2817
Sök

Volvo 850 turbo -94, med mycket hemligt fel ...

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Tja !

Allt började när jag var ner till elmia förra månaden, på vägen ner efter ca 25 mils körning, så kändes bilen jävligt trött & less. Hände inge när man tröck på , inte mycket till laddtryck eller nåt alls, Sen drog den bensin nåt förbannat .

Kommer hem på kvällen, o den går lika illa . Dagen efter går den som en klocka ?! Pratade med polaren som är mek på Volvo här i stan. Han trodde på att WG:armen som går ner i turbon kan nypa vid långkörning ? Lite långsökt kanske ?

Sen gick den klockrent tills i lördags, då åkte jag en resa på ca 20 mil, o samma sak hände då med..trött & drog mkt bensin. Sen tändes motorlampan, med felkod " 231 " som följd till detta ... Det skumma är att detta enbart inträffat när jag kört långa resor, jag kan köra som ett svin inne i stan o då händer det aldrig ? :S Vad ska man lägga pengen på ? LMM ? Magnetventil ? eller som polarn sa, med WG:armen ? har bytt alla slangar till Magnetventilgen osv .

Skulle vara intressant att höra nån annans perspektiv på problemet, alt om nån har varit med om det  ?

Bilen är förövrigt original, automatlåda .

Väldigt tacksam för svar !

Mvh

Andreas

Refined
1 770 Inlägg
8 maj 2012
När problemet dyker upp så pröva att komma åt WG:n och rycka och känna lite på den om det är så att den har fastnat, det borde du ju känna ganska snabbt om så är fallet. Men det känns ju konstigt, motorn och allt runt omkring blir ju inte varmare när man kör långt än när man kört hårt i stan, snarare tvärt om.
Jag tycker att om den hade nypit p.g.a. värme så bör det hända ganska fort vid lite buskörning.

Luftmassemätaren bör ju inte krångla på det sättet, de erfarenheterna jag har av LMM:s så är de kassa eller inte. Och här bilen väl krånglar, ryck ur kontakten ur LMM:en och se om felet blir värre. Förändras det inget alls med kontakten ute så bör du iallafall pröva med att låna en och se om det hjälper.

434 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Jaa, jag tkr att det är riktigt skumt ! just att det bara händer när jag åker längre  ? .. vet lixom inte vilken ända man ska börja i tongue haha !

Har varit ute nu o kört hårt till o från, den går som den ska nu , inga konstigheter alls ! Men ska ändå droppa den hos polarn på volvo imorrn, får han slå ett getöga på det smile  sen tkr ja, hade lmm vart dålig, borde den inte gå skit hela tiden ?

Sen fick jag ju som sagt felkod 231 i sockel A2 ( Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet) .

Den gick inte att radera först, men efter några försök så gick den att ta  bort ?! Bara det är ju lustigt..

Mvh

2 452 Inlägg
8 maj 2012
kolla stiften är ju inte omöjligt att den har delat sig...jag råkade ut för det på min gick skitbra vissa dagar o vissa dagar gick den som en potta skit....då hade tändstiftet delats sig fick kontakt ibland men ibland inte...

döden kommer tillbaka

434 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
turbodeath skrev:
kolla stiften är ju inte omöjligt att den har delat sig...jag råkade ut för det på min gick skitbra vissa dagar o vissa dagar gick den som en potta skit....då hade tändstiftet delats sig fick kontakt ibland men ibland inte...

Lät ju inte helt omöjligt ! Var ju ändå 1.5 år sen jag böt stift tongue

Refined
1 770 Inlägg
9 maj 2012
Den felkoden kan ju faktiskt betyda mer eller mindre vad som hellst. Allt som hör till motorn som kan krångla går ju till lambdan mer eller mindre och det är ju oftast där fel uppdagar sig först.

Men stiften låter ju helt klart som en god ide att kolla över, bör ju ändå bytas efter 1.5 år wink

Hoppas din Volvo polare hittar något enkelt och billigt fel smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 945 Inlägg
9 maj 2012
stiftena finns av olika typer till 850turbo

1.5år är nog ingen fara så länge du inte kört jättelångt

är väll typ 3000mil på stiften om man har dom dyra modellen

Kör fort så hinner inget hända...

434 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Jag tror nog att det kan vara dags att byta ändå, den har rullat en del den där bilen smile är ju värt att bekosta i vilket fall som helt kan jag tycka !

Mvh

434 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Zwudda skrev:
Den felkoden kan ju faktiskt betyda mer eller mindre vad som hellst. Allt som hör till motorn som kan krångla går ju till lambdan mer eller mindre och det är ju oftast där fel uppdagar sig först.

Men stiften låter ju helt klart som en god ide att kolla över, bör ju ändå bytas efter 1.5 år wink

Hoppas din Volvo polare hittar något enkelt och billigt fel smile

Jo, den där koden är lite hemlig tongue kan ju vara vad som helst ! men nu går den som en klocka.Mycket skumt !

434 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
Hej igen !

Nu har vi samma problem igen som tidigare...Körde länge i stan igår, typ 3 timmar konstantkörning...sen på vägen hem så går den som en påse skit ! Trött som fan, känns som min gamla GLT jag hade förut....några ideer ? Börjar bli lite less på detta fel tongue

Mvh

Andreas

Sök