SAAB 9-5 2.0t se, års mod 99 ang kylarvätska och bilköp

lundagrabb
7 juni 2012 · 10 Inlägg

Tjabba. Har problem med bilen och undrar vad som rekomenderas utav andra.

Som det ser ut nu fyller jag på kylarvättska/vatten vart tredje dag. Har haft den på service och lämnat in den tre ggr för att hitta felet, men inga resultat! Den läcker inte och inga vita avgaser!!

På verkstan säger de att motorn måste lyftas upp och att det kostar 5-15´000 kr!! Lite för mycket när bilen bara e värd 15 papp. 

What to do?   Köpa ny bil? Om så är fallet så har jag ett tak på 70 tusen, vad ska jag köpa??

Behöver en combi/halvcombi som är rymlig inte gått för långt och som är pålitlig!! Vågar inte köpa en audi eller bmw då jag tor dom är alldeles för dyra om ngt skulle behöva lagas!

Finns det ngn där ute som kan tippsa mig på ett eller annat vis så snälla skriv!! Eller om det är ngn bil jag ska akta mig för (franksa bilar) har jag hört!! tongue

big_smile TACK FÖR ATT DU TOG DIG TID ATT LÄSA!!!!!! big_smile

Nybergrobin
7 juni 2012 · 2 383 Inlägg

lundagrabb skrev:
Tjabba. Har problem med bilen och undrar vad som rekomenderas utav andra.

Som det ser ut nu fyller jag på kylarvättska/vatten vart tredje dag. Har haft den på service och lämnat in den tre ggr för att hitta felet, men inga resultat! Den läcker inte och inga vita avgaser!!

På verkstan säger de att motorn måste lyftas upp och att det kostar 5-15´000 kr!! Lite för mycket när bilen bara e värd 15 papp. 

What to do?   Köpa ny bil? Om så är fallet så har jag ett tak på 70 tusen, vad ska jag köpa??

Behöver en combi/halvcombi som är rymlig inte gått för långt och som är pålitlig!! Vågar inte köpa en audi eller bmw då jag tor dom är alldeles för dyra om ngt skulle behöva lagas!

Finns det ngn där ute som kan tippsa mig på ett eller annat vis så snälla skriv!! Eller om det är ngn bil jag ska akta mig för (franksa bilar) har jag hört!! tongue

big_smile TACK FÖR ATT DU TOG DIG TID ATT LÄSA!!!!!! big_smile

Låter som att dem försöker lura dig på en jävla massa pengar. Du ska inte behöva lyfta ur motorn för att hitta en läcka...
Lämna in bilen till en annan verkstad så ska du se att bilen blir okej igen smile Eftersom bilen tappar vatten så är det något som är galet och det fixar en seriös verkstad efter första gången bilen blir inlämnad.

lundagrabb
7 juni 2012 · 10 Inlägg

Men enligt verkstaden så kunde dom inte hitta ngn läcka. Dom sa ngt om att kylarvätskan gick ut i förbränningen. Dom fyllde även på ngn form av tätnings vätska två ggr men utan resultat.

Tack för svar

Nybergrobin
7 juni 2012 · 2 383 Inlägg

lundagrabb skrev:
Men enligt verkstaden så kunde dom inte hitta ngn läcka. Dom sa ngt om att kylarvätskan gick ut i förbränningen. Dom fyllde även på ngn form av tätnings vätska två ggr men utan resultat.

Tack för svar

Det är deras inkompetens som är felet isf. Är det en så pass stor läcka att du får fylla på var tredje dag så bör du få vit rök i avgassystemet om vattnet går den vägen.
Går den bra annars och oljan ser fin ut?

lundagrabb
8 juni 2012 · 10 Inlägg

Nybergrobin skrev:

lundagrabb skrev:
Men enligt verkstaden så kunde dom inte hitta ngn läcka. Dom sa ngt om att kylarvätskan gick ut i förbränningen. Dom fyllde även på ngn form av tätnings vätska två ggr men utan resultat.

Tack för svar

Det är deras inkompetens som är felet isf. Är det en så pass stor läcka att du får fylla på var tredje dag så bör du få vit rök i avgassystemet om vattnet går den vägen.
Går den bra annars och oljan ser fin ut?

Den är nyservad så oljan är helt ny och i övrigt går bilen väldigt bra, lite trött i början men sen kommer den. Kan väl inte förvänta sig så mycket av en 149hk motor.

vill gärna slippa betala dyra pengar ifall dom inte hittar felet och vill inte låna mer än 70´000 till en ny bil. Vet dock inte vilken bil det skulle vara i så fall.

Tack för svar

jeppe12
8 juni 2012 · 42 Inlägg

Du får ju en fin 9-5 för dom pengarna! om du skulle vilja ha det igen. tex http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … 18&w=3

_karlsson_90
8 juni 2012 · 45 Inlägg

Har du motorvärmare? Väldigt vanligt att de läcker vid motorvärmar kroppen som sitter i blocket! ifall dom på verkstan missat det.

Volvo 240 "Mint Condition" (1992)
lundagrabb
10 juni 2012 · 10 Inlägg

hittade inte anonnsen!  och motorvärmare tror jag inte vi har, inget jag vet ngt om i allafall. Men oavsett om jag kört eller inte så läcker det inte kylarvätska under bilen eller ngt sånt, du hittar ingen pöl!!

XdanneX
10 juni 2012 · 151 Inlägg

hittar man ingen läcka i motorrummet så kan de ju vara värme paketet inne i bilen som läcker. har du kollat under mattorna fram om de är blött.

lundagrabb
10 juni 2012 · 10 Inlägg

nej, men ska undersöka det! tack för tippset.


En allmän fråga! Vågar man satsa på att köpa en saab 9-5 lineair se 250 hk från 04 som gått 10tusen mil för 70 tusen??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang