Turbo eller Sugmotor på vintern ? Vad är roligast??

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
24 maj 2012 · 346 Inlägg

Halloj! , vet att det är sommar nu och långt kvar till vintern men har precis sålt min gamla vinterbil ( en slö 740) , och hade tänkt köpa mig något piggare tills denna vinter , och jag undrar vad ni på garaget tycker är roligast / mest körglädje i att sladda i på vintern ? smile

Evildan
24 maj 2012 ·

Om du hamnar på sjukhus och behöver respirator är det något som inte står rätt till...likaså med motorer  wink

Budget?

En 740 GLT16V?
Omega 3000?
Passat V6 Syncro, då kör du ifrån dom flesta vintertid, rent greppmässigt iaf.
AUDI q? finns billiga A6.
Subaru, rostburkar men kul bil.

Zmirro
24 maj 2012 · 183 Inlägg

För mig kommer det nog bli en 940 LTT som vinter bil iaf smile Ställa på laddet lite med så har man ju lite kräm i det iaf, räcker för å sladda på vintern med tongue

BMW 330D "M-Performance" (2014)
sonaxvax
24 maj 2012 · 490 Inlägg

Helt klart sugmotor! delvis för dom är snällare på gasen (Slöare) lättare att hänga på vinter med slött tycker jag! man får kompensera med lite varv!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
24 maj 2012 · 346 Inlägg

Evildan skrev:
Om du hamnar på sjukhus och behöver respirator är det något som inte står rätt till...likaså med motorer  wink

Budget?

En 740 GLT16V?
Omega 3000?
Passat V6 Syncro, då kör du ifrån dom flesta vintertid, rent greppmässigt iaf.
AUDI q? finns billiga A6.
Subaru, rostburkar men kul bil.

Haha wink , så billigt som möjligt men mellan 1000-8000 låter väl rätt rimligt på min budget , har planer på 740 16v men kanske är mer värt att köpa nån 940 turbo ? , därför jag undrar vad ni tycker smile

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
24 maj 2012 · 346 Inlägg

Zmirro skrev:
För mig kommer det nog bli en 940 LTT som vinter bil iaf smile Ställa på laddet lite med så har man ju lite kräm i det iaf, räcker för å sladda på vintern med tongue

Jo nåt sånt jag funderar på om man ska ha tongue

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
24 maj 2012 · 346 Inlägg

sonaxvax skrev:
Helt klart sugmotor! delvis för dom är snällare på gasen (Slöare) lättare att hänga på vinter med slött tycker jag! man får kompensera med lite varv!

Ja jo sant smile

Burrrrner Avstängd
24 maj 2012 · 195 Inlägg

Har du inte 4-hjulsdrift är det väl ingen mening med turbo, spinner ju ändå 1-2-3-4 tongue

Senast redigerat av Burrrrner (24 maj 2012)

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
24 maj 2012 · 346 Inlägg

Burrrrner skrev:
Har du inte 4-hjulsdrift är det väl ingen mening med turbo, spinner ju ändå 1-2-3-4 tongue

Vill ju ha en bil som orkar hålla ställ länge och fint wink , inte ha som min 740 förra vintern som bara orkade få upp bilen på ställ sen inte ha nån ork alls! sad

Burrrrner Avstängd
24 maj 2012 · 195 Inlägg

Är det inte diffen som är problemet och inte effekten snarare då? Testat svetsdiff/lamelldiff?

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
24 maj 2012 · 346 Inlägg

Burrrrner skrev:
Är det inte diffen som är problemet och inte effekten snarare då? Testat svetsdiff/lamelldiff?

Testat att sladda svetsdiff men känns bara äckligt på en vinterbil hmm

sonaxvax
24 maj 2012 · 490 Inlägg

Vinterbilar UTAN svetsdiff borde förbjudas!!! testa en 740 gl med svetsdiff på vintern i typ 1 vecka! du kommer aldrig vilja köra nått annat än svetsat!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
fredrikkh
24 maj 2012 · 123 Inlägg

Köp min 16v wink Jag kommer nog satsa på turbo i vinter, men en sugis med fint avgas är ju nice annars. B234f spottar på rätt bra tycker jag, för att vara en gammal volvo sugis dvs wink

Rojpen
24 maj 2012 · 2 230 Inlägg

lås diff är fan måste om man ska åka RWD annars tar man ju sig knappt fram.
jag personligen gillar Gammla volvos på vinter just för dom är så enkel att sladda med ibland lite för lätta i röven dock sen är dom billiga och rätt hållbara motorer.

4WD är sjukt roligt det med meen man måste köra snabbare sammt så kan man inte åka på jätte långa ställ heller.

Dock Roligast hade jag faktiskt med Primeran på Isen smile gick fan så mycket fortare än volvon smile (vanliga vinterdäck)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 maj 2012 · 13 673 Inlägg

skulle jag välja skulle jag välja en 16v glt lätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mack Forum- och sitemoderator
24 maj 2012 · 26 113 Inlägg

Tycker personligen det är ganska onödigt med turbo vintertid. Den där extrakraften slirar man ju ändå bort.
Så sugmotor föredrar jag vintertid, såvida man inte har fyrhjulsdrift då..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Janneutanb
24 maj 2012 · 7 267 Inlägg

Mack skrev:
Tycker personligen det är ganska onödigt med turbo vintertid. Den där extrakraften slirar man ju ändå bort.
Så sugmotor föredrar jag vintertid, såvida man inte har fyrhjulsdrift då..

Eller har isdäck på sjön big_smile

Thedriftking
24 maj 2012 ·

Sugis, en voc trimmad 240/740/940 med isdäck fram smile

JsoooN
24 maj 2012 · 388 Inlägg

Rojpen skrev:
lås diff är fan måste om man ska åka RWD annars tar man ju sig knappt fram.
jag personligen gillar Gammla volvos på vinter just för dom är så enkel att sladda med ibland lite för lätta i röven dock sen är dom billiga och rätt hållbara motorer.

4WD är sjukt roligt det med meen man måste köra snabbare sammt så kan man inte åka på jätte långa ställ heller.

Dock Roligast hade jag faktiskt med Primeran på Isen smile gick fan så mycket fortare än volvon smile (vanliga vinterdäck)

Jag har inga problem att åka på långa ställ med min quattro iaf neutral

Gick lättare än med polarens 240 med isdäck iaf. big_smile

AWD vs RWD så är AWD oslagbart på bana/is enligt mig och polare och vi har/äger både och, visst ska man sladda korsningar utanför korvkiosken är ju en 740/240 enklare o sparka ut arslet på men på bana så var det sjukt mycket roligare att mosa på med audin och hålla riktigt långa ställ, allt beror på föraren. wink

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 maj 2012 · 7 218 Inlägg

hade en subaru i vintras smile va en impreza med 115hk motorn, va riktigt kul att leka med !

kunde hålla långa fina ställ i 140-150 km/h på isen

4wd är enligt mig MYCKET roligare att leka med

Senast redigerat av CHEEVA (24 maj 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang