3914
Sök

Nya generatorn laddar inte.

115 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Har ett problem här.
Igår monterade jag på den nya generatorn för att den gamla laddade inte, och samma problem uppstår nu. Den nya laddar inte. Blir tokig....

Så någon som vet vad felet kan vara? Är väldigt tacksam för hjälp.
Bilen är en Celica av 93 års modell.

LÅS inte tråden om den nu ligger fel, flytta den i stället.

21 761 Inlägg
7 maj 2012
Lyser batterilampan när du vrider på tändningen i läge 2 med nya generatorn?
Lyste batterilaman när du hade den gamla generatorn?

115 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Nej batterilampan lyser inte med den nya generatorn.
Med den gamla vete tusan faktiskt.

5 198 Inlägg
7 maj 2012
Lampan måste lysa när tändningen är påslagen.. för att sen slockna när bilen startas.... kabelbrott eller trasig lampa.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
7 maj 2012
Säkring till generatorn är hel?

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

115 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Kan en trasiglampa göra så att generatorn inte laddar?

Men hur kollar man om en säkring är hel? Med en multimeter?
Senast redigerat av Crusti (7 maj 2012)

21 761 Inlägg
7 maj 2012
Kolla på nya generatorn vart "D+" är (ska vara en ganska tunn kabel), ta loss den kabeln och jorda den mot tex motorblocket. Vrid på tändningen och se om batterilampan lyser, det ska den göra eftersom den kabeln kommer från batterilampan och lampan blir alltså jordad.

Om inte lampan lyser nu heller så kan det finnas några troliga orsaker, exempelvis:

# Lampan är trasig
# Lampan får ingen plusspänning från tändlås/säkring
# Den tunna kabeln har ett avbrott någonstans

Bilens säkringar kan kollas med multimeter, då kan du även mäta spänningen både före och efter säkringen för att vara säker på att den har bra kontakt. Att mäta om själva lampan får spänning kan vara lite knepigare, då får man väl plocka loss instrumenthuset för att komma åt att mäta.

Om inte batterilampan lyser så får inte generatorn sin förmagnetiseringsström (ges via lampan), vilket behövs för att den ska börja ladda. smile

Kolla även att generatorn är jordad ordentligt, den brukar jordas antingen via sitt eget fäste eller med en egen kabel som går från generatorchassit till motorblock/kaross.
Senast redigerat av Drönirettab (7 maj 2012)

292 Inlägg
7 maj 2012
Crusti skrev:
Kan en trasiglampa göra så att generatorn inte laddar?

Men hur kollar man om en säkring är hel? Med en multimeter?

leta upp vart säkrningen sitter i bilen, sen kollar du om säkringens metal tråd är av/bränd .. osäker byt ändå. smile

sen kan du alltid kolla så remen är spänd smile

hade in vectran på bytte av generator (frugan drog till till mekonomen) och upptäckte sen när jag lyfte på huven att den bara satt fast med 1 (!) skruv av 3 .. ILLA ! plus att dom hade tappat ur glykolen ur bilen... måttligt glad jag va när jag stormade in..

Sök