Audi a6 3.0 Tdi

DaviD2012
8 maj 2012 · 1 Inlägg

Hej! Jag har en audi a6 3.0 tdi årsmodell 2006.  Jag  har inte så mycket kunskap om bilar och därför undrar jag vad jag kan göra för att få bättre ljud från bilen. Det är en diesel bil och den har ju inte världens goaste ljud. Att byta hela avgasystemet är dyrt....har sökt på google men hittar inget som är billigt runt 2-3 tusen kr....
Vad kan jag annars göra? Jag vill heller inte köpa ett slutrör från biltema...
Någon tipsa mig om att jag kunde byta luftfiltern och köpa en sportluftfilter för då skulle bilen '' morra'' mer.. Tänkte då köpa en audi rs6 filter... Men fungerar det till en dieselbil? hur blir det med avgaserna?.. Och vad kan rs6 filter kosta?


Har ni andra tips... eller hittar billiga och bra produkter så hör av er... Mvh David.

Senast redigerat av DaviD2012 (8 maj 2012)

Rock-Star
8 maj 2012 · 2 982 Inlägg

skit i ljudet, jag skulle föreslå en mappning så att du ligger på nånstans vid 260-270hk istället och 560nm smile mycket snyggare och trevligare med en sleeper.
ja kör också diesel och ljudet är inte trevligt men när jag trycker så rör den på sig ordentligt smile

Senast redigerat av Rock-Star (8 maj 2012)

Rquired Allmänt envis
8 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Jag håller med Rock-Star, det är en diesel och redan där är det kört. wink
Du kan byta avgasrör och även montera bort partikelfiltret (Jag har för mig din bil har det?) och på så vis få "mer" och annorlunda motorljud från bilen, men det är fortfarande en diesel och även om en sexa alltid är en sexa så någon direkt sång får du inte.

När det gäller luftfilter, varför använda ett från RS6? Det finns säkert filter anpassade för en dieselmotor av din storlek att köpa eller filtret till en 5.2L V10 kanske passar av en slump? Jag vet inte, men det första alternativet känns mer sannolikt!

Att trimma däremot det svarar dom väl på, var bara noga och kontrollera vad din växellåda tål och att det görs ordentligt så att motorkomponenter inte tar skada.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Danne_gg KTH Ingenjör;)
8 maj 2012 · 391 Inlägg

Ni har då fel! Audis V6 diesel med sportavgas låter riktigt trevligt!

http://www.youtube.com/watch?v=7Zq0I6_3q2o

Four rings to rule them all!
Rquired Allmänt envis
8 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Danne_gg skrev:
Ni har då fel! Audis V6 diesel med sportavgas låter riktigt trevligt!

http://www.youtube.com/watch?v=7Zq0I6_3q2o

Nähä vi har helt rätt! wink

Det är mycket en smakfråga, och det låter inte trist det var lite det jag menade med att "en sexa är alltid en sexa" men enligt mina öron är det inte mycket till sång jämfört med vad en bensinmotor presterar utan jag hade tyckt det varit ett rätt trist ljud att åka runt med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tobbetdi Diesel ska man ha!
8 maj 2012 · 482 Inlägg

RS6 filter passar inte! Klart att dieslar låter trevligt. Jag röstar för raka rör!

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
dieselonly
28 oktober 2012 · 2 Inlägg

Kan Man Ta Bort Partikelfiltert?

Unleash
28 oktober 2012 · 370 Inlägg



hyfsat ljud! ;-D


1 minut  fram i denna

Senast redigerat av Unleash (28 oktober 2012)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang