3461
Sök

Kompressor & inga kattar + besiktning :)?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Vi säger att en viss Corvette snart besiktigas och det sitter en kompressor på tillsammans med long tube headers utan kattar.

Kompressorn har kopplats förbi, dvs kompressorn sitter kvar men blåser bara ut luften under bilen, bilen kör alltså med ett vanligt filter bara och inget överladd. Bilen är INTE helbilsgodkänd. Kommer dom kunna ge en anmärkning på detta? Effekten på motorn har alltså inte höjts, det sitter en kompressor och snurrar men som inte gör något annat än att den blåser ut luft.

Sen äre det här med kattar, tyvärr så är grenrören inte anpassade för katersättningsrör eller nått och det får inte plats kattar med nuvarande längden på grenrören. Vad händer om man drar avgassystemet så det slutar mitt under bilen, precis innan diffen typ? Bilen är för låg för att man ska kunna komma åt med den där emissionskontrollstickan då, får man avslag om dom inte kommer åt eller vad händer? smile

Jag provade att ringa bilprovningens tekniska avdelning men det var 40 minuter väntetid...

Tacksam för alla svar! smile

1 397 Inlägg
28 maj 2012
Tror inte det ska vara något problem med själva kompressorn. Men kattarna kommer dom nog säga till om. Har för mig att en kompis besiktade med endast avgashuset på turbon. Så att avgaserna bara gick in och ut genom avgashuset alltså, han hade pluggatresten

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Jo men hur kan dom mäta avgasvärdena om dom inte kommer åt? smile Om man nu byggt ett avgassystem som slutar under bilen, blir ju meckigt som fan för dom. Man kan ju alltid påstå att man har små insats-kattar i grenröret, dom måste ju bevisa att avgasvärdena suger väl?

326 Inlägg
28 maj 2012
jag fick ombes. när dom såg min kompressor (inkopplad) men kopplade ut den precis som du liknande gjort.. då är det en tolkningsfråga som besiktningsmannen får göra.. egentligen så är det olagligt det som är gjort med bilen, även om den inte är inkopplad..  jag fick tipset att försöka göra en täckkåpa inför nästa år.. för det finns ingen lag som förbjuder motorutsmyckning om du förstår vad jag menar wink

Så japp du kan få problem trots utkopplingen så håll tummarna smile

"Sweet Insane Road Maniac"

Lowlife
809 Inlägg
28 maj 2012
avgasröret måste sluta efter bilen. avgaserna får inte komma ut underbilen.
och samma sak med turbo. den får inte sitta monterad även om den inte är "inkopplad".. men kanske kan gå ändå?.. men avgaserna måste dem kunna göra en mätning på. annars blir det underkänt.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Finraggare
2 381 Inlägg
28 maj 2012
Funderar i samma banor - jag kommer nog rycka min - men följer med intresse

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Dragonbreath skrev:
egentligen så är det olagligt det som är gjort med bilen, även om den inte är inkopplad...

Men EGENTLIGEN så är det inte något olagligt gjort med bilen, det är olagligt att höja effekten men det är inte olagligt att montera prylar i motorrummet (som inte höjer effekten). Kan ju lika gärna vinkla tryckröret mot radiatorn och säga att det är en kylfläkt liksom.

Funderar på att köpa en tvätthink och kapa lite i och sätta över kompressorn. smile

ConXraid skrev:
avgasröret måste sluta efter bilen. avgaserna får inte komma ut underbilen.

Fan också. hmm

1 200 Inlägg
28 maj 2012
Jag fick nedslag på grund av att jag hade en kompressor monterad när jag besiktade bilen. Jag erbjöd mig att lyfta av remmen, men det dög inte för besiktningsmannen. Jag var tvungen att åka hem och plocka bort kompressorn för att få bilen godkänd.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Minister skrev:
Jag fick nedslag på grund av att jag hade en kompressor monterad när jag besiktade bilen. Jag erbjöd mig att lyfta av remmen, men det dög inte för besiktningsmannen. Jag var tvungen att åka hem och plocka bort kompressorn för att få bilen godkänd.

Det är fan sjukt. Men det går bra att dölja kompressorn verkar det som, så jag ska köpa en tvätthink och trä på. Sen drar jag två elkablar genom skiten och säger att det är en generator om dom frågar nått.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
29 maj 2012
FL3JM skrev:
Minister skrev:

Det är fan sjukt. Men det går bra att dölja kompressorn verkar det som, så jag ska köpa en tvätthink och trä på. Sen drar jag två elkablar genom skiten och säger att det är en generator om dom frågar nått.

Kom ihåg en sak. På besiktning så är du okunnig wink
Du kan absolut ingenting om din egna bil. Säg bara "Jaha, det visste jag inte!" och var som ett nötskal.
Fungerar skit bra för att få dom att sluta anmärka på saker som inte är original tycker jag smile
Typ "Detta är inte original avgassystemet" "Nehej är det inte det!? Men hur ser original ut då? Då får jag ta bilen till verkstaden så får dom byta sen då! Men du sätter väl inte anmärkning på det?"
Säger dom att bilen känns pigg säger jag bara att jag bytt utväxling och så var det slut på det samtalet typ roll
Senast redigerat av Thunderbird88 (29 maj 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Finraggare
2 381 Inlägg
29 maj 2012
Notera dock att bara för att den går igenom besiktningen är den inte laglig för det.

Kan vi reda ut vad som händer om de gör nerslag på kompressorn? Kan de kräva ny regbesiktning? Eller är det en 2a för höjd effekt och sen en månad till ombesiktning?

1 200 Inlägg
29 maj 2012
kameramannen skrev:
Kan vi reda ut vad som händer om de gör nerslag på kompressorn? Kan de kräva ny regbesiktning? Eller är det en 2a för höjd effekt och sen en månad till ombesiktning?

http://img715.imageshack.us/img715/618/20091021d.jpg

618 Inlägg
29 maj 2012
Oftast får du bara återställning och Inte regbesiktning om du tex trimmat..smile

326 Inlägg
29 maj 2012
Minister skrev:
kameramannen skrev:

http://img715.imageshack.us/img715/618/20091021d.jpg

Tja!

Fick precis såhär med min med, fick hänga av drivningen av kompressorn, sen gick den igenom med en del övertalning.. men som sagt alla besiktningsmän bedömmer olika å är olika kritiska..

Finraggare
2 381 Inlägg
29 maj 2012
Så kontrollbesikning utan kompressor alt regbes om man vill ha kvar kompressorn (vilket är omöjligt att genomföra pga kraven på avgascertifiering) right?

326 Inlägg
29 maj 2012
kameramannen skrev:
Så kontrollbesikning utan kompressor alt regbes om man vill ha kvar kompressorn (vilket är omöjligt att genomföra pga kraven på avgascertifiering) right?

Konstiga är att min har perfekta avgasvärden med kompressorn inkopplad å skit när den är urkopplad (antar det är pga bränslet fortfarande påmatas lika mycket trots utkopplingen)

Jag ska inför nästa år tillverka en plåtkåpa som täcker över kompressorn å klä den med kolfiber vinyl å nån frän text.. finns ingen lag som motverkar motorstylning vad jag vet smile

Sen är nog risken minimal att mr besiktningsman upptäcker kompressorn nästa år wink

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Vi kommer klippa upp en hink och trä över kompressorn, biltemas blåa tvätthinkar verkar passa perfekt. smile

Sen blir det till att tillverka ett kattersättningsrör under bilen. Som tur är det rätt uppdelat där under redan, så vi monterar bort X-röret som sitter där nu och stoppar dit den här katten tillsammans med lite rör från originalsystemet. Kommer bli perfekt tror jag, nästan så man inte skäms när besiktningsgubben kollar under bilen iaf! wink big_smile

Finraggare
2 381 Inlägg
29 maj 2012
Mitt problem är att han måste vara döv också för att missa att det sitter en lunga i.

326 Inlägg
29 maj 2012
kameramannen skrev:
Mitt problem är att han måste vara döv också för att missa att det sitter en lunga i.

förstår din tanke, men i min relativt vanliga Z4 så märks den knappt ifall du inte gasar till över 2500rpm.. så har rätt bra odds att slippa problems sen smile

Finraggare
2 381 Inlägg
30 maj 2012
Även om jag har heliska drev i min procharger hörs den på tomgång. Kommer nog försöka ändå, den har en rätt diskret installation. Lägger ut en bild här när jag är framför datorn, det är lite småknivigt med iPad.

Sök