3862
Sök

Volvo 745 1992, aut. -växlar ej, -elfläkt vill ej

2 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Reparation
Jag köpte en volvo 745 1992  turbo automat i Washington DC i feb. 2012. Innan jag åkte bytade kamrem och olja i motorn, mobile 1.
Körde ner till Key West och sedan till Houston i Texas, ca. 500 mil.
Alltpå bilen  fungerad utmärkt tills jag tvättade bilen med högtryck i Houston på en car wash.
Bilen gick på tomgång under tvätten och jag sprutade på kylaren för att få den ren men det kom också ett ångmåln från kylaren.
Jag körde från tvätten och märkte att den inte ville växla upp som den hade gjort tidigare -utan problem.
Den började koka efter en stund så jag stannade och såg att elfläkten inte roterade. Jag tog ut termostaten och köpte en beg. elfläkt och en ny regulator:
Relay Cooling Fan 2-SPD
89 9998 000
>PA6-GF30< HUNGARY
Fläkten ville ändå  inte så  jag kopplade den direkt från batteriet, men då gick den med fullt varv hela tiden.
Vajern som kommer från gaspedalen går upp via en pully ner till transmissionslådan, den satt fast,  men jag fick loss den med olja och svett, men jag drog kanske lite för mycket i den så den fastnade och vajern var slak, när jag körde så kunde jag få den att växla upp till tvåan på fullt järn men ingen växel därefter kom in.
Det sitter tre kontakter nere  på kylaren på höger sida, kan någon av dessa skadats som gör att fläkten inte vill riktigt? Kan det vara kortslutning i några av dessa kontakter?

Någon som har någon ide’ eller en bra verkstads manual?
Robert   
banjo@kth.se   070-660 9381

Sök