Drar höger vid acceleration...(Volvo s60)

Hoffmeister2
18 maj 2012 · 467 Inlägg

Tjenare.

Efter att ha bytt typ hela framvagnen på länkarmar styrleder och annat så fick en mekaniker till en klockren hjulinställning på min s60. Ratten satt spikrakt och bilen gick rakt.

Fast efter två dagars normalkörning så märkte jag att ratten lagt sig ytterst lite åt vänster, mycket lite. Men det största problemet är att bilen drar höger så fort jag gasar. Gasar jag hårt drar den mer åt höger än om jag ligger på jämn gas. Men den drar hela tiden. Släpper jag däremot gasen helt och bara rullar på helt plan väg så är det mycket bättre. Då går den rakt...

Vad i helsike kan detta bero på? Bad dom på besiktningen kolla noga, och det enda han kunde hitta var att övre motorfästet var dåligt. Kan detta verkligen göra att bilen drar åt höger när man gasar?

I framvagnen har jag bytt: Länkarmar, styrleder (inre,yttre), fjäderbenslagringar, stabstag. Så det mesta e nytt.

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Busgrabb Rejsa ?
18 maj 2012 · 2 959 Inlägg

Jag undrar om hjulinställningen verkligen är rätt, mät upp vinklarna igen.

Autotech
BMW 335D (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
18 maj 2012 · 26 175 Inlägg

Inget illa menat, men det är inte så att du är lite nojig efter alla dina bekymmer då? Vägarna brukar ju normalt sett luta pga avrinning och så vidare, och då tenderar det till att dra iväg åt höger ibland..men ja.

Annars är det ju nåt fel med hjulvinklarna i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hoffmeister2
18 maj 2012 · 467 Inlägg

Närå.. Inte nån nojja nu inte. Den drar åt höger vid gaspådrag.. och jämn gas, fast mindre då..
Men ska byta motorfästet sen ska killen få mäta upp den igen.
Alltså den var ju helt bra först.. Sen blev det såhär efter ett 10 mil kanske...

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Mack Forum- och sitemoderator
18 maj 2012 · 26 175 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Närå.. Inte nån nojja nu inte. Den drar åt höger vid gaspådrag.. och jämn gas, fast mindre då..
Men ska byta motorfästet sen ska killen få mäta upp den igen.
Alltså den var ju helt bra först.. Sen blev det såhär efter ett 10 mil kanske...

Hm..okej. Var bara en tanke.
Får se efter bytet av fästet där då.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
cheffer
19 maj 2012 · 1 422 Inlägg

Har du sett papperen från hjulinställningen för det låter som problemet är där? Låter ju inte direkt som "tourqe steer" när du säger att det händer vid jämn gas också. Kolla till motorfästen så de är friska dessutom.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Nybergrobin
19 maj 2012 · 2 385 Inlägg

cheffer skrev:
Har du sett papperen från hjulinställningen för det låter som problemet är där? Låter ju inte direkt som "tourqe steer" när du säger att det händer vid jämn gas också. Kolla till motorfästen så de är friska dessutom.

Rätta mig om jag har fel men "tourqe steer" uppstår när man gasar kraftigt med framhjulsdriven bil fast än att framvagnen är fräsch? Min jävla a4 drar åt höger ibland när man pressar den till det yttersta och jag har gått igenom framvagnen grundligt utan att hitta några fel

cheffer
19 maj 2012 · 1 422 Inlägg

Nybergrobin skrev:

cheffer skrev:
Har du sett papperen från hjulinställningen för det låter som problemet är där? Låter ju inte direkt som "tourqe steer" när du säger att det händer vid jämn gas också. Kolla till motorfästen så de är friska dessutom.

Rätta mig om jag har fel men "tourqe steer" uppstår när man gasar kraftigt med framhjulsdriven bil fast än att framvagnen är fräsch? Min jävla a4 drar åt höger ibland när man pressar den till det yttersta och jag har gått igenom framvagnen grundligt utan att hitta några fel

Stämmer helt, just därför jag sa att det inte låter som det eftersom det händer vid lugn belasning smile Vad är det för effekt i din a4 och vilka växlar händer det på? Jag tycker det osar dålig hjulinställning eller riktigt kassa bussningar i framvagn för TS. Kan även vara växellådsfästen om motorfästen ser ok ut.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Nybergrobin
19 maj 2012 · 2 385 Inlägg

cheffer skrev:

Nybergrobin skrev:

cheffer skrev:
Har du sett papperen från hjulinställningen för det låter som problemet är där? Låter ju inte direkt som "tourqe steer" när du säger att det händer vid jämn gas också. Kolla till motorfästen så de är friska dessutom.

Rätta mig om jag har fel men "tourqe steer" uppstår när man gasar kraftigt med framhjulsdriven bil fast än att framvagnen är fräsch? Min jävla a4 drar åt höger ibland när man pressar den till det yttersta och jag har gått igenom framvagnen grundligt utan att hitta några fel

Stämmer helt, just därför jag sa att det inte låter som det eftersom det händer vid lugn belasning smile Vad är det för effekt i din a4 och vilka växlar händer det på? Jag tycker det osar dålig hjulinställning eller riktigt kassa bussningar i framvagn för TS. Kan även vara växellådsfästen om motorfästen ser ok ut.

Jag vet inte riktigt vad det är för effekt men den är chippad och det verkar vara 3" från turbon iaf

Den drar enbart snett om den går grepp på 2an

cheffer
19 maj 2012 · 1 422 Inlägg

Inget på 1an? Men det låter ganska karaktäristiskt för tourqe steer faktiskt. Lägre växlarna och stämpla fullt brukar innebära lite oroligheter i ratten och att bilen får för sig att dra åt något håll. Är det så att bilen drar åt något håll även om du håller helt stumt i ratten?

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Nybergrobin
19 maj 2012 · 2 385 Inlägg

cheffer skrev:
Inget på 1an? Men det låter ganska karaktäristiskt för tourqe steer faktiskt. Lägre växlarna och stämpla fullt brukar innebära lite oroligheter i ratten och att bilen får för sig att dra åt något håll. Är det så att bilen drar åt något håll även om du håller helt stumt i ratten?

Det är ingen idé att dra ur den på 1an tongue  Den drar lite åt höger om jag verkligen försöker att hålla fast ratten

Hoffmeister2
19 maj 2012 · 467 Inlägg

Det kan inte vara några bussningar. Har bytt allt sådant. Besiktigade nyligen, och dom sa att allt var fräscht i framvagnen. Den drar lite vid jämn gas.. men inte lika mycket som när man accelererar.. Släpper jag helt på gasen och bara rullar så drar den inte alls. Det har en koppling till acceleration..

Eftersom motorfästet är dåligt kanske motorn rör sig mer och liksom tvingar bilen åt höger..? Kanske långsökt, vad vet jag. Får testa byta fästet först

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang