Har en Saab 9-5 aero 00 kombi som efter ja servade den med ny olja nya tändstifft och öppet sportfilter så har den börjat ryka sotrök vid hårt gaspådrag och även lukta små brännt när man ligger bakom lr står still o har motorn på. och sen vill motorn dö ibland när man kör och den börjar komma upp i temp... har de något med att aero orginal chipet inte gillar öppet sportfilter??? har kollat turbon och den är helt okej och vevhusventilationen är uppgraderad.... är det ett trim chipp som behövs lr ska man sätta tillbaka orginal luftburken??? för bilen är mkt piggare med sportfiltret annars...
aaa jag har funderat på om problemet beror på att ja bytte till öppet sportfilter.... men irriterande o få sätta tillbaka de sopiga orginal burken.... min ena polare sa att bilen verkar gå lite med för fet blandning och jag har inte gjort något med dump lr turbon.... men men ska testa med orginal burken igen o se..... men tycker de e synd när han blev så pigg med öppet filter men de krävs väll ett trim chipp för det
jag kör med 5w40 olja i motorn och sen sånna där NGK platina stift via mekonomen..... okej ja jag tycker att det ska inte spela nån speciell roll om man har öppet filter lr inte den får ju bara mer frisk luft så.,...
jag kör med 5w40 olja i motorn och sen sånna där NGK platina stift via mekonomen..... okej ja jag tycker att det ska inte spela nån speciell roll om man har öppet filter lr inte den får ju bara mer frisk luft så.,...
jag har helsyntets olja i den o bytte olja för max 200mil sen om ens så mkt.... men ja hällde i invändig motorrengöring i gamla oljan innan ja bytte olja så motorn skulle få ut all skitig olja o så.... och sen hällde ja i ny olja.... hmm jag köpte dock biltemas 5W40 helsyntets olja det är samma olja som Statoil oljan är....
jag har helsyntets olja i den o bytte olja för max 200mil sen om ens så mkt.... men ja hällde i invändig motorrengöring i gamla oljan innan ja bytte olja så motorn skulle få ut all skitig olja o så.... och sen hällde ja i ny olja.... hmm jag köpte dock biltemas 5W40 helsyntets olja det är samma olja som Statoil oljan är....
Motorrengörningen kan göra så du får läckage i lyftarna och olja kan man köra på om man byter ofta saaben är ju känslig även efter uppgradering
börjar fundera på om de e lamdasonderna som är något cp med... men då borde väll inte bilen gå bra på tomgång lr sånt??? för den går bra på tomgång och redigt jävla drag i den när man gasar fullt... men allt blev knas efter man bytte oljan och satte dit öppet filter... så ska sätta dit orginal burken i morron o testa det för ja tror inte de har med att göra att ja kör med biltemas 5"40 olja för hade en saab 900 talladega trimmad innan o körde me lika dan olja o lika dant öppet filter i den o den gick kalas bra....
okej.... jag körde dock motorrengöringen max 10-15 min för en på mekonomen rekommenderade mig o göra det eftersom ja har en saab 9-5... har tänkt byta olja+filter efter 500 mil då jag inte vet hur förra ägaren skötte de där med oljebyte o sånt... vad ska man ha för olja i annars för saab o dom säger att man ska ha 0w30 i den och mekonomen säger 5w40
börjar fundera på om de e lamdasonderna som är något cp med... men då borde väll inte bilen gå bra på tomgång lr sånt??? för den går bra på tomgång och redigt jävla drag i den när man gasar fullt... men allt blev knas efter man bytte oljan och satte dit öppet filter... så ska sätta dit orginal burken i morron o testa det för ja tror inte de har med att göra att ja kör med biltemas 5"40 olja för hade en saab 900 talladega trimmad innan o körde me lika dan olja o lika dant öppet filter i den o den gick kalas bra....
Jag tror det är så att en lyftare läcker! Motorrengörning kan ta bort avlagringar som håller tätt. Du böt oljefilter samtidigt va?
okej.... hur fixar man den lyftaren isf då??? går den igenom på Besiktningen med co halt o så för den ska besiktigas nu den sissta denna månad....
ja jag bytte oljefilter när ja bytte oljan... de e ju ett måste igenntligen om man vill va säker den ska må bra....
Min läckte i lyftarna jag köpte redline seal saver och den slutade ryka.! Annars är det en hel del jobb och byta tätningar! Man måste byta efter motorrengörning då all skit i motorn hamnar där!