Byta bil, göra om lån?

PhR34k
1 maj 2012 · 164 Inlägg

Nu är det så att jag funderar på att byta bil, efter ett par dumma byten det senaste året har jag förlorat pengar på det för första gången.
Jag har haft ett privatlån för att ha bil då jag byter då och då och slipper strulet med billån, det är ett medlemslån så räntan är nästan samma som billån.
Men jag har ett högre lån än värde på bil nu, och jag undrar om tex jag ser en bil jag vill ha för låt säga 250k och jag har ett lån nu på 140 och en bil som är värd kanske 90. Kan jag på nåt sätt få handlare att skriva upp allt så jag får ett billån på tex 300k så jag blir av med privatlånet? Kan han trixa liksom med inbytesvärdet och höja priset på deras egna bil på nåt sätt så att jag får ett stort lån. Istället för att jag ska ha kvar privatlånet och sen ett billån på kanske 40-50k?
Hoppas ni förstår vad jag menar.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
MeloveGolf Vw trimmare
1 maj 2012 · 2 995 Inlägg

Fraga firman...pelle skutt gor det sakert men en stor handlare vill nog inte gora det, du far nog satsa pa ett enda stort privatlan istallet..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Mack Forum- och sitemoderator
1 maj 2012 · 26 167 Inlägg

Att hålla på att jonglera med lån så där är ganska riskfyllt, och som sagt, en större handlare blir nog inte så glad av att handskas med det.
Men Mohammad runt hörnet kanske tycker det är ok.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
PhR34k
1 maj 2012 · 164 Inlägg

Har köpt hus för några månader sen och därför vill jag inte latcha för mycket med privatlånet. Har man ett billån tycker bankerna att det är mer "ok". Samtidigt kanske jag borde skita i att byta bil, men det tar emot att åka i skodan tongue

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
1 maj 2012 · 26 167 Inlägg

PhR34k skrev:
Har köpt hus för några månader sen och därför vill jag inte latcha för mycket med privatlånet. Har man ett billån tycker bankerna att det är mer "ok". Samtidigt kanske jag borde skita i att byta bil, men det tar emot att åka i skodan tongue

Ursäkta mig men..varför köpte du den från första början då? Haha.
Hade jag tagit ett lån för en bil - oavsett modell på lånet - så hade jag funderat på det väldigt, väldigt, väldigt länge. Och det hade varit en bil som jag VET att jag hade haft kvar länge.
Men det är jag det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
PhR34k
1 maj 2012 · 164 Inlägg

Jo det hade jag också gjort med lång historia kort så var jag tvungen att bli av med en bil jag hade då den hade alldeles för mycket problem....

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Hamilton
1 maj 2012 · 8 865 Inlägg

En bilhandlare eller dess finnansbolag bakar inte in övriga lån i ett billån, jag är 110% säker på att så är fallet.
Varför dom inte gör så är rätt uppenbart om TS tänker efter engång till.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
PhR34k
1 maj 2012 · 164 Inlägg

Vi behöver inte gå in i varför jag gör detta osv för att hålla tråden clean.
Jag vet att billånet är bundet till bilen så därför får man bara lån på bilens värde. Men bilens värde verkar ju vara från handlare till handlare. Vad hindrar en bilhandlare att öka vilvärdet på bilen jag köper så att jag kan bli av med lånet och få ett litet större bil lån?

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
R8_Sweden
1 maj 2012 · 17 Inlägg

Du kan nog inte få ett högre billån än bilen är värd, långivaren vill ju kunna omsätta din bil till pengar om du av någon anledning inte klarar att betala av lånet. Men du kan ju köpa en bil för 250' och ta ett billån för samma belopp. Sedan står du kvar med ett privatlån på 50' som du får försöka betala av. Kanske ser det bättre ut för din bank?
Lycka till!

Audi R8 (2008)
Hamilton
1 maj 2012 · 8 865 Inlägg

PhR34k skrev:
Vi behöver inte gå in i varför jag gör detta osv för att hålla tråden clean.
Jag vet att billånet är bundet till bilen så därför får man bara lån på bilens värde. Men bilens värde verkar ju vara från handlare till handlare. Vad hindrar en bilhandlare att öka vilvärdet på bilen jag köper så att jag kan bli av med lånet och få ett litet större bil lån?

Funkar tyvärr inte så då värdet på "panten" dvs bilen måste stämma överens med lånebeloppet.

Skulle det gå att gör som du beskriver så skulle det bli helt fel för handlaren och finnansbolaget om du inte skulle kunna betala dvs det blir ett återtag av bilen. Värdet på panten dvs bilen är mycket lägre än lånet

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
PhR34k
1 maj 2012 · 164 Inlägg

Jo men det kommer nog bli att jag har ett litet lån kvar vilket jag kommer betala av snabbt. Men ville se ifall det var möjligt att göra det jag frågade om..
Tack för tipsen.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang