6595
Sök

Parkerings skada saab 9-5.

3 182 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
börjar från början min saab 9-5 står i ensamt låst garage varje kväll står aldrig nära nån bil alls förutom när vi handlar och jag va på willys igår, idag när jag tvättade bilen märkte jag att höger fram dörr är intryckt precis som nån har kört in i den klantigt av mig och inte kolla bilen igår jag vet men men jag hade bråttom hem, har  polis anmält det hela och anmälan kommer väll i länsförsäkringar nästa vecka antar jag. nu till frågan bilen är en 99a med 29tusen mil på mätaren kommer bolaget fixa detta eller blir det lösen på den. dörren måste bytas då det är sån stor skada även höger bak dörr måste lackeras om. va tror ni.
Senast redigerat av pukan2 (5 juni 2012)

5 198 Inlägg
5 juni 2012
varför ska vänster bakdörr lackas om ? när skadan är på höger fram ?

3 182 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
skadan fortsätter in på bakdörren. förar dörren är intryckt och repig på bakdörren. vet inte hur dom har lyckats.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juni 2012
Som sagt, det är verkligen inte värt att blanda in FK i det här med den åldern och dom milen. Två "nya" dörrar på skroten är bästa tipset.

Kolla även blocket och STCS för det är väldigt många som slaktar 9-5:or så att hitta dörrar i din färg borde inte heller vara något problem och hittar du då dom i närheten av dig så får du det fixat för samma peng som självrisken och då slipper du även höjd premie.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 198 Inlägg
5 juni 2012
pukan2 skrev:
skadan fortsätter in på bakdörren. förar dörren är intryckt och repig på bakdörren. vet inte hur dom har lyckats.

men på din beskrivning så är det på OLIKA sidor på bilen,,,,,HÖGER framdörra och VÄNSTER bakdörr ,, men jag försår dock vad du menar..

3 182 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
gamlingen skrev:
pukan2 skrev:

men på din beskrivning så är det på OLIKA sidor på bilen,,,,,HÖGER framdörra och VÄNSTER bakdörr ,, men jag försår dock vad du menar..

oki har ändrat så nu står det rätt.

3 182 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Som sagt, det är verkligen inte värt att blanda in FK i det här med den åldern och dom milen. Två "nya" dörrar på skroten är bästa tipset.

Kolla även blocket och STCS för det är väldigt många som slaktar 9-5:or så att hitta dörrar i din färg borde inte heller vara något problem och hittar du då dom i närheten av dig så får du det fixat för samma peng som självrisken och då slipper du även höjd premie.

tyvärr är redan försäkringsbolaget indraget. har redan kollat efter dörrar på diverse forum, är mer sugen på att veta vad ni tror försäkringsbolaget seger kommer skadan bli reparerad eller löser dom bilen värkar inte så troligt eller vad tror ni.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juni 2012
Antagligen kommer dom vilja lösa in den eftersom den är så gammal och gått så långt.

Tvivlar på att din bil är värd mer än kanske 15K enligt deras listor och det kommer man fort upp i när det gäller kaross-skador. Dom räknar ju på vad två *helt nya* dörrar kostar och sen lack på det.

Enda sättet du kan få ersättning och ha bilen kvar är om du ber dom att betala ut ersättning så att du kan laga själv men länsförskingringar är riktiga rövhål när det gäller att kompromissa, iaf bolaget här i kristianstad/hässleholm...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 182 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Antagligen kommer dom vilja lösa in den eftersom den är så gammal och gått så långt.

Tvivlar på att din bil är värd mer än kanske 15K enligt deras listor och det kommer man fort upp i när det gäller kaross-skador. Dom räknar ju på vad två *helt nya* dörrar kostar och sen lack på det.

Enda sättet du kan få ersättning och ha bilen kvar är om du ber dom att betala ut ersättning så att du kan laga själv men länsförskingringar är riktiga rövhål när det gäller att kompromissa, iaf bolaget här i kristianstad/hässleholm...

jo tack dom jävlades med mig redan första betalningen på försäkringen på bilen.

Karosstekniker
288 Inlägg
5 juni 2012
om du har helförsäkring på bilen så bör dom ta de men eftersom du inte vet vem som gjort de kommer du själv få stå för självrisken. angående hur dom räknar beror helt på verkstan du lämnar den på, dom kan välja att räkna med helt nya dörrar eller bara begagnade. de är inte helt omöjligt att dom gör vid den men frågan är om din självrisk är dyrare än att köpa begangnade dörrar själv.

har själv varit med om en parkeringsskada och fastän jag visste tid o plats med fotobevis och även visste färg, reg nr, vem som körde, hans adress o tel nr och hade ett vittne fick jag ändå ingen ersättning för självrisk och stillestånds ersättning eftersom att "ingen av förrarna kunde bevisa hur skadan gått till" och att motparten nekade o sa att han ej kände till händelsen. ska tillläggas att de hände mitt i natten då bilen stog parkerad på uppfarten o jag sov när de hände, var en tidningsutdelare som gjorde de. bilen är en 9-3 aero -04 med 16xxx mil på mätaren. detta löste jag genom att begära kontantreglering de vill säga att ja får 70% av reparations summan som verkstan hade skickat in till bolaget minus självrisken eftersom dom ej ville ta den så man kan fixa skada själv.

mvh Johan

My Drinking Team Has A Racing Problem

3 182 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
WhoZWoddl3r skrev:
om du har helförsäkring på bilen så bör dom ta de men eftersom du inte vet vem som gjort de kommer du själv få stå för självrisken. angående hur dom räknar beror helt på verkstan du lämnar den på, dom kan välja att räkna med helt nya dörrar eller bara begagnade. de är inte helt omöjligt att dom gör vid den men frågan är om din självrisk är dyrare än att köpa begangnade dörrar själv.

har själv varit med om en parkeringsskada och fastän jag visste tid o plats med fotobevis och även visste färg, reg nr, vem som körde, hans adress o tel nr och hade ett vittne fick jag ändå ingen ersättning för självrisk och stillestånds ersättning eftersom att "ingen av förrarna kunde bevisa hur skadan gått till" och att motparten nekade o sa att han ej kände till händelsen. ska tillläggas att de hände mitt i natten då bilen stog parkerad på uppfarten o jag sov när de hände, var en tidningsutdelare som gjorde de. bilen är en 9-3 aero -04 med 16xxx mil på mätaren. detta löste jag genom att begära kontantreglering de vill säga att ja får 70% av reparations summan som verkstan hade skickat in till bolaget minus självrisken eftersom dom ej ville ta den så man kan fixa skada själv.

mvh Johan

jag har halvförsäkring på min bil. 5% av beloppet är självrisken på av det de kostar att fixa den är vad hon sa idag.

KHRacing
5 juni 2012
pukan2 skrev:
TBOC_Razor skrev:

tyvärr är redan försäkringsbolaget indraget. har redan kollat efter dörrar på diverse forum, är mer sugen på att veta vad ni tror försäkringsbolaget seger kommer skadan bli reparerad eller löser dom bilen värkar inte så troligt eller vad tror ni.

indraget eller indraget
Bara lyfta luren o säga te dem att du fixar det själv.

3 182 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
tycker att detta är konstigt brukar man inte fota skadan polisen gjorde inte det eller kommer det senare hos plåtmeken, polisen va inte ens ute och kolla på bilen.

Fri fart för ett fritt folk!
15 174 Inlägg
6 juni 2012
polisen skiter i sånna där grejer

så det är inget konstigt

oavsätt om du kontaktat försäkringbolaget eller ej
så kan du alltid fixa det själv
2dörrar beg är billigare än självrisken skulle jag tro..
eftersom motorerna rasar hela tiden så finns det extremt många felfria karosser med hela dörrar på

sen vill jag inte göra dig besviken men försäkringsbolaget kommer säga att dom ej ersätter smitningskador
utan detta får man ta genom trafikförsärkingsföreningen
och då är det nästa problem att man måste ha en massa vittnen som intygar att bilen varit oskadad när den parkeras

hoppas jag inte förstör din dag men ingen mening att tro att allt löser sig när man gör en anmälan till polis och försäkringsbolag

för smitningar är väldigt svårt att få ut några pengar för

Kör fort så hinner inget hända...

3 182 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
vittne finns till att bilen va hel innan.

Karosstekniker
288 Inlägg
6 juni 2012
Growe skrev:
sen vill jag inte göra dig besviken men försäkringsbolaget kommer säga att dom ej ersätter smitningskador
utan detta får man ta genom trafikförsärkingsföreningen

hjälper inte jag gjorde samma sak men fick bara till svar att sedan några år tillbaka kommer inte ihåg vilket så är de försäkringsbolagen som behandlar dessa frågor.

3 466 Inlägg
6 juni 2012
pukan2 skrev:
tycker att detta är konstigt brukar man inte fota skadan polisen gjorde inte det eller kommer det senare hos plåtmeken, polisen va inte ens ute och kolla på bilen.

Polisen kan i vissa fall när det gäller uppenbar vandalism åka ut och kolla på bilen. En parkeringsskada gör dom inget åt.

Fotas gör bilen av verkstad.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 182 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
pukan2 skrev:

Polisen kan i vissa fall när det gäller uppenbar vandalism åka ut och kolla på bilen. En parkeringsskada gör dom inget åt.

Fotas gör bilen av verkstad.

oki tackar då vet jag, vet du om man får välja värkstad eller är det dom som gör.

Karosstekniker
288 Inlägg
6 juni 2012
oki tackar då vet jag, vet du om man får välja värkstad eller är det dom som gör.

bolagen har en lista på verkstäder som reparerar vissa bilar o i detta fallet saab så får du välja mellan dessa.
man kan säkert få välja någon helt annan verkstad också men bolagen rekomenderar oftast märkesverkstäder.

Sök