7431
Sök

Nyrenoverad Chevelle med 468 vägrar starta!

12 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder så har jag haft ur motor och renoverat upp den. Nu är allt ihopkopplat och allt fungerar (tror jag) utom att den vägrar tända. Har gnista om jag plockar ur ett tändstift och kollar mot blocket men så fort man skruvar i stiftet i motorn och kollar med tändlampa så har jag ingen gnista? Känns väldigt skumt detta fel.. Fördelarn kan det ju inte vara något fel på då den ger gnista när man plockat ur stiften.

Så frågan är varför försvinner gnistan när jag skruvar i stiften i motorn?

Tacksam för svar!

360 Inlägg
29 maj 2012
Har du satt "klykan" på tändinställningslampan åt rätt håll på kabeln? Funkar lampan?

12 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
St3v3 skrev:
Har du satt "klykan" på tändinställningslampan åt rätt håll på kabeln? Funkar lampan?

Yes, när vi tagit ut stiftet och kopplat på lampan och drar runt motorn så blinkar den, men så fort man skruvar i igen  så händer ingenting.. helt stendöd.

360 Inlägg
29 maj 2012
Dålig jord på motorn?
Dålig kontakt nånstans på kablarna till fördelare/tändspole? Kolla hur mycket ström du har på 15 på tändspolen när du kör på startmotorn
Vad är det för fördelare? HEI, brytare?

12 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
St3v3 skrev:
Dålig jord på motorn?
Dålig kontakt nånstans på kablarna till fördelare/tändspole? Kolla hur mycket ström du har på 15 på tändspolen när du kör på startmotorn
Vad är det för fördelare? HEI, brytare?

Har provat jorda lite här och var och testat massa olika sätt.. Kan vara dålig kontakt men det är så konstigt att gnistan är perfekt när man skruvar ur stiften...

Har en Accel HEI Super Coil, man hade ju kunnat testa med en annan fördelare? men då är det ju att man hade behövt någon att låna och testa med.

360 Inlägg
29 maj 2012
En HEI ska väl ha 12v så går ju prova att mata den med en lös kabel..
Kan va så att gnistan är svag och när stiftet sitter i cylindern så orkar den inte tända

12 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
St3v3 skrev:
En HEI ska väl ha 12v så går ju prova att mata den med en lös kabel..
Kan va så att gnistan är svag och när stiftet sitter i cylindern så orkar den inte tända

Kan man ju faktiskt testa.. dock så är det mätt upp på kabeln som matar fördelarn och den får ju 12v från nyladdat batteri men ja.. skumt är ordet!

Sjukt störande problem, trodde det skulle vara bara att starta upp och rulla in på besiktningen men den fick avbokas.. alltid är det då nå som ska jävlas.

12 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Har nu provat mata fördelarn separat med ett fulladdat batteri, samt jorda direkt från vanliga batteriet fram till motorn utan resultat!

Ska försöka få tag på en annan fördelare imorgon att testa med. Funkar inte det så vettefan vad det kan vara, då får man börja felsöka på andra ställen.

12 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Även plockat isär fördelarn och kollat så att allt är OK, fortfarande ingen gnista eller för svag gnista när man skruvar i stiften i toppen... Ingen som har något förslag på vad man kan testa?!

Köpa ny fördelare?

Lite smått panik man börjar ha nu när säsongen är igång.

// mackan

360 Inlägg
31 maj 2012
När du matade fördelaren med ström från ett annat batteri, hade du då jorden från det batteriet inkopplat på motorn?

Har du varvräknare inkopplad så kanske den stör ut fördelaren?

Dålig tändkabel?

Provat annat sorts tändstift?

När du provar med stiftet löst, är gnistan på rätt ställe eller gnistar det mellan stiftet och jorden?

Finns ingen du kan låna en fördelare av? Är väl samma på smallblock och bigblock har jag för mig

Är du hundra på att det inte är gnista när stiftet sitter i motorn? Står tändningen rätt, för den borde du nästan kunna kolla ändå, fast med lösa stift? Blir stiften blöta när dom sitter i motorn?

12 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
St3v3 skrev:
När du matade fördelaren med ström från ett annat batteri, hade du då jorden från det batteriet inkopplat på motorn?

Har du varvräknare inkopplad så kanske den stör ut fördelaren?

Dålig tändkabel?

Provat annat sorts tändstift?

När du provar med stiftet löst, är gnistan på rätt ställe eller gnistar det mellan stiftet och jorden?

Finns ingen du kan låna en fördelare av? Är väl samma på smallblock och bigblock har jag för mig

Är du hundra på att det inte är gnista när stiftet sitter i motorn? Står tändningen rätt, för den borde du nästan kunna kolla ändå, fast med lösa stift? Blir stiften blöta när dom sitter i motorn?

Yes jordade från batteri till motorn då.

Hm, borde inte vara några fel på tändkablar då jag körde bilen för någon månad sen bara.

Nä nog gnistar det på rätt ställe, men gnistan är då väldigt svag iallafall.. Kan tänka mig att det är så att den är för svag så när man skruvar i stiftet i toppen igen så blir den för svag för att ge utslag på tändlampan?

Har försökt få tag på någon att låna en fördelare av men det går inte så bra.. känns som att det skulle vara bortkastade pengar om jag köper en och det inte är det felet.

Är inte hundra men eftersom det inte ger utslas på tändlampan så måste den vara utan gnista eller väldigt svag bara.. Jo precis tändingen har vi ju kunnat ställa, den är grundinställd på 12 grader så allt är rätt monterat men det är så jävla skumt fel alltså. Jodå nog får den bränsle allt, stiften är blöta så, men det är nånstans den stör ut gnistan eller inte får iväg nog stark gnista för den tänder verkligen INTE NÅNSTANS, helt stendött!

360 Inlägg
31 maj 2012
Hade du nån varvräknare inkopplad? Och provat med nya stift så dom inte är dränkta eller nåt..

12 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
St3v3 skrev:
Hade du nån varvräknare inkopplad? Och provat med nya stift så dom inte är dränkta eller nåt..

Jo har en varvräknare inkopplad på den, men har ju alltid funkar tidigare.. Men ska testa koppla ur den och se.

Har nya stift i, synd att man inte har dom gamla kvar bara.. Dom råkade skickas med när jag hade in topparna på renovering så dom kastades nog.

Vad skulle det kunna vara som gör att gnistan försvagas annars? Kommer fan inte på något det skulle kunna vara, men som sagt så är väl det enda sen att prova med en annan fördelare.

360 Inlägg
31 maj 2012
Är det likadana stift som satt i den?
Hur stort gap?

782 Inlägg
31 maj 2012
Det ända jag kan tänka mig är att när du skruvar ur ett stift för att prova utanför blocket blir det inte lika tungt för startmotorn att dra runt motorn o strömmen räcker till fördelaren.
Isf har du ett sjukt spänningsfall o det borde blivit bra med separat batteri till fördelaren.

Har du mätt hur många volt du har framme vid fördelaren när du kör på startmotorn?
Sjukt stort gap på tändstiften kombinerat med sinnessjuk kompression kan ju va en felkälla.

Om du inte kan låna en fördelare så hade jag köpt mig en vettig fördelare på blocket el nitroz o är det så att det inte va problem med fördelaren så kan du sälja den utan förlust, sitter fördelaren i en bil som går att provstarta så är det ett säkrare köp än en ny.

12 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Fick tips av TA Maskin i Luleå att prova byta tändmodulen i fördelaren för att dom tydligen brukar kunna gå sönder, sagt och gjort for och köpte en sån, hade inga större förväntningar på att det skulle kunna vara den..

Men fan vilken lättnad när chevellen bara startade utan problem direkt! Tydligen så kan en tändmodul funka bara lite grann och ge en svag gnista.

Får tacka så mycket för alla svar och erat engagemang!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 juni 2012
2taktare skrev:
Fick tips av TA Maskin i Luleå att prova byta tändmodulen i fördelaren för att dom tydligen brukar kunna gå sönder, sagt och gjort for och köpte en sån, hade inga större förväntningar på att det skulle kunna vara den..

Men fan vilken lättnad när chevellen bara startade utan problem direkt! Tydligen så kan en tändmodul funka bara lite grann och ge en svag gnista.

Får tacka så mycket för alla svar och erat engagemang!

Rätt vanligt att en kass tändmodul ger fenomenet du beskrivit. Synd jag inte sett tråden tidigare men nu är det ju löst.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök