Jag har en fråga ang verkstadsetik, jag vill inte nämna verkstaden i frågan men kalla det istället för "Verkstaden runt hörnet" eller "VRH".
Jag är egen företagare, jobbar med egen firma och inom ett visst serviceområde. Jag blev uppring av VRH, som sa att de har ett kund som behöver service,och "kan jag åka förbi?" "Visst" sa jag.
Kom fram och där stod bilen på en delad parkering, började med felsökning och hittade ett fel som krävde reservdelar som måste beställas från (Renault), går inte att fixa tillfälligt. För att kunna "komma åt" så var jag tvungen att lägga mig på marken, fick inte ens låna domkraften för att hissa upp några cm. Frågade faktiskt 4 gånger efter en domkraft eller om jag kunna hissa upp bilen innen på verkstaden. INget hjälp alls.
Förklarade till kunden vad problemet var och att reservdelarna måste beställas. Han hade lite bråttom, skulle åka bort om 2 dagar.
Kunden gick in och kom ut och såg arg ut, jag träffade honom på bensinstationen efteråt och jag frågade vad han hade betalt. "1700 kronor" sa han.
JAG fick 600 kronor av VRH. Det var egentligen inget gjort på bilen förutom en felsökning som BARA jag gjorde. Med andra ord, verkstaden fick 1100 kronor för att dom ringde mig.
Har ingen aning om dette är "vanligt" eller inte, men i mina ögon var det verkligen verkligen fel av verkstaden att ta så mycket extra betalt. Visst har dom hyran, elräckningen, lön till sina anställd osv men ingen marmorgolv som ska poleras varje kväll. Det värsta för MIG är att jag fick inget hjälp alls från verkstaden, och blev nästan påkörd ett par gånger medans jag låg under bilen!
Kunden verkade vara den typ av personen som vet inte ens hur en skruvmejsel ser ut, och det finns såna folk. Kanske inte DU, kanske inte här på forum men dom finns.
Då har jag ett par frågor för er.
1: Borde jag sluta allt samarbete med VRH?
2: Vilken sorts verkstad är "ärligast" märkesverkstäder eller oberoende?
Tacksam för svar.
Jag heter AutoCool. Can you .se why?