Fördel att fixa BE-kort innan 2013?

Thullen
27 maj 2012 · 1 653 Inlägg

jag har försökt tolka allt som skrivs ang de nya reglerna för släpvagn som införs 19 januari 2013 men jag blir inte klok på alla siffror och vem som får dra vad med vilket kort...

Kan någon förklara sakligt och enkelt vad jag skulle tjäna på att fixa BE-kort innan de nya reglerna införs?

Jag tog B-behörighet 2003. Vad innebär då de nya reglerna för mig?
Och vad skulle det bli för skillnad om jag har BE när de nya reglerna införs mot om jag bara har B?
Eller vinner man mer på att ta BE efter de nya reglerna införts?

Kan någon exakt förklara skillnaderna snälla?

Inga gissningar eller spekulationer då det endast förvirrar ännu mer.
Jag har även sökt på forumet utan direkt resultat så sådanna predikningar undanbedes också.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
loow Jävel
27 maj 2012 · 2 018 Inlägg

Sorry för dåligt svar.

Jag tog BE i höstas. Min körskol-lärare sa att det är bäst att ta nu innan reglerna ändras.

Ta de bara, var inga problem alls smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
klarrre
27 maj 2012 · 502 Inlägg
Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
27 maj 2012 · 5 650 Inlägg

värkar ju stortsett nästan samma bara mer behörigheter för allt så de ska bli krongligare och få allt än de va  innan.

sen högre ålderskrav på tungkorten

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Germax
27 maj 2012 · 12 086 Inlägg

Som jag tolkar det får du dra mindre med BE efter ändringen.

Jag har BE och får dra hur tungt ekipage som helst förutsatt att dragbilens och släpets resp maxvikter inte överskrids.

Skillnaden mellan B och BE verkar efter ändringen bara vara att vid B räknar man fortf på fasta siffror medans man med BE räknar bruttovikt.

Brådhis * Voff voff *
27 maj 2012 · 10 280 Inlägg

Germax skrev:
Som jag tolkar det får du dra mindre med BE efter ändringen.

Jag har BE och får dra hur tungt ekipage som helst förutsatt att dragbilens och släpets resp maxvikter inte överskrids. Skillnaden mellan B och BE verkar efter ändringen bara vara att vid B räknar man fortf på fasta siffror medans man med BE räknar bruttovikt.

Jag tolkar texten som att samma sak gäller efter ändringen, förutsatt att du tagit ditt BE innan ändringen!?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Grabber Dagdrömmare
27 maj 2012 · 2 836 Inlägg

"Personbil med en totalvikt av högst 3 500 kg och lätt lastbil. Till ett sådant fordon får kopplas en släpvagn
1. med en totalvikt som inte överstiger 750 kg, eller
2. med en totalvikt som överstiger 750 kg, om fordonskombinationens totalvikt inte överstiger 4 250 kg.
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg."

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Brådhis * Voff voff *
27 maj 2012 · 10 280 Inlägg

Grabber skrev:
"Personbil med en totalvikt av högst 3 500 kg och lätt lastbil. Till ett sådant fordon får kopplas en släpvagn
1. med en totalvikt som inte överstiger 750 kg, eller
2. med en totalvikt som överstiger 750 kg, om fordonskombinationens totalvikt inte överstiger 4 250 kg.
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg."

För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort.
En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat). Det innebär följande:

•Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga. 
•Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (27 maj 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Germax
27 maj 2012 · 12 086 Inlägg

Brådhis skrev:

Germax skrev:
Som jag tolkar det får du dra mindre med BE efter ändringen.

Jag har BE och får dra hur tungt ekipage som helst förutsatt att dragbilens och släpets resp maxvikter inte överskrids. Skillnaden mellan B och BE verkar efter ändringen bara vara att vid B räknar man fortf på fasta siffror medans man med BE räknar bruttovikt.

Jag tolkar texten som att samma sak gäller efter ändringen, förutsatt att du tagit ditt BE innan ändringen!?

//Brådhis

Ja givetvis, men jag pratar ju om för de som tar kortet efter nya bestämmelserna.

Slutsatsen är ju att efter 19 maj är fördelarna med BE (för de med nytaget kort) är marginella och troligen inte värt mödan.

Senast redigerat av Germax (27 maj 2012)

Brådhis * Voff voff *
27 maj 2012 · 10 280 Inlägg

Germax skrev:

Brådhis skrev:

Germax skrev:
Som jag tolkar det får du dra mindre med BE efter ändringen.

Jag har BE och får dra hur tungt ekipage som helst förutsatt att dragbilens och släpets resp maxvikter inte överskrids. Skillnaden mellan B och BE verkar efter ändringen bara vara att vid B räknar man fortf på fasta siffror medans man med BE räknar bruttovikt.

Jag tolkar texten som att samma sak gäller efter ändringen, förutsatt att du tagit ditt BE innan ändringen!?

//Brådhis

Ja givetvis, men jag pratar ju om för de som tar kortet efter nya bestämmelserna.

Slutsatsen är ju att efter 19 maj är fördelarna med BE (för de med nytaget kort) är marginella och troligen inte värt mödan.

Okej...

Ja, ska man ta BE bör man nog då göra det innan 13 januari(!) 2013.

Som jag förstår det ger den nya behörigheten, "utökad B", alltså rätt att köra max 4250 kg total tågvikt och BE ger rätt att köra max 3500 kg släp oavsett tågvikt. Förutsatt att dessa körkort utfärdats efter 13 januari 2013.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (27 maj 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Germax
28 maj 2012 · 12 086 Inlägg

Brådhis skrev:

Germax skrev:

Brådhis skrev:

Jag tolkar texten som att samma sak gäller efter ändringen, förutsatt att du tagit ditt BE innan ändringen!?

//Brådhis

Ja givetvis, men jag pratar ju om för de som tar kortet efter nya bestämmelserna.

Slutsatsen är ju att efter 19 maj är fördelarna med BE (för de med nytaget kort) är marginella och troligen inte värt mödan.

Okej...

Ja, ska man ta BE bör man nog då göra det innan 13 januari(!) 2013.

Som jag förstår det ger den nya behörigheten, "utökad B", alltså rätt att köra max 4250 kg total tågvikt och BE ger rätt att köra max 3500 kg släp oavsett tågvikt. Förutsatt att dessa körkort utfärdats efter 13 januari 2013.

//Brådhis

Det har du rätt i ang släpvikten, jag missade det.

Så skillnaden med gammalt BE och nya blir alltså att man med det senare är begränsad till att få dra ett släp med maximal totalvikt på 3500kg. I övrigt samma? Det känns ju rätt ok ändå. Hur ofta drar man ett släp med totalvikt över 3500kg med en personbil?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 maj 2012 · 5 650 Inlägg

Germax skrev:

Brådhis skrev:

Germax skrev:

Ja givetvis, men jag pratar ju om för de som tar kortet efter nya bestämmelserna.

Slutsatsen är ju att efter 19 maj är fördelarna med BE (för de med nytaget kort) är marginella och troligen inte värt mödan.

Okej...

Ja, ska man ta BE bör man nog då göra det innan 13 januari(!) 2013.

Som jag förstår det ger den nya behörigheten, "utökad B", alltså rätt att köra max 4250 kg total tågvikt och BE ger rätt att köra max 3500 kg släp oavsett tågvikt. Förutsatt att dessa körkort utfärdats efter 13 januari 2013.

//Brådhis

Det har du rätt i ang släpvikten, jag missade det.

Så skillnaden med gammalt BE och nya blir alltså att man med det senare är begränsad till att få dra ett släp med maximal totalvikt på 3500kg. I övrigt samma? Det känns ju rätt ok ändå. Hur ofta drar man ett släp med totalvikt över 3500kg med en personbil?

typ ingen som drar så mkt men visst finns de.
sen å andra sidan hur många tar just bara "BE" utan och ta tex CE lr DE.?
vad jag vill minnas från yrkesförarutbildningen så va de typ 1 BE uppkörning på 20 CE uppkörningar. va oftast bara häst tjejer då .

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Hool
28 maj 2012 · 1 067 Inlägg

MrEricsson skrev:

Germax skrev:

Brådhis skrev:

Okej...

Ja, ska man ta BE bör man nog då göra det innan 13 januari(!) 2013.

Som jag förstår det ger den nya behörigheten, "utökad B", alltså rätt att köra max 4250 kg total tågvikt och BE ger rätt att köra max 3500 kg släp oavsett tågvikt. Förutsatt att dessa körkort utfärdats efter 13 januari 2013.

//Brådhis

Det har du rätt i ang släpvikten, jag missade det.

Så skillnaden med gammalt BE och nya blir alltså att man med det senare är begränsad till att få dra ett släp med maximal totalvikt på 3500kg. I övrigt samma? Det känns ju rätt ok ändå. Hur ofta drar man ett släp med totalvikt över 3500kg med en personbil?

typ ingen som drar så mkt men visst finns de.
sen å andra sidan hur många tar just bara "BE" utan och ta tex CE lr DE.?
vad jag vill minnas från yrkesförarutbildningen så va de typ 1 BE uppkörning på 20 CE uppkörningar. va oftast bara häst tjejer då .

HHBS ..    Häst, Husvag,  Biltransportsläp är väl anledningen till BE .. 

CE är en annan kategori..  Är ju dem som ska köra lastbil som yrke som behöver.   BE är ju mest för  husbehovet big_smile

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 maj 2012 · 5 650 Inlägg

Hool skrev:

MrEricsson skrev:

Germax skrev:

Det har du rätt i ang släpvikten, jag missade det.

Så skillnaden med gammalt BE och nya blir alltså att man med det senare är begränsad till att få dra ett släp med maximal totalvikt på 3500kg. I övrigt samma? Det känns ju rätt ok ändå. Hur ofta drar man ett släp med totalvikt över 3500kg med en personbil?

typ ingen som drar så mkt men visst finns de.
sen å andra sidan hur många tar just bara "BE" utan och ta tex CE lr DE.?
vad jag vill minnas från yrkesförarutbildningen så va de typ 1 BE uppkörning på 20 CE uppkörningar. va oftast bara häst tjejer då .

HHBS ..    Häst, Husvag,  Biltransportsläp är väl anledningen till BE .. 

CE är en annan kategori..  Är ju dem som ska köra lastbil som yrke som behöver.   BE är ju mest för  husbehovet big_smile

Poängen va att man får BE automatiskt då.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Germax
28 maj 2012 · 12 086 Inlägg

Jag tog BE pga att jag va otäckt nära att bli av med kortet när jag körde biltransport.

Att skaffa CE är ju en något mer omfattande process som jag inte ville ge mig in på bara för att det är kul.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 maj 2012 · 2 972 Inlägg

Här är ju fullt med folk som har koll på just detta och en kollega har lite bekymmer.

Han har en V70 som får dra 1500 på B och 1600 på BE. Han har B, men funderar på BE, eller vänta till den nya regeln träder i kraft om ett halvår drygt.
Men vad är skillnaden?
Idag får han inte koppla på ett tomt 1900kg släp (som bara väger 900kg) för då är det olovlig körning (även om släpen väger under vad bilen får dra och vad han får köra med B)
Om han tar BE innan ändringen får han koppla på 1900kg släpet och lasta det med max 700kg (900+700 = 1600kg). Lastar han mer får han böter för övervikt vid en kontroll, lite mildare än olovlig körning iaf. Han kan även låna sin brors bil som får dra 1900kg och då köra lagligt med släpets fulla maxvikt.

Hur blir det om ett år då, om han behåller B men tar den här kursen det pratas om för att få 750kg till? Kan han koppla ett tungt släp och köra det lättare (under vikten för B på bilen?) om totalvikten för bil + släp blir under 4250kg?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Thullen
28 maj 2012 · 1 653 Inlägg

Så skillnaden med att skaffa BE redan nu är att jag får teoretiskt dra hur tungt klassat släp som hälst, sålänge dragbilen får dra det släpet faktiskt väger när det är lastat och klart (Max släpvagnsvikt)?
medans med de nya reglerna är släpvikten begränsat till 3500 kg, i övrigt gäller samma regler?

Så med BE-kort som tas innan 19e januari 2013 är det bara dragbilens max släpvagnsvikt och släpets totalvikt lastat och klart kontra viktklassning som avgör om det blir en laglig kombination eller ej?
dvs så länge släpet inte är överlastat, och att bilen får dra det släpet faktiskt väger (oavsett vad det står i papprena) så är det en laglig kombo?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Germax
28 maj 2012 · 12 086 Inlägg

Ja typ.

BE både nu och då räknar alltid bruttovikt. Alltså vad det man drar efter bilen faktiskt väger är det som är viktigt.
Skillnaden blir efter 19 jan att du inte får dra en släpvagn med totalvikt överstigande 3500kg. Vilket i praktiken är mycket ovanligt. Jag kan inte ens komma på något man kan dra som är så tungt efter en personbil?


Det är det som varit det fina med BE, att man slipper ta hänsyn till en massa hittepå siffror tongue
Är din plan att dra häst, bil eller husvagn gör det alltså ingen skillnad om du tar nu eller sen.

Germax
28 maj 2012 · 12 086 Inlägg

matteeee skrev:
Här är ju fullt med folk som har koll på just detta och en kollega har lite bekymmer.

Han har en V70 som får dra 1500 på B och 1600 på BE. Han har B, men funderar på BE, eller vänta till den nya regeln träder i kraft om ett halvår drygt.
Men vad är skillnaden?
Idag får han inte koppla på ett tomt 1900kg släp (som bara väger 900kg) för då är det olovlig körning (även om släpen väger under vad bilen får dra och vad han får köra med B)
Om han tar BE innan ändringen får han koppla på 1900kg släpet och lasta det med max 700kg (900+700 = 1600kg). Lastar han mer får han böter för övervikt vid en kontroll, lite mildare än olovlig körning iaf. Han kan även låna sin brors bil som får dra 1900kg och då köra lagligt med släpets fulla maxvikt.

Hur blir det om ett år då, om han behåller B men tar den här kursen det pratas om för att få 750kg till? Kan han koppla ett tungt släp och köra det lättare (under vikten för B på bilen?) om totalvikten för bil + släp blir under 4250kg?

Som det är nu kan han man inte lasta en 1900kg kärra (totalvikt) på någon bil utan särskild dispens.
1900kg släpvagn kräver nämligen 1900kg tjänstevikt på dragbil och då är vi uppe i 3800kg vilket inte är tillåtet.
Förutsatt att man bara har B-kort givetvis.

Efter 13 jan får du dra en 1900kg kärra efter en bil med totalvikt om max 1600kg för att inte överstiga 3500kg.
Med den där tilläggskursen får han dra en 1900kg kärra efter en bil med totalvikt om max 2350kg.
Det betyder i praktiken att man med tilläggskurs får dra rätt mycket. Inte stora bilar kanske, men häst och husvagn med rätt dragbil ska inte va några problem.

Thullen
30 maj 2012 · 1 653 Inlägg

Det lutar åt att jag fixar BE i sommar/höst så det blir gjort.
Jag har ändå tänkt göra det så då är det lika bra att få bästa förutsättningarna även om jag kanske aldrig kommer nytja dem fullt ut.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang