26 volt så är väll ingen fara så sätt? kolla det även upp hur många amper det va på och det var 62 amper är det för litet batteri ?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Drönirettab
1 maj 2012 · 21 761 Inlägg

12,26 V betyder att batteriet är omkring halvladdat, du bör ladda upp det med batteriladdare. 62 Ah batteri borde fungera om det i övrigt är i bra skick, frågan är om det verkligen är i bra skick. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2012 · 17 376 Inlägg

Drönirettab skrev:
12,26 V betyder att batteriet är omkring halvladdat, du bör ladda upp det med batteriladdare. 62 Ah batteri borde fungera om det i övrigt är i bra skick, frågan är om det verkligen är i bra skick. smile

Batteriet sitter ju i bagaget på din bil och strömmen ska färdas en bit innan den hittar startmotorn. Ett dåligt ger mer fel än i en bil där det sitter under huven. När en S80 varnar för låg batterinivå är det oftast för sent. Den gränsen som Volvos tekniker satte gjordes nog under en julfest? 12.26 Volt är på tok för lite för din bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
klimpan
1 maj 2012 · 2 600 Inlägg

okej är det batteri byte som gäller då? menar ladda upp det igen kommer troligen inte hjälpa denna gången heller.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Drönirettab
2 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Det kan hända att batteriet är i dåligt skick och då får du kanske hålla på att ladda upp det "stup i ett", sånt är ganska meningslöst.

När/om du köper ett nytt batteri så bör du även göra en "tjuvströmsmätning" för säkerhets skull, det kan ju vara så att någonting ligger och drar onödigt med ström. En sån sak brukar göra att ett batteri blir urladdat lite då och då, eventuellt att något i den stilen gör att nuvarande batteri beter sig så där. smile

klimpan
3 maj 2012 · 2 600 Inlägg

ska be nån göra ett batteri test som jag fick tips på så får jag se vad det säger men troligen köper jag ett nytt större batteri och ska mäta upp så det inte är nått som dra tjuvström med=) tackar för all hjälp.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
klimpan
7 maj 2012 · 2 600 Inlägg

japp nu var det dags igen fast värre idag kunde man inte start bilen på flera minuter sad ladde batteriet nu i helgen men verka inte ha hjälpt.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang