2748
Sök

Volvo 1041 bakaxelfråga!

329 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Volvo 940turbo -95, den äar en gammal polisbil som varit i tjänst i ca 9 år

jag rev loss en lapp som satt på vänstra struten på bakaxlen där det stod 1041 och lite andra siffror, och vad jag förstått så ska detta vara en 1031 med slungdiff, som då betecknas 1041?

det jag undrar är om en slungdiff även måste vara ngn slags öppen diff, för som namnet säger, så med hjälp av vikter som slungas utåt som får diffen att låsa sig?
alltså är den inte låst ex låst när man kör långsamt och svänger stort.
för när jag snurrar på hjulen så backar motsvarande och vise versa.

hoppas jag inte krånglade till det för mö tongue

Mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

Smålänning
7 887 Inlägg
15 maj 2012
#2
Ja det är en vanlig öppen diff, tills centrifugalvikterna slungas ut och låser den. Funkar i upp till 40 km/h sen låser den upp om du släpper gasen.

Satt original i framförallt Volvo 740 turbo -90, 940 turbo 91, 92 och 93.

Nej dne är inte låst när du kör sakta, låser om varvtalskillnaden blir för stor med belastning på axeln rakt fram.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 266 Inlägg
15 maj 2012
#3
Mycket riktig sitter de slungdiff. En lamell diff som kopplar ur över 40km/h och en lamell har ett visst slir i sig så den inte låser vid svängar

svetsdiff !!!

329 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#4
okej toppen, då blir det å fixa en helt vanlig och svetsa ist, tack för hjälpen smile
Senast redigerat av hede_racing (15 maj 2012)

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se


Sök