Större turbo eller chippning?

kolsvajansson
18 maj 2012 · 875 Inlägg

Har lite planer inför sommaren angående effektökning i bilen...har två alternativ jag tänkt på men vet inte hur bra dessa är för bilen.
Det första jag tänkte på var ett enkelt chipp med nytt aga osv, men hur bra är detta för en s40 som gått lite över 26tusen mil?
Det andra förslaget jag hade i tanken var att byta turbon från en t4 till en t5, men vad mer måste bytas i så fall...om något mera måste bytas som oftast är fallet?
Vilket av dessa alternativ är bäst för bilen, eller finns det något annat smart förslag man skulle kunna använda sig av?

Rensvinf
18 maj 2012 · 528 Inlägg

Det finns inget "bäst" i den bemärkelsen, det beror ju på vad du vill ha ut av bilen.
Det kommer kosta dig en hel del mer pengar om du ska byta turbo för då måste du ju mappa om bilen, vilket i bakhuvudet går på 10k; och då gör de nog oftast mest en grund-mapp?  Och med T5-turbon (det finns väl flera olika?) så får du ändå inte ut så mycket mer effekt - vi snackar iaf inte 200 hk mer, så det tycker jag själv inte är rimligt.  Vill du ha en mega-snabb bil så är det ju turbo-byte som gäller. Då åker du på en hel del uppgraderingar och då är det bara att öppna plånboken. Då snackar vi flera tio tusen.   Så vad som är bäst är mer en fråga om vad du faktiskt vill ha.  Jag röstar på att du sparar pengarna och köper rätt bil nästa gång.

Mack Forum- och sitemoderator
18 maj 2012 · 26 167 Inlägg

Med en större turbo kommer en chippning/byte av programvara - i stort sett - hand i hand.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
arenwik
18 maj 2012 ·

Skulle satsa på en annan bil/motor. T4 Fas1 kan mycket väl vara den slöaste "snabba" bilen jag kört. För sina 200hk och låga vikt är den fruktansvärt trött. En 2.0T Fas 2 ligger ganska jämnt med en T4 Fas 1. Sen att den gått 26.000mil gör ju inte saken bättre :p Trimma är dyrt, ska du förbi 250hk får du lägger mer än bilen är värd.
Med andra ord, har du dom pengarna så byt upp dig till en Fas2 eller varför inte en T5.

Senast redigerat av arenwik (18 maj 2012)

kolsvajansson
19 maj 2012 · 875 Inlägg

Tycker själv att rör på sig rätt skapligt;) har inga planer på över 400hk men skulle vara roligt ord några flera pållar så den i alla fall ligger mellan 250-300...student nu så har inte några jättesummor att röra mig på (ca 7-10000)och köpte denna bil för endast några månader sedan, så nytt bilköp kan nog strykas på en gång, tycker även att den är grymt skön att köra mot de tidigare bilarna jag haft, tycker även att den estetiskt är ett stort +;p om turbobytet hade jag tänkt mig 850s t5 (inte insatt i den modellen så vet inte om det finns flera olika t5or där) har kollat runt lite och ser ut som att chippning är det mest ekonomiska sättet.

karlitoo
19 maj 2012 · 263 Inlägg

Ursäkta detta negativa inlägg, men fyfan va löjligt att någon ska varenda j*vla gång säga byt bil!!??
Han har ju köpt denna bil av en anledning? Eftersom åka fort som fan inte betyder allt, men det tänkte ni väll inte på i er lilla bubbla.... Samt att Topic är ''Större turbo eller chippning'', och inte ''Större turbo, chippning eller ny bil''
Sorry..

Men jag tycker att du ska satsa på en chippning faktiskt. Att byta turbo kommer inte göra nån skillnad bara sådär, utan då måste du även anpassa allt annat efter turbon och det kommer att bli dyrt.
Chippa ger dig minst 35-40 hästar till och det kommer du känna av som dag och natt smile

Mvh

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Mickius
19 maj 2012 · 4 670 Inlägg

Ska du upp emot 250-300hk, Då är det nytt avgassystem hela vägen med racekatt så den andas bättre. Chippning. Troligtvis även större snurra då du kommer bottna den befintliga.

O byter man snurra så ska spridare anpassas för det. Även lmm vet inte exakt hur den är på s40?
Sen kommer allt annat på en gammal bil. Kommer koppling m.m palla med effektökningen? annars får detta bytas med. osv osv

Inte alls insatt i denna volvomodell. Men oftast när man ska öka en bils effekt med så pass mycket brukar det tillkomma saker rätt snabbt!

O den som säger att ett chip på denna motor kommer ge 250-260 wink visa bänkpapper!

arenwik
19 maj 2012 ·

karlitoo skrev:
Ursäkta detta negativa inlägg, men fyfan va löjligt att någon ska varenda j*vla gång säga byt bil!!??
Han har ju köpt denna bil av en anledning? Eftersom åka fort som fan inte betyder allt, men det tänkte ni väll inte på i er lilla bubbla.... Samt att Topic är ''Större turbo eller chippning'', och inte ''Större turbo, chippning eller ny bil''
Sorry..

Men jag tycker att du ska satsa på en chippning faktiskt. Att byta turbo kommer inte göra nån skillnad bara sådär, utan då måste du även anpassa allt annat efter turbon och det kommer att bli dyrt.
Chippa ger dig minst 35-40 hästar till och det kommer du känna av som dag och natt smile

Mvh

Klart man rekommenderar att byta bil då det är det självklara och logiska valet. Är väl inte direkt som att man tvingar honom, bara ett förslag. Lugna ner dig lite.
Jag tycker inte det är någon bra idé att börja trimma en 90-talare som snart passerar 30.000mil.
En effektökning kommer nästan garanterat bara betyda problem, och effektskillnaden av ett chip på den motorn blir inte stor. Vill man ha ut mer effekt kommer det kosta en mindre förmögenhet med tanke på vad bilen kostar i inköp. Att det är dyrt med effekt vet säkert du som rullar med 720hk.
Om man nu sitter på dom pengarna så varför inte köpa en s40 T4 Fas 2 som går betydligt bättre redan original.
Eller då en S60 T5. Eftersom det nu har framkommit senare att dom pengarna inte finns så är väl en chippning som gäller. Då kommer den antagligen bänka ut runt ca 200hk+. Dock fortfarande en dum och onödig idé tycker jag.
Men åh andra sidan det är inte min bil smile

arenwik
19 maj 2012 ·

kolsvajansson skrev:
Tycker själv att rör på sig rätt skapligt;) har inga planer på över 400hk men skulle vara roligt ord några flera pållar så den i alla fall ligger mellan 250-300...student nu så har inte några jättesummor att röra mig på (ca 7-10000)och köpte denna bil för endast några månader sedan, så nytt bilköp kan nog strykas på en gång, tycker även att den är grymt skön att köra mot de tidigare bilarna jag haft, tycker även att den estetiskt är ett stort +;p om turbobytet hade jag tänkt mig 850s t5 (inte insatt i den modellen så vet inte om det finns flera olika t5or där) har kollat runt lite och ser ut som att chippning är det mest ekonomiska sättet.

Ska du upp på 250hk får du lägga ganska mycket pengar. Med steg 3 landar du på 200hk+ i alla fall, bara det kostar ju ca 16.000:- om du inte har/fixar eget avgassystem.
Men som jag skrev innan så är det inte att rekommendera en effektökning på en sån motor med det miltalet.
Visst folk har trimmat sånna och motorerna kommer väl kanske inte direkt haverera, men kringutrustning och smågrejer är inte vana vid den ökade påfrestning det kommer bli. Saker kommer gå söndare oftare och lättare.
Jag vill inte låta negativ tongue Vill bara att du ska få lite fakta innan du bestämmer dig för något.
Vill du chippa så chippa cool

kolsvajansson
19 maj 2012 · 875 Inlägg

karlitoo skrev:
Ursäkta detta negativa inlägg, men fyfan va löjligt att någon ska varenda j*vla gång säga byt bil!!??
Han har ju köpt denna bil av en anledning? Eftersom åka fort som fan inte betyder allt, men det tänkte ni väll inte på i er lilla bubbla.... Samt att Topic är ''Större turbo eller chippning'', och inte ''Större turbo, chippning eller ny bil''
Sorry..

Men jag tycker att du ska satsa på en chippning faktiskt. Att byta turbo kommer inte göra nån skillnad bara sådär, utan då måste du även anpassa allt annat efter turbon och det kommer att bli dyrt.
Chippa ger dig minst 35-40 hästar till och det kommer du känna av som dag och natt smile

Mvh

Tycker faktiskt att du har rätt med detta inlägg;) och för tycket kring chippning:)

kolsvajansson
19 maj 2012 · 875 Inlägg

arenwik skrev:

kolsvajansson skrev:
Tycker själv att rör på sig rätt skapligt;) har inga planer på över 400hk men skulle vara roligt ord några flera pållar så den i alla fall ligger mellan 250-300...student nu så har inte några jättesummor att röra mig på (ca 7-10000)och köpte denna bil för endast några månader sedan, så nytt bilköp kan nog strykas på en gång, tycker även att den är grymt skön att köra mot de tidigare bilarna jag haft, tycker även att den estetiskt är ett stort +;p om turbobytet hade jag tänkt mig 850s t5 (inte insatt i den modellen så vet inte om det finns flera olika t5or där) har kollat runt lite och ser ut som att chippning är det mest ekonomiska sättet.

Ska du upp på 250hk får du lägga ganska mycket pengar. Med steg 3 landar du på 200hk+ i alla fall, bara det kostar ju ca 16.000:- om du inte har/fixar eget avgassystem.
Men som jag skrev innan så är det inte att rekommendera en effektökning på en sån motor med det miltalet.
Visst folk har trimmat sånna och motorerna kommer väl kanske inte direkt haverera, men kringutrustning och smågrejer är inte vana vid den ökade påfrestning det kommer bli. Saker kommer gå söndare oftare och lättare.
Jag vill inte låta negativ tongue Vill bara att du ska få lite fakta innan du bestämmer dig för något.
Vill du chippa så chippa cool

Okok tänkt bygga eget aga om det inte är så att man kanske åker in på BSR och fixar allt i ett...skulle helst vilja ha dubbeloptik mm då måste man krångla med en ny öppning i bakkjolen så att det inte ser allt för konstigt ut;)

Har sett massa 740,850 och liknande som ligger på mitten av 30000 som faktiskt ser ut att fungera chippade, men detta kan ju oxå bara vara för ögonblicket?

kolsvajansson
19 maj 2012 · 875 Inlägg

Vill även tillägga att den är i ruggigt bra skick för att ha gått så pass långt;)

no_fake
19 maj 2012 · 865 Inlägg

Skaffa steg tre på Bsr kostar ju bara ca 12530kr så då får du ju lite mer att åka med...

Rensvinf
22 maj 2012 · 528 Inlägg

Angående tipset om att köpa rätt bil, så är det inte helt så overkligt och dumt som det låter.  Människor har en förmåga att bara se sina egna fötter.  Visst, man kanske precis har köpt bilen - eller råkar gilla sin bil väldigt *mycket*; men det är likväl så att i många fall så är det mer rimligt att sälja sin nya/gamla bil och kolla efter rätt bil.   Volvon i sig har ju gått sina mil och kommer givetvis inte svara lika bra på chippningen som om den vore ny.

Med det sagt; så varför lägga ut 10-15k extra på en bil när man inte får tillbaks pengarna? En s40 T4 är inte fasligt dyra så tillgången på lite mer potenta bilar inom ungefär samma prisklass är inte jättestor.  Men jag föreställer mig att man hittar en bmw 328/330 någonstans kring 10-15k  över vad man ger för en S40 T4.  På pappret har en chippad T4 mer effekt,  men  i verkligheten är skillnaden nog mest akademisk.

Senast redigerat av Rensvinf (22 maj 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang