Turbo eller Sugmotor på vintern ? Vad är roligast??

AiRB0x
28 maj 2012 · 70 Inlägg

Behövs inte mycket effekt alls. Kadetten jag hade förra vintern hade 56 hästar på 80 talet och den gick åka både brett,snabbt och långt på ställ. Har provat en 740 och det var alldeles för simpelt, ingen sport i det hela. Köp en sierra, rolig som fan.

Jiimpa
28 maj 2012 · 767 Inlägg

Jag hade en 745 16v förra vintern och en påställd 945 ltt den här vintern och jag tycker nog 16v var härligare på vintern faktiskt. Man kunde inte köra på lika höga växlar som 945an på samma sträckor men det går hålla betydligt mer kontrollerade ställ.
Ska du ha en volvo så leta efter en 16v och svetsa diffen på den big_smile

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
28 maj 2012 · 346 Inlägg

Jiimpa skrev:
Jag hade en 745 16v förra vintern och en påställd 945 ltt den här vintern och jag tycker nog 16v var härligare på vintern faktiskt. Man kunde inte köra på lika höga växlar som 945an på samma sträckor men det går hålla betydligt mer kontrollerade ställ.
Ska du ha en volvo så leta efter en 16v och svetsa diffen på den big_smile

Jo är taggad på en 745 16v eller 945 FB , och svetsdiffa har jag planer på med smile

ekelund88
28 maj 2012 · 2 656 Inlägg

Aronsson skrev:
Halloj! , vet att det är sommar nu och långt kvar till vintern men har precis sålt min gamla vinterbil ( en slö 740) , och hade tänkt köpa mig något piggare tills denna vinter , och jag undrar vad ni på garaget tycker är roligast / mest körglädje i att sladda i på vintern ? smile

hur långt är ett snöre?

Lardi SQ
28 maj 2012 · 1 343 Inlägg

ekelund88 skrev:

Aronsson skrev:
Halloj! , vet att det är sommar nu och långt kvar till vintern men har precis sålt min gamla vinterbil ( en slö 740) , och hade tänkt köpa mig något piggare tills denna vinter , och jag undrar vad ni på garaget tycker är roligast / mest körglädje i att sladda i på vintern ? smile

hur långt är ett snöre?

2m precis!   



Men en smaksak vad som är "bäst", ja diggar sug bmw. Kan vara så att ja är lite halvpartisk med mig själv eftersom de står en på uppfarten.

Ljudnörd!
NoFantasy Garaget Anhängare!
28 maj 2012 · 2 068 Inlägg

En slö volvo med svetsad bakaxel! smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
OpelP1
28 maj 2012 · 1 412 Inlägg

En Datsun med skit i kardantunneln lär ju ändå vara rätt överlägsen det mesta.

Köp en, betala för tre.

johan_dansk
28 maj 2012 · 157 Inlägg

Åkte min 940 glt nu i vintras med slungdiff och den var sjukt mycket roligare än en lite påställd 940 ltt. Men en vanlig 940 är inte tråkig den heller. Men jag föredrar en volvo turbo framför en volvo sugis men det e diffen som avgör wink

Audi A4 1.8t Quattro
SportPilot Ubåtsingenjör
28 maj 2012 · 7 232 Inlägg

köp en rymdraket och svetsa snurromojjeng diffen så att det diffar bra dvs båda hjulen snurrar lika mycket ! ska va riktigt diffat wink

eller så köper du vilken bil som och har kul med, allt är roligt på vintern... och vet ni vad ? min orginal golf 1,6 diffar JÄTTE mycket ja har nämligen inte svetsat den wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SylvesterStallone
28 maj 2012 · 1 433 Inlägg

asså jag förstår inte vad ni menar när ni snackar om TURBO VS SUG ? , man får ju jämföra samma motor, med och utan turbo? jag menar min VR6:a har ju fortfarande samma vrid som den hade org bara att när turbon kommer vid 3k varv så får jag åka bil!  tänkte sälja min VR6:a innan jag byggde turbo , tröttnade på 2 månader typ , men nu när jag har turbo blir det aldrig tråkigt!

eller har jag missförstått det hela tottalt ?

BMW 730D (2005)
arenwik
28 maj 2012 ·

SylvesterStallone skrev:
asså jag förstår inte vad ni menar när ni snackar om TURBO VS SUG ? , man får ju jämföra samma motor, med och utan turbo? jag menar min VR6:a har ju fortfarande samma vrid som den hade org bara att när turbon kommer vid 3k varv så får jag åka bil!  tänkte sälja min VR6:a innan jag byggde turbo , tröttnade på 2 månader typ , men nu när jag har turbo blir det aldrig tråkigt!

eller har jag missförstått det hela tottalt ?

Fast då har du ju ökat effekten, om du hade haft din ökade effekt utan en turbo så hade du säkert haft minst lika roligt smile Är väl mer så man tänker.

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
28 maj 2012 · 346 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
asså jag förstår inte vad ni menar när ni snackar om TURBO VS SUG ? , man får ju jämföra samma motor, med och utan turbo? jag menar min VR6:a har ju fortfarande samma vrid som den hade org bara att när turbon kommer vid 3k varv så får jag åka bil!  tänkte sälja min VR6:a innan jag byggde turbo , tröttnade på 2 månader typ , men nu när jag har turbo blir det aldrig tråkigt!

eller har jag missförstått det hela tottalt ?

Jo men på vintern kan det vara äckligt att sladda turbo , om man kommer och kastar ut den på sladd och sen så kommer laddtrycket och bara gör det svajigt med en sugmotor har man jämn kraft på gaspedalen hela tiden , som kan vara mycket behagligare på snö!

SylvesterStallone
28 maj 2012 · 1 433 Inlägg

Aronsson skrev:

SylvesterStallone skrev:
asså jag förstår inte vad ni menar när ni snackar om TURBO VS SUG ? , man får ju jämföra samma motor, med och utan turbo? jag menar min VR6:a har ju fortfarande samma vrid som den hade org bara att när turbon kommer vid 3k varv så får jag åka bil!  tänkte sälja min VR6:a innan jag byggde turbo , tröttnade på 2 månader typ , men nu när jag har turbo blir det aldrig tråkigt!

eller har jag missförstått det hela tottalt ?

Jo men på vintern kan det vara äckligt att sladda turbo , om man kommer och kastar ut den på sladd och sen så kommer laddtrycket och bara gör det svajigt med en sugmotor har man jämn kraft på gaspedalen hela tiden , som kan vara mycket behagligare på snö!

jo det förstår jag smile Spelat väldigt mkt GT5 i Stol och pedaler växel spak , samt en del 740 big_smile

BMW 730D (2005)
SylvesterStallone
28 maj 2012 · 1 433 Inlägg

arenwik skrev:

SylvesterStallone skrev:
asså jag förstår inte vad ni menar när ni snackar om TURBO VS SUG ? , man får ju jämföra samma motor, med och utan turbo? jag menar min VR6:a har ju fortfarande samma vrid som den hade org bara att när turbon kommer vid 3k varv så får jag åka bil!  tänkte sälja min VR6:a innan jag byggde turbo , tröttnade på 2 månader typ , men nu när jag har turbo blir det aldrig tråkigt!

eller har jag missförstått det hela tottalt ?

Fast då har du ju ökat effekten, om du hade haft din ökade effekt utan en turbo så hade du säkert haft minst lika roligt smile Är väl mer så man tänker.

jojo vist men det kan man ju ALDRIG veta big_smile bara det jag tyckte var lite konstigt att jämföra så , man kan ju faktiskt aldrig veta ! för samma motor kan ju inte få samma effect med och utan turbo big_smile , men förstår poengen smile

BMW 730D (2005)
Jiimpa
29 maj 2012 · 767 Inlägg

Aronsson skrev:

SylvesterStallone skrev:
asså jag förstår inte vad ni menar när ni snackar om TURBO VS SUG ? , man får ju jämföra samma motor, med och utan turbo? jag menar min VR6:a har ju fortfarande samma vrid som den hade org bara att när turbon kommer vid 3k varv så får jag åka bil!  tänkte sälja min VR6:a innan jag byggde turbo , tröttnade på 2 månader typ , men nu när jag har turbo blir det aldrig tråkigt!

eller har jag missförstått det hela tottalt ?

Jo men på vintern kan det vara äckligt att sladda turbo , om man kommer och kastar ut den på sladd och sen så kommer laddtrycket och bara gör det svajigt med en sugmotor har man jämn kraft på gaspedalen hela tiden , som kan vara mycket behagligare på snö!

Det samma gäller om du växlar för tidigt och inte har fullt laddtryck på nästa växel.
Om man ligger på 3an och inte drar ur den ordentligt och då lägger i 4an och man tappar laddtrycket så kan man få det väldigt spännande. Det problemet finns inte med en sugmotor.

Evildan
2 juni 2012 ·

OpelP1 skrev:
En Datsun med skit i kardantunneln lär ju ändå vara rätt överlägsen det mesta.

Köp en, betala för tre.

Ska vara en gul -78, men kolla tumbalken först, sitter bak, parallellt.

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
7 juni 2012 · 346 Inlägg

Nu är det bestämt blir en Volvo 945 med sugtrimmad B230FB och Aga diffad bakaxel ! , sugtrimmet blir typ lättat svänghjul,annan kam , extraktorgrenrör , öppet filter för ljudets skull , 2,5'' system , och kanske lite mer roligt smile

RallyAlle
8 juni 2012 · 74 Inlägg

Du är inte sugen på min då? välservad vill ja lova wink till salu efter sommarn

Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
8 juni 2012 · 346 Inlägg

RallyAlle skrev:
Du är inte sugen på min då? välservad vill ja lova wink till salu efter sommarn

Nae ska köpa en svart för vi är 3 stycken som ska ha 3 stycken likadana 945or i vinter wink

RallyAlle
8 juni 2012 · 74 Inlägg

Ahaaa då förstår jag! smile

Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang