3739
Sök

Corvette C5 -98 Överhettad

5 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Hej,
Jag Installerade longtube headers och ett Vararam CAI för ett tag sedan. Varpå jag upptäckte att kylaren läckte lite i plasten. Därav köpte jag en bättre begagnad kylare som jag sedan satte ihop. Fyllde upp systemet med kylarvätska och vatten till Markeringen i expansionskärlet. Nu till problemet:

Jag provade att lufta av bilen, men efter ett tag stiger tempen såpass mycket att det väller ur kylarvätska.

När jag provkörde bilen efteråt installation, en lugn tur kring kvarteret märker jag att temperaturen skjuter i höjden och jag får bege mig direkt hem för att stänga av bilen.

Jag har köpt en ny 160 farhenheit termostat och installerat denna, dock utan resultat.

Bilen visar ständigt "Low Coolant" trots att jag är övermarkeringen i expansionskärlet. Jag har provat att ännu en gång lufta av bilen men efter ett tag väller den ur sig kylarvätskan ur expansionskärlet. Innan detta provade jag en lugn åktur runt kvarteret och sedan ställde den på tomgång varpå temperaturen ökade till 228 farenheit och då vågade jag inte längre och stängde av.

Någon som har några förslag på vad detta kan vara och hur jag skall åtgärda det?

Tack på förhand
Mvh Mike

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
29 maj 2012
stopp i den beggade kylaren?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

5 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Ja, det är mycket möjligt. Jag tog bara förgivet att detta var kollat när jag köpte den från företaget. Detta skall kollas upp så fort jag kommer hem.

Tack!

1 366 Inlägg
29 maj 2012
Det ska inte kunna välla ut kylarvätska även om temperaturen stiger. kommer denna ur locket till kylaren?

Fyllde du på kylarvätska genom kylaren eller i expansionskärlet? du måste fylla rakt ner i kylaren.

Känn på den tjocka kylarslangen framför motorn om du har fullt med vatten i denna, den ska vara rätt hård och svår att trycka igen.

Det är inte helt lätt att lufta systemet helt utan man måste hålla på ett tag, men det förutsätter naturligtvis att det inte läcker.

madmanmike skrev:
Hej,
Jag Installerade longtube headers och ett Vararam CAI för ett tag sedan. Varpå jag upptäckte att kylaren läckte lite i plasten. Därav köpte jag en bättre begagnad kylare som jag sedan satte ihop. Fyllde upp systemet med kylarvätska och vatten till Markeringen i expansionskärlet. Nu till problemet:

Jag provade att lufta av bilen, men efter ett tag stiger tempen såpass mycket att det väller ur kylarvätska.

När jag provkörde bilen efteråt installation, en lugn tur kring kvarteret märker jag att temperaturen skjuter i höjden och jag får bege mig direkt hem för att stänga av bilen.

Jag har köpt en ny 160 farhenheit termostat och installerat denna, dock utan resultat.

Bilen visar ständigt "Low Coolant" trots att jag är övermarkeringen i expansionskärlet. Jag har provat att ännu en gång lufta av bilen men efter ett tag väller den ur sig kylarvätskan ur expansionskärlet. Innan detta provade jag en lugn åktur runt kvarteret och sedan ställde den på tomgång varpå temperaturen ökade till 228 farenheit och då vågade jag inte längre och stängde av.

Någon som har några förslag på vad detta kan vara och hur jag skall åtgärda det?

Tack på förhand
Mvh Mike

5 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Ok tackar detta var något jag inte visste. Jag fyllde på i expasionskärlet och mycket riktigt så är inte övre kylarslangen hård överhuvudtaget. Jag provade att lufta enligt GM's beskrivning.

1 366 Inlägg
29 maj 2012
Så testa fylla på igen, väldigt viktigt att du använder rätt glykol. när du fyllt på till toppen på kylaren, inte exp kärl så startar du bilen och kör runt ett tag. Var inte orolig att du fyller på för mycket för bilen dumpar överskottet själv. sen stannar du bilen och vrider av kylarlocket (på kylaren) extremt försiktigt och med handskar så kommer du få ur all luft efter ett par ggr.

Du känner på den tjocka kylarslangen samt om du har bra värme i kupén när du är klar.

madmanmike skrev:
Ok tackar detta var något jag inte visste. Jag fyllde på i expasionskärlet och mycket riktigt så är inte övre kylarslangen hård överhuvudtaget. Jag provade att lufta enligt GM's beskrivning.

5 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Tack så mycket för denna information. Äntligen kanske jag får ut pärlan ^^

1 366 Inlägg
29 maj 2012
Japp, lycka till!!

5 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
Nu har jag provat detta, gjorde även en manuell styrning av kylfläkten, så Temperaturen är ok nu. Men jag har 2 frågor:

Övre kylarslangen blir enbart hård/fylld när man varvar med bilen. Kan det vara läckage eller ska det vara så?

Trots att jag vätska över sträcket på expansionskärlet så klagar den på low coolant. Givaren kass?
Senast redigerat av madmanmike (30 maj 2012)

1 366 Inlägg
30 maj 2012
Mycket bra!

Ja nu har jag ju inte känt på din kylarslang men den ska vara rätt hård, dvs den ska vara fylld med vatten och inte luft. Så jag skulle kunna misstänka att du fortfarande har luft i systemet. Om du kör bilen varm och skruvar av kylarlocket, pyser det då fortfarande ut luft?

Ett eventuellt läckage är troligtvis vid termostathuset, varva bilen på plats, känn med fingret runt termostathuset. Det ska vara snustorrt. Annars varva motorn på plats ett tag och titta under bilen om det droppar någonstans.

Japp låter som ett givarproblem, jacka ur den och spruta i lite elekronikrengöring först innan du köper en ny

madmanmike skrev:
Nu har jag provat detta, gjorde även en manuell styrning av kylfläkten, så Temperaturen är ok nu. Men jag har 2 frågor:

Övre kylarslangen blir enbart hård/fylld när man varvar med bilen. Kan det vara läckage eller ska det vara så?

Trots att jag vätska över sträcket på expansionskärlet så klagar den på low coolant. Givaren kass?

Sök