3779
Sök

Verkstadsfläkt, var kan man köpa?

197 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Hej! Jag letar efter en större bärbar fläkt som skulle passa mig, nånting stor,stadigt, och bärbar för att placera framför bilen med motorn på gång.  Hittar tyvärr ingenting som liknar det, allting är bara små fläktar till hemmet eller stationära.  Har ni nåt förslag var man kan köpa en? Finns några på Ebay England men frakten blir ganska dyrt. Skulle gärna handla lokalt. (Stockholm-Uppsala).  Tack för tipsen. Här finns bild på 2st exemplar.

http://www.purplewaveauction.com/a/2009 … m/6193.JPG

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

197 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Tack Growe men ermmmm över 10,000 kronor med moms och 25cm diameter låter som" lite för mycket"!

Fri fart för ett fritt folk!
14 820 Inlägg
2 maj 2012
AutoCool skrev:
Tack Growe men ermmmm över 10,000 kronor med moms och 25cm diameter låter som" lite för mycket"!

fast nu har du något att googla på ..dom är troligen ganska dyra sätt dyrare som är större smile

Kör fort så hinner inget hända...

197 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Eller så måste jag ändra vad jag menar med "dyra frakt"..

61cm fläkt här, Strax under 2000 kronor MED frakt..

http://www.ebay.co.uk/itm/24-AIR-MOVER- … 2c53ef6563

14 820 Inlägg
2 maj 2012
AutoCool skrev:
Eller så måste jag ändra vad jag menar med "dyra frakt"..

61cm fläkt här, Strax under 2000 kronor MED frakt..

http://www.ebay.co.uk/itm/24-AIR-MOVER- … 2c53ef6563

riktigt bra pris

197 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Hur tycker det skulle fungera med en STOR beg byggfläkt om jag tar bort värmeelementen? Eller är fläkten ganska svagt på dom?

14 820 Inlägg
2 maj 2012
AutoCool skrev:
Hur tycker det skulle fungera med en STOR beg byggfläkt om jag tar bort värmeelementen? Eller är fläkten ganska svagt på dom?

dom blåser rätt dåligt

vad ska du ha den till?

197 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
AC service på bilar.  Då slipper jag provköra ute på vägen. Vissa bilar startar ändå inte fläkten tills AC trycket är ganska högt. Fläkten blir en bärbar "vindtunnel" då kan jag visa kunder hur ACn kommer att fungera när man är ut och kör.  Och annat såklart.  Fläkten måste vara stor och stark sen att man kan ändra vinkeln och ställe  framför bilen.

Herregud prisskillnaden där ärn en bra veckolön. Känns som jag borde köpa svensk men 8000 kronor extra för en bara blåser..  Ja, det suger.

Det kanske inte heller går att ta upp hastigheten på byggfläktmotorn, kanske slutar med lösa blad och avhuggade fingrar.

Elektriker
718 Inlägg
2 maj 2012
Köp en lövblås?smile

Fast dom kanske är för vek iofs?..

http://www.clasohlson.com/se/L%C3%B6vsu … tings=true

Köp ett gäng sånna där så äre ju ba mata sen;)tongue
Senast redigerat av monno (2 maj 2012)

Som att kasta vatten i sjön.

197 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Det kanske skulle fungerar med 4-5st lövblås men då måste dom ha varsin färg, 5st blåa lövblås ser för tråkigt ut. Finns de röda lövblås?

Tack för hjälpen monno, det var ett underbar idea!

NOT! tongue

Elektriker
718 Inlägg
3 maj 2012
Hahaha nu tkr jag du va lite negativ...

Men hur jävulskt mkt vind snackar vi om? Om du köper en beggad höfläkt av nån bonde? Iofs får du bygga nån sorts rullställning själv men... Mycket kräm i dom iaf=)

Isf kan du ju lika gärna köpa en stationär å bygga hjul på den.. aja. Nu har jag slut på idéer;)

(Lite mer seriöst så är det nog svårt å hitta en fläkt nå mkt billigare än den där Ebay för 2k. Nu vet jag inte hur mkt du ska blåsa men, en byggfläkt är rätt vek, och redan där kostar dom ju nästan 1500kr.)
Senast redigerat av monno (3 maj 2012)

197 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Nä monno det var inte negativt som jag skrev, jag har bara sett filmen "Borat" en gång för mycket.

Jag vet att även en liten industrifläkt kostar hanska mycket, var ute efter en 82mm kylfläkt och den var nästan 1500 som du skrev. Som tur var hittade jag en begagnad för 30 spänn.

Höfläkt det har jag aldrig hört tal om! 

Jag vill nånting som kommer i närheten av luftflöde genom bilens kondensor/kylaren när man kör runt 50 km. Har ingen riktigt aning hur mycket m3/s det blir.

Tittade på Melodifestivalen och ofta ser håret som blåser runt helt plötsligt och man ser inget fläkt i närheten, DEN måste vara nånting med en del kraft.

Tror jag ska beställa från Ebay England i alla fall. Du som är elektriker, mommo, är det bara att klippa bort den engelska kontakten och skruva fast en standard svensk kontakt? Måste det vara nåt särskilt för utomhus  bruk eller bara vara jordat?

Ursäkta att jag valde "general felsökning" men det verkade inte finnas nåt bättre.

Elektriker
718 Inlägg
3 maj 2012
Höfläkt har man för att torka hö "inuti ladugården", blåser som bara satan, d.v.s. betydligt med än 50km/h. Carola hade verkligen blive fångad av en stormvind med en sån:P

Ja, har inte britterna EU standard kontakt dom a? Eller kör dom nå eget idiot system?

I princip är det nog bara klippa kontakten och plita dit en ny. Dock noga att du ta rätt tråd till jorden framförallt. (Gröngul är ju EU, men man vet ju aldrig).

Ock ska du vara ute så är ju jordfelsbrytare aldrig fel, så man slipper bli så skakis om man styr vagnen över kabeln=) Alternativt råkar mata in kabeln i fläkten..tongue

Men ska googla lite angående Englands elnät, så återkommer i den frågan om stickproppen=) Vist är det 3fas btw?

Edit: Dom ska då ha samma frekvens och spänning, så de ska inte vara några prolbem som ajg ser det att byta kontakt=)
Senast redigerat av monno (3 maj 2012)

197 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
haha 
Jag är fångat av en höfläkt
Fast för dig
Ingenting kan hindra mig
När det blåser i din lada

Eller framför din Lada, fast jag vet inte om det finns AC på Ryska bilar..

Är inte inställd på engelska stickproppar, men på flygplatsen i London fanns det bara KONSTIGA eluttag. Läste att England kräver att man använder ett slags omvandlare på byggplats och verktygen går på 110 volt, fast det är 2 x 55 volt.  Ingen aning hur DEN fungerar, kanske minimerar risken för elchock. Kanske normalt, jag menar dom redan har ratten på fel sidan.

I alla fall står det 220v på fläktannonsen och det måste vara som du sa = 220v/50Hz och bara stickproppen som är  annorlunda.

Tack åter för råden.

Elektriker
718 Inlägg
4 maj 2012
Hahaha, ryskabondehits 2012;)

Njaa, 2x55V? Alternativen är ju att isf kör dom som Sverige å större delen av Europa, 230/400V system, alltså 230volt är det du har i väggen, 3fas maskiner går dock på 400V, du vet roten ur 3 å allt så skit snack.
Jag tror, precis som i kyrkan, att dom har 230V i sina uttag också, men kör med nå andra korkade uttag med inbyggda säkringar å skit. Antagligen av samma anledning som dom håller kvar lite i gamla mätsystem och har ratten på fel sida, dom är lite dum i huvet helt enkelt.

Är relativt säker att dom inte kör som våra grannar i väst, alltså 2fas 230V. Gör dom det eldar man lindningarna om man krämar på hederlig svensk 400V.

Enklast är nog om du helt enkelt läser på motorn=) Där står det om det är 230V 1fas eller 400V 3fas eller va fan som gäller.

Sök