En BMW 328i E36 (193hk) kostar inte mer i drift än en 320i om man bortser från försäkringen att försäkringen skiljer för en del. Inte heller förbrukningen är högre, tvärt om dricker en 28i mindre än en 20i i många lägen eftersom den är högre utväxlad och slipper anstränga sig lika hårt.
Dock har motorn ett lite speciellt insug, strypt kan man nästan kalla det även om det inte är helt korrekt, och därmed ger ett insugsbyte en riktigt hyfsad effektökning ensamt. Och det finns fler enkla knep, bland annat att montera ett grenrör från en M3. Gör man rätt och sedan mappar motorn har folk fått ut upp emot 220hk på bakhjulen med M52B28 som motorn heter, vilket tyder på cirka 240hk i motorn med 10% förlust i drivlinan.
Anledningen till att BMW "ströp" M52B28 på det här viset tros vara att dom ville ge motorn mer bottendrag och särskilja den från den klassiska BMW-sexan som brukar behöva lite högre varv för att vakna till 100%. Därför trivs en original 328i bättre på låga och mellanvarv än riktigt höga, gör du ovanstående ändringar får du däremot fram den typiska BMW-karaktären där motorn drar glatt hela vägen till varvstopp.
Det ligger förmodligen en del arbete bakom dom bilarna, men över 200hk bör du komma med enkla medel. Modellen fanns även med en diffbroms som tillval vilket inte är helt fel om du vill undvika att endast ett hjul spinner. Dock är dom riktigt pigga original, jag var aldrig särskilt sugen på att trimma den 328i jag hade en för ett tag sedan utan det hade känts onödigt.
Så en 328i är värd att överväga, jag tror du får ut mest motor för pengarna i E36 med den varianten faktiskt. Håll dock koll på skicket, när motorstarka BMW´s sjunker i pris brukar den kategorin ägare som hellre buskör än sköter sin bil bli intresserade och det finns många slitna exemplar!
Senast redigerat av Rquired (5 juni 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.