4478
Sök

Startade bilen utan LMM:en, satte tillbaka den och nu lyser Lambdaindikatorn hela tiden, Volvo 940 GL -95.

Bärs!
3 456 Inlägg
25 maj 2012
Mack skrev:
MrEricsson skrev:
Mack skrev:
Varför besiktigade du med ett avgasläckage? Var inte det som att bränna upp pengar i onödan..?

bes är ju bara 300 kr kaffe pengar ju wink

Det ska ju komma från rätt käft..

Edit: Med tanke på hur du själv har resonerat genom åren..inget illa menat

Härligt! big_smile

Garaget.org peakade 2008.

Forummoderator
26 603 Inlägg
25 maj 2012
Aga_Diff skrev:
Mack skrev:
MrEricsson skrev:

bes är ju bara 300 kr kaffe pengar ju wink

Det ska ju komma från rätt käft..

Edit: Med tanke på hur du själv har resonerat genom åren..inget illa menat

Härligt! big_smile

Som sagt, ursäkta offtopic.

Som svar på dina frågor förresten; så länge det är samma nummer på lmm:erna så ska det förmodligen vara samma, och därför inte göra någon skillnad, nej.
Och jo, om felen kvarstår så torde de komma tillbaka som felkoder, såvida inte felen är så små att de håller sig utanför marginalerna så att säga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

767 Inlägg
25 maj 2012
vilka värden var för höga? Är lambda för högt så går bilen för snålt!
Är hc för högt är det dålig förbränning.
Är Co för högt så går bilen för fett.
Har du avgasläck någonstans mellan grenröret ner till lambdan kan co bli högt samtidigt som lambdan blir hög.
Bilen lurar sig själv..

Gör en service på bilen med ny olja, nya stift och täta avgassystemet och prova igen.

JFfoto
26 maj 2012
Trådstartare
Jiimpa skrev:
vilka värden var för höga? Är lambda för högt så går bilen för snålt!
Är hc för högt är det dålig förbränning.
Är Co för högt så går bilen för fett.
Har du avgasläck någonstans mellan grenröret ner till lambdan kan co bli högt samtidigt som lambdan blir hög.
Bilen lurar sig själv..

Gör en service på bilen med ny olja, nya stift och täta avgassystemet och prova igen.

Alla värden är för höga, sen blev alla ännu värre på efterkontrollen, fast jag hade Ksprit i.

bilen har ny olja, tändstift och luftfilter..  och jag fick ju felkod och lambdalampan började ju lysa, så tror inte det är bara att täta avgassystemet tongue

iaf så ska jag byta lambdasond idag fårse smile

JFfoto
26 maj 2012
Trådstartare
Ehm, gör ett test nu, tror jag, har bilen på tomgång och ska se om elfläkten hoppar igång? hört att det kan va tempgivaren som är trasig om elfläkten inte hoppar igång?

och då isåfall, passar givaren från en 740 -88 gl utan elfläkt på en 940 -95a med elfläkt?...

JFfoto
26 maj 2012
Trådstartare
fläkten hoppade igång så fint nyss, ska byta lambdan snart, synd bara att man inte vet direkt om det är lambdan som det va fel på, eftersom felkoderna försvann helt vid nollningen, men den drar fortfarande mycket bensin, och har fått felkod 1-2-1 - signal från LMMen..

JFfoto
26 maj 2012
Trådstartare
Liten uppdatering igen..

Nollade felkoden 1-2-1 så nu får jag inga felkoder alls.

Lambdalampan lyser ej sedan jag nollade för 2 dagar sen (har kört mycket sen dess också)

Samt ehm, hitta jag en lös slang, haha, den grova slangen som sitter på flamfällan direkt under insuget..den hade hoppat bort, som sitter inkopplad på insugsslangen..

Kan detta ha gjort att lambdalampan började lysa förut? den drog ju tjuvluft också..  Isåfall, då vill jag ha svar på två frågor:

1. Varför har då inte lambdalampan börjat lyst igen efter ett par körningar?

2. Provade rycka ut lambdasondskontakten utan förändring, betyder det att den ÄR trasig?

Smålänning
7 887 Inlägg
26 maj 2012
Att lamdakontakten varken gör till eller från är helt i sin ordning. Systemet är konstruerat för att funka utan lamdasond också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

JFfoto
26 maj 2012
Trådstartare
twin_cam skrev:
Att lamdakontakten varken gör till eller från är helt i sin ordning. Systemet är konstruerat för att funka utan lamdasond också.

Okej, du råkar inte veta varför lambdalampan börja lysa? för att sen inte komma tillbaka efter nollningen? bara hållt på att fippla med LMMen, men bilen har aldrig gått dåligt..

Smålänning
7 887 Inlägg
27 maj 2012
Paused skrev:
twin_cam skrev:

Okej, du råkar inte veta varför lambdalampan börja lysa? för att sen inte komma tillbaka efter nollningen? bara hållt på att fippla med LMMen, men bilen har aldrig gått dåligt..

Motorfelslampan börjar lysa så fort det är någon komponent som har med avgasreningen att göra går sönder. i princip täcker det in alla givare på motorn, men det är oftast lamdasonden och luftmassamätaren som går sönder och får den att lysa.

Felkod 232, 231 och 221 som alla säger fel lamdavärde, är sådana att dom inte behöver ha ett skit med lamdasonden att göra, utan det kan vara i princip vad som helst, det enda dom säger är att bilen på något sätt har regisretat något avvikande, t.ex ett avgasläckage, så att sondens mätområde inte räcker till.

När det gäller lamdavärden och luftmassemätare, så slocknar aldrig lampan av sog själv när du bytt komponenten, eftersom de är så avgörande för bilens avgasvärden.

Miljö, ni vet...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

JFfoto
4 juni 2012
Trådstartare
Har ett HC värde på 95, får vara 100.

Alla andra värden är för höga, den går för fett, lambdasonden då tro?

Vilka värden blir höga om katten är trasig? katten blir varm och ser hel ut inuti...
Senast redigerat av Paused (4 juni 2012)

13 Inlägg
4 juni 2012
Katten kan du nog utesluta

Min 740 med 41k + på mätarn
Har följande värden på senaste bes.
CO 0.4 HC 013 HC2500 0.3 Lambda 1.03

Bland allt som gnetar. så störde jag mig mest på ett jävla skrammel i katten , Speciellt på tomgång

Tog för givet att bikupan hade lossnat i själva katten . så ner med skiten för att tömma eländet . men icke sa nicke
Den var tom och utbränd sedan länge . sånär nått metallelände i burken som stod för skrammlet..

JFfoto
4 juni 2012
Trådstartare
okok, har iaf bytt lambdasonden nu, men vet inte om det är den heller?

För lambdalampan började ju lysa, så nollade jag genom att dra 1ans säkring.. men den började aldrig lysa igen, borde den inte börjat lyst om nu lambdasonden var kass?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 juni 2012
Skriv vad du fick för avgasvärden här i tråden, enklare att avgöra om katten är väck så. Men i regel brukar värdena vara helt uppåt väggarna om den är trasig.

I bilarnas värld så är Lambda1 ett mått över bränsle/luftblandningen (14.7 delar luft på 1 del bensin) som krävs för att uppnå optimal förbränning i motorn, vilket är ett krav på alla moderna bilar för att klara avgaskraven.
Lambdalampan tänds när motorstyrningen inte klarar av att hålla sej inom gränsvärdena till Lambda1, alltså om den går för snålt eller för fett.

Lampan kan mycket väl slockna för att tändas senare igen, ett bra tag senare beroende på yttre påverkan. Men då du nu har problem på besiktningen så har du med all säkerhet problem med någon komponent i motorstyrningen. Går bilen fett så kan det vara temperaturgivaren för insprutningsboxen (vet inte om denna är samma som till elfläkten), det kan även vara termostaten som står öppen hela tiden så motorn går kall och därav för fett. Om bränsletrycksregulatorn ger sej så kan motorn gå fett också, och då är det oftast membranet inuti som är trasigt vilket gör att den läcker bensin på vakuum sidan. Sedan kan det ju vara lambdasonden, men då skulle bilen gå bättre om du kopplar bort den.

En bra sak att göra på bilar med många mil är att byta ut samtliga tänddelar bortsett tändspolen (som oftast är fungerande), byta luftfilter och göra ett oljebyte samt oljefilterbyte. Man kan även byta bränslefilter i samma veva bara för att slippa ev. problem på den sidan senare. Göra en allmän service så att säga.

EDIT: Lista även upp de felkoder du haft/har så ska jag kolla i Volvos gröna verkstadsbok.
Senast redigerat av PHrnfeldt (4 juni 2012)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

JFfoto
4 juni 2012
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
Skriv vad du fick för avgasvärden här i tråden, enklare att avgöra om katten är väck så. Men i regel brukar värdena vara helt uppåt väggarna om den är trasig.

I bilarnas värld så är Lambda1 ett mått över bränsle/luftblandningen (14.7 delar luft på 1 del bensin) som krävs för att uppnå optimal förbränning i motorn, vilket är ett krav på alla moderna bilar för att klara avgaskraven.
Lambdalampan tänds när motorstyrningen inte klarar av att hålla sej inom gränsvärdena till Lambda1, alltså om den går för snålt eller för fett.

Lampan kan mycket väl slockna för att tändas senare igen, ett bra tag senare beroende på yttre påverkan. Men då du nu har problem på besiktningen så har du med all säkerhet problem med någon komponent i motorstyrningen. Går bilen fett så kan det vara temperaturgivaren för insprutningsboxen (vet inte om denna är samma som till elfläkten), det kan även vara termostaten som står öppen hela tiden så motorn går kall och därav för fett. Om bränsletrycksregulatorn ger sej så kan motorn gå fett också, och då är det oftast membranet inuti som är trasigt vilket gör att den läcker bensin på vakuum sidan. Sedan kan det ju vara lambdasonden, men då skulle bilen gå bättre om du kopplar bort den.

En bra sak att göra på bilar med många mil är att byta ut samtliga tänddelar bortsett tändspolen (som oftast är fungerande), byta luftfilter och göra ett oljebyte samt oljefilterbyte. Man kan även byta bränslefilter i samma veva bara för att slippa ev. problem på den sidan senare. Göra en allmän service så att säga.

Har inte värderna just nu, imorgon, men HC vet jag är godkänt, hade den på verkstad och dom täta avgassystemet, och fick ned HC:n till 95 (100) men när jag fick tillbaka den märkte jag att det var ännu en stor läcka, så tätade den, så nu är HC bra.

tempgivaren har jag testat, fick tips att kolla om elfkäkten hoppade igång, då skulle den funka.

har bytt olja, filter, luftfilter, tändstift, tändmodul.

Bilen går bra, fast drar mycket bensin gör den, samt om man drog ur den gamla lambdasonden hände ingenting...

JFfoto
4 juni 2012
Trådstartare
1-1-3
Styrenhet eller kortsluten lambdasond

2-3-2
Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

Men har bytt lambdan nu, ska in imorgon, men det konstiga är att lampan inte började lysa igen.. nåja.
Senast redigerat av Paused (4 juni 2012)

13 Inlägg
4 juni 2012
Ögnade igenom tråden från början igen .

- Sen besiktade jag med avgasläckage, alla värden va för höga, bilen går fett.

- bilen har ny olja, tändstift och luftfilter..  och jag fick ju felkod och lambdalampan började ju lysa, så tror inte det är bara att täta avgassystemet tongue

- okok, har iaf bytt lambdasonden nu, men vet inte om det är den heller

- Har inte värderna just nu, imorgon, men HC vet jag är godkänt, hade den på verkstad och dom täta avgassystemet, och fick ned HC:n till 95 (100) men när jag fick tillbaka den märkte jag att det var ÄNNU EN STOR LÄCKA, så tätade den, så nu är HC bra.

Känns som du borde dona avgassytemet seriöst innan du lägger krut på något annat .
kollade på bilderna på din bil . du har ju köpt lampor för en smärre förmögenhet
så varför snåla på det andra som kostar motsvarande en lampa eller två (Du har 8!!!)

(Mekonomen)
Artikelnr: 01-17571
Benämning: Främre avgasrör  -1993, se info
Pris: 1414.00 + vad nu två packningar kan kosta .

Sedan fläskar du på med en halvsats mest bara för att det är irriterande med bröööl som bara kostar mer soppa å som grädde på moset ger mindre effekt

Artikelnr: 01-19298
Benämning: Halvsats avgas (förpackad)  1991-, på svenskbyggda bilar tillkommer spännband 01-81506
Pris: 1709.00

Skulle inte bli helt förvånad om allt helt magiskt funkade igen efter det wink

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 juni 2012
Hmm_ skrev:
Ögnade igenom tråden från början igen .

- Sen besiktade jag med avgasläckage, alla värden va för höga, bilen går fett.

- bilen har ny olja, tändstift och luftfilter..  och jag fick ju felkod och lambdalampan började ju lysa, så tror inte det är bara att täta avgassystemet tongue

- okok, har iaf bytt lambdasonden nu, men vet inte om det är den heller

- Har inte värderna just nu, imorgon, men HC vet jag är godkänt, hade den på verkstad och dom täta avgassystemet, och fick ned HC:n till 95 (100) men när jag fick tillbaka den märkte jag att det var ÄNNU EN STOR LÄCKA, så tätade den, så nu är HC bra.

Känns som du borde dona avgassytemet seriöst innan du lägger krut på något annat .
kollade på bilderna på din bil . du har ju köpt lampor för en smärre förmögenhet
så varför snåla på det andra som kostar motsvarande en lampa eller två (Du har 8!!!)

(Mekonomen)
Artikelnr: 01-17571
Benämning: Främre avgasrör  -1993, se info
Pris: 1414.00 + vad nu två packningar kan kosta .

Sedan fläskar du på med en halvsats mest bara för att det är irriterande med bröööl som bara kostar mer soppa å som grädde på moset ger mindre effekt

Artikelnr: 01-19298
Benämning: Halvsats avgas (förpackad)  1991-, på svenskbyggda bilar tillkommer spännband 01-81506
Pris: 1709.00

Skulle inte bli helt förvånad om allt helt magiskt funkade igen efter det wink

Tycker detta låter som ett helt fantastiskt vettigt förslag! Du löser enklast problemet genom att byta de delar du först och främst vet är defekta, därefter får du börja i någon annan ände. Förslagsvis i den billiga och gå därifrån.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

JFfoto
4 juni 2012
Trådstartare
Men avgassystemet är ju tätt nu, dom tätade på flera ställen, men när jag fick tillbaka den var det ett hål kvar, som man hörde, och det tätade jag, så det är tätt.

767 Inlägg
4 juni 2012
Tempgivaren till elfläkten är inte samma givare som till styrenheten.
Givaren till fläkten sitter i kylaren och givaren till boxen sitter under insuget in mot torpedplåten. Den sitter innanför givaren som går till instrumenten.

Det är väldigt ovanligt att det är lambdasonden som är trasig vid indikering på fel på lambdan.
Om du kunde ge oss värdena från besiktningen så kanske vi kan få mer hmm om vad som är snett.

Går bilen fett eller magert?

Sök