Turbo eller Sugmotor på vintern ? Vad är roligast??

RallyAlle
24 maj 2012 · 74 Inlägg

Chippad 16v skulle du ha dig Jocke! smile
Ev. En turbobil på isen, roligt när man kommer på lite varv smile

Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!
Forzzell
24 maj 2012 · 57 Inlägg

Definitivt en sugmotor på vintern med lite kräm i. En GLT Volvo eller BMW 320.

Risken med turbo är att du måste vara finkänslig på gasen när ketchupeffekten kommer annars åker du runt bara.

Men sen vet jag inte hur duktig du är på att hantera bilar, tror visserligen du kan det eftersom du bara ägt bakhjulsdrift. wink

Drift gör sig bäst på asfalt i mitt tycke, allt annat är för nybörjare !!

You'll Never Walk Alone
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
24 maj 2012 · 346 Inlägg

5AABTurbo4ever skrev:
Definitivt en sugmotor på vintern med lite kräm i. En GLT Volvo eller BMW 320.

Risken med turbo är att du måste vara finkänslig på gasen när ketchupeffekten kommer annars åker du runt bara.

Men sen vet jag inte hur duktig du är på att hantera bilar, tror visserligen du kan det eftersom du bara ägt bakhjulsdrift. wink

Drift gör sig bäst på asfalt i mitt tycke, allt annat är för nybörjare !!

Jo blir nog en Sugtrimmad 740/745 16V , sladda asfalt är ju bara kul om man har en bil med mycket hästar som orkar tongue

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
24 maj 2012 · 346 Inlägg

RallyAlle skrev:
Chippad 16v skulle du ha dig Jocke! smile
Ev. En turbobil på isen, roligt när man kommer på lite varv smile

Jo tankarna har varit att köpa en 740 16v med lättat svänghjul och lite sånt sugtrim (:

Forzzell
24 maj 2012 · 57 Inlägg

Hehe de har du rätt i Jocke wink Men gött att du fick sålt Tuktuk-expressen då big_smile

Lycka till med sökandet, du hittar säkert en fin bil som du vänder ut o in på som vanligt wink

You'll Never Walk Alone
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
24 maj 2012 · 346 Inlägg

5AABTurbo4ever skrev:
Hehe de har du rätt i Jocke wink Men gött att du fick sålt Tuktuk-expressen då big_smile

Lycka till med sökandet, du hittar säkert en fin bil som du vänder ut o in på som vanligt wink

Hehe jo , den är dock inte i samma fina skick längre tongue , jorå! smile

Tynnerstroem
24 maj 2012 · 345 Inlägg

Svart Ford Crown Victoria P71 (1998-2012) med polishjul och manuell låda ifrån en Mustang. Häftigare vinterbil är svårt att hitta.

RallyAlle
24 maj 2012 · 74 Inlägg

Ja pratade med en kille som körde 16v nu i vintras, den drog ungefär 1,2 tills han chippa den, då drog den som en vanlig F o va betydligt piggare ändå smile

Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
24 maj 2012 · 5 042 Inlägg

Säger bara BMW E30 !!!

C H E V R O L E T <3
Janneutanb
24 maj 2012 · 7 271 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Säger bara BMW E30 !!!

Mums! En kompis hade en 325 som var rensad. Diffbroms, lite vassare kammar och sånt smått.
Sjuuukt underbar att åka!

Pim_Pim
24 maj 2012 ·

Blir nog turbo för min del eller någon "värre" sugmotor, typ 16v 740.
Körde sug b230 i vintras och det gick lite slött på 4an, hade gärna velat ha lite mer kraft.
Visserligen gick det ju ligga på som fan med 3an, men ju snabbare desto roligare wink

Hur beter sig en ford sierra 4cyl på vintern? Är lite sugen på om man skulle testa en sån.

Senast redigerat av Pim_Pim (24 maj 2012)

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
25 maj 2012 · 5 042 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Blir nog turbo för min del eller någon "värre" sugmotor, typ 16v 740.
Körde sug b230 i vintras och det gick lite slött på 4an, hade gärna velat ha lite mer kraft.
Visserligen gick det ju ligga på som fan med 3an, men ju snabbare desto roligare wink

Hur beter sig en ford sierra 4cyl på vintern? Är lite sugen på om man skulle testa en sån.

Pinto motorerna e ju poppis på vintertid tongue

C H E V R O L E T <3
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
25 maj 2012 · 5 042 Inlägg

Brains skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Säger bara BMW E30 !!!

Mums! En kompis hade en 325 som var rensad. Diffbroms, lite vassare kammar och sånt smått.
Sjuuukt underbar att åka!

indeed. Sen att dom redan e såpas lätta också. O om inte 325 duger så skaffar man 328 med nästan 200 ponnys big_smile

C H E V R O L E T <3
SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2012 · 7 232 Inlägg

själv tycker jag att e30 är lite väl lätt vinter tid ... ska de bli vettig får man vikta upp baken med sandsäckar eller liknande

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bompeman
25 maj 2012 · 679 Inlägg

körde första vintern med min 945a turbo, aldrig haft en sån jävla rolig bil! gick att hänga bra trots odiffat. med 0,7 i ladd och lite annat trim snita den på 1,5 vid riktigt hårt körning

PerfectionR Japanese Engineering
25 maj 2012 · 690 Inlägg

Är själv ett fan av japaner, turbo och fyrhjulsdrift på vintern men fan vad roligt det är med en 940 med planad topp, chip och höjd tändning.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Larssa91
25 maj 2012 ·

har haft både volvo 240/245 med och utan turbo å sladdat runt i sen provade jag några bmw E34:or att sladda med. dom spelar inte ens i samma liga enligt min mening. I E34:an har man mycke bättre kontroll över bilen. Men skulle välja en med sugis för att slippa vänta på turbon om man hittar perfekta läget för ett uppställ.

zemet
25 maj 2012 · 4 041 Inlägg

740 GLT 16v med aga diff är nog den bästa vinterbilen för dig med den budgeten! blir kanske lite svårt att hitta en 940 ltt för under 8k? Gltn har 160 hk original så den kan nästan hänga med turbobilarna och så har den ett riktigt gött motorljud:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Pim_Pim
25 maj 2012 ·

zemet skrev:
740 GLT 16v med aga diff är nog den bästa vinterbilen för dig med den budgeten! blir kanske lite svårt att hitta en 940 ltt för under 8k? Gltn har 160 hk original så den kan nästan hänga med turbobilarna och så har den ett riktigt gött motorljud:)

Varav 40hk har dött big_smile

zemet
25 maj 2012 · 4 041 Inlägg

Pim_Pim skrev:

zemet skrev:
740 GLT 16v med aga diff är nog den bästa vinterbilen för dig med den budgeten! blir kanske lite svårt att hitta en 940 ltt för under 8k? Gltn har 160 hk original så den kan nästan hänga med turbobilarna och så har den ett riktigt gött motorljud:)

Varav 40hk har dött big_smile

Nja min bror sålde sin glt för några månader sen och den var riktigt pigg! Gick ju utan problem att sladda med på 2an på torr asfalt och orkade fint på vintern på 4an. Och gick en bit över 200 iaf.
Men men en budget på max 8k så kan jag med ganska stor säkerhet säga att dom flesta bilar har tappat ungefär lika många hk.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang