Polisens nya vapen: EMP

Richtenb
2 maj 2012 · 1 365 Inlägg

http://www.bytbil.com/nyheter/zv2udkyg/

Så är det bara jag som tycker att detta verkar helt jävla hjärndött? Man ska alltså skjuta iväg en pulsvåg som slår ut bilens elektronik. Bromsservo, styrservo för att inte nämna att rattlåset kommer gå i om du försöker styra bilfan i 200 blås? Följden lär ju bli att man antingen kör in i ett räcke, av vägen eller in i någon annan eftersom bilen inte längre går att styra....

Är det nåt jag missat här eller har Polisen blivit privatiserat och behöver tjäna pengar? Snabba pengar in med fler böter och en bättre statistik för sitt län?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Brådhis * Voff voff *
2 maj 2012 · 10 287 Inlägg

Bilen går att styra även utan servo, speciellt om man har rull på den. Och varför skulle rattlåset gå i bara för att motorn stannar? Pulsvågen vrider ju inte om nyckeln!? smile

//Brådhis

EDIT: Dessutom är det nog klart bättre att kunna stoppa ett fordon på detta vis än att behöva ställa upp vägspärrar och/eller behöva, i värsta fall, preja fordonet.

Fast det känns som att det helt klart fortfarande är på planeringsstadiet...? Något färdigt "vapen" lär nog inte finnas på marknaden på ett bra tag.

Senast redigerat av Brådhis (2 maj 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Fiesta_Racing Ford fantast
2 maj 2012 · 1 607 Inlägg

Richtenb skrev:
http://www.bytbil.com/nyheter/zv2udkyg/

Så är det bara jag som tycker att detta verkar helt jävla hjärndött? Man ska alltså skjuta iväg en pulsvåg som slår ut bilens elektronik. Bromsservo, styrservo för att inte nämna att rattlåset kommer gå i om du försöker styra bilfan i 200 blås? Följden lär ju bli att man antingen kör in i ett räcke, av vägen eller in i någon annan eftersom bilen inte längre går att styra....

Är det nåt jag missat här eller har Polisen blivit privatiserat och behöver tjäna pengar? Snabba pengar in med fler böter och en bättre statistik för sitt län?

låter som ett april skämt smile lite fnf stuk på det hela smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Alpinabiturbo Kulan
2 maj 2012 · 1 435 Inlägg

Ni har väl sett början på 2 fast 2 furious när snuten haffar skylinen? wink

BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
Nybergrobin
2 maj 2012 · 2 382 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Ni har väl sett början på 2 fast 2 furious när snuten haffar skylinen? wink

Det var det första jag tänkte på när jag läste artikeln xD

mustang07
2 maj 2012 · 146 Inlägg

Brådhis skrev:
Bilen går att styra även utan servo, speciellt om man har rull på den. Och varför skulle rattlåset gå i bara för att motorn stannar? Pulsvågen vrider ju inte om nyckeln!? smile

//Brådhis

EDIT: Dessutom är det nog klart bättre att kunna stoppa ett fordon på detta vis än att behöva ställa upp vägspärrar och/eller behöva, i värsta fall, preja fordonet.

Fast det känns som att det helt klart fortfarande är på planeringsstadiet...? Något färdigt "vapen" lär nog inte finnas på marknaden på ett bra tag.

många rattlås är ju elektroniskt styrda och om du då stör signalen i elektroniken med en "EMP" så kan rattlåset påverkas trots att bilen är igång.

Kommer nog dröjja länga och åter länge innan detta system kommer användas i sverige pga ovan nämnda orsaker och att det blir en större fara eller likvärdig fara som en vanlig polisjakt.
Scenario 1:
en bil kör i 130 på 90 väg och ska köra om en skolbuss när polisen avfyrar "vapnet" förövaren förlorar kontrollen och tar med sig skolbussen ner i diket, hoppla några barn som inte kom till skolan.

Scenario 2: förövaren kör i 110 på en helt ödemotorväg när polisen avfyrar vapnet, bilen kränger till och börjar volta sidleds på motorvägen men polisbilen hinner inte stanna och kör rakt in i den voltande bilen.

Scenario 3: Förövaren kör i 200 på en öde motorväg polisen avfyrar vapnet och förövarens bil far in i räcket i 200 knyck och föraren omkommer allmänheten får läsa i aftonhoran om en mamma som gråter ut om att polisen dödade hennes son/dotter och att h*n alltid varit skötsam.

smile

Senast redigerat av mustang07 (2 maj 2012)

Bojjann
2 maj 2012 · 474 Inlägg

Sen finns det ju bilar utan rattaxel.. NAJS!

BMW E34 540 (1994)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
2 maj 2012 · 3 929 Inlägg

Det jag finner intressant är att det där var ju en nyhet som postats på Garaget för minst ett halv år sedan.
Tror nog Bytbil hade idé torka och kör på Aftonbladets stil, gamla artiklar!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Transporter89
2 maj 2012 · 957 Inlägg

Den här vapen har mans et på tv ner de testade det  en gång men tror inte att det kommer vara igång änu  på några år fram

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Richtenb
2 maj 2012 · 1 365 Inlägg

Precis vad jag hade i tankarna.. Exakt många rattlås är ju elektroniskt styrda.

Det lär ju knappast bli mindre elektronik i framtiden heller.


mustang07 skrev:

Brådhis skrev:
Bilen går att styra även utan servo, speciellt om man har rull på den. Och varför skulle rattlåset gå i bara för att motorn stannar? Pulsvågen vrider ju inte om nyckeln!? smile

//Brådhis

EDIT: Dessutom är det nog klart bättre att kunna stoppa ett fordon på detta vis än att behöva ställa upp vägspärrar och/eller behöva, i värsta fall, preja fordonet.

Fast det känns som att det helt klart fortfarande är på planeringsstadiet...? Något färdigt "vapen" lär nog inte finnas på marknaden på ett bra tag.

många rattlås är ju elektroniskt styrda och om du då stör signalen i elektroniken med en "EMP" så kan rattlåset påverkas trots att bilen är igång.

Kommer nog dröjja länga och åter länge innan detta system kommer användas i sverige pga ovan nämnda orsaker och att det blir en större fara eller likvärdig fara som en vanlig polisjakt.
Scenario 1:
en bil kör i 130 på 90 väg och ska köra om en skolbuss när polisen avfyrar "vapnet" förövaren förlorar kontrollen och tar med sig skolbussen ner i diket, hoppla några barn som inte kom till skolan.

Scenario 2: förövaren kör i 110 på en helt ödemotorväg när polisen avfyrar vapnet, bilen kränger till och börjar volta sidleds på motorvägen men polisbilen hinner inte stanna och kör rakt in i den voltande bilen.

Scenario 3: Förövaren kör i 200 på en öde motorväg polisen avfyrar vapnet och förövarens bil far in i räcket i 200 knyck och föraren omkommer allmänheten får läsa i aftonhoran om en mamma som gråter ut om att polisen dödade hennes son/dotter och att h*n alltid varit skötsam.

smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
bumpe Lastbilsmekaniker
2 maj 2012 · 3 878 Inlägg

Vad gör ett esp-system när man matar det med elektromagnetism? Lattjo grej med båda högerhjulen låsta i en vänsterböj och ett gång airbags som löser ut, tveksam till denna ide jag tongue

FLindgren
2 maj 2012 · 5 089 Inlägg

Ja det klippes lades upp på Youtube den 13 jan 2010. Polisens NYA vapen ja..

Och kör man i 200 km\h å stannar inte för polisen å dom skjuter på en. då får man ju skylla sig själv för vad som händer..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
bumpe Lastbilsmekaniker
2 maj 2012 · 3 878 Inlägg

FLindgren skrev:
Ja det klippes lades upp på Youtube den 13 jan 2010. Polisens NYA vapen ja..

Och kör man i 200 km\h å stannar inte för polisen å dom skjuter på en. då får man ju skylla sig själv för vad som händer..

Det borde alltså vara okej att använda skarpladdade skjutvapen mot fartsyndare, eller?

turboforssen Telge Drifting Team
2 maj 2012 · 5 398 Inlägg

äntligen får polisen lite balla vapen big_smile
om polisen får en emp  så tror jag inte att dom får skjuta hur som helst

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Transporter89
2 maj 2012 · 957 Inlägg

Tänk så missar de och träffar fel bil typ den i mötande fil hahahahahha

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
FLindgren
2 maj 2012 · 5 089 Inlägg

bumpe skrev:

FLindgren skrev:
Ja det klippes lades upp på Youtube den 13 jan 2010. Polisens NYA vapen ja..

Och kör man i 200 km\h å stannar inte för polisen å dom skjuter på en. då får man ju skylla sig själv för vad som händer..

Det borde alltså vara okej att använda skarpladdade skjutvapen mot fartsyndare, eller?

Ajjmen. Stannar man inte får man skylla sig själv smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
bumpe Lastbilsmekaniker
2 maj 2012 · 3 878 Inlägg

Transporter89 skrev:
Tänk så missar de och träffar fel bil typ den i mötande fil hahahahahha

Eller kollegan som jagat ikapp, "Men för helvete Lasse, du fräffade fel bil igen!" smile

FLindgren skrev:

bumpe skrev:

FLindgren skrev:
Ja det klippes lades upp på Youtube den 13 jan 2010. Polisens NYA vapen ja..

Och kör man i 200 km\h å stannar inte för polisen å dom skjuter på en. då får man ju skylla sig själv för vad som händer..

Det borde alltså vara okej att använda skarpladdade skjutvapen mot fartsyndare, eller?

Ajjmen. Stannar man inte får man skylla sig själv smile

Då blir det ju iofs jämnare prestanda då fartsyndarna måste ha ~500kg bepansring smile

Tror just tråden ballade ur smile

elgh33
2 maj 2012 · 266 Inlägg

Detta e ju fejk antar jag, de värkar änna farligt tillsammans me moderna bilar, elektriska rattlås och sånt, kul om man har Steer by Wire eller vad de nu heter smile eller elektriska bromsar big_smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Transporter89
2 maj 2012 · 957 Inlägg

Vad jag har set på tv ner de testar den  det är väll så att  ner den stål träffar dig så kommer polisnisse kunna styra din bil via dator  eller något sånt så de kan mins motorstyrka och såna grejer  men tror fan inte på att deta  kommer om några år till fram

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
bumpe Lastbilsmekaniker
2 maj 2012 · 3 878 Inlägg

Transporter89 skrev:
Vad jag har set på tv ner de testar den  det är väll så att  ner den stål träffar dig så kommer polisnisse kunna styra din bil via dator  eller något sånt så de kan mins motorstyrka och såna grejer  men tror fan inte på att deta  kommer om några år till fram

Tror det är långt tills CAN är ett så standadriserat protokoll att man kan styra alla motorer med samma data, dessutom jobbar stackars CAN på några få volt och är helt separerat från karossjord (mer än avstörning) så mosa på med massa elektromagnetism lär inte kunna styra CAN.
Naturligtvis kan man slå ut det mesta med emp, mer eller mindre lämpligt tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang