Snabb fråga angående polis

amoreex
7 juni 2012 · 2 712 Inlägg

Tjenare har en liten fråga.

Fick nu mitt körkort för kanske 3 veckor sedan så är ju rädd att bli av med det. men bara för det vill man ju iaf få röra gasen,

Så idag när jag körde genom stan, och stod vid ett rödljus så när det blev grönt gav jag fullt drog upp till högst 35 knappt det, på 1an så det varvade ju en del.

Och bromsade sedan ner till laglig hastighet och följde med resten av trafiken,

Sen fick jag veta att en polare som var i stan såg en polis som glodde ganska mycket på mig när jag varvade så,

Kan en vandrande polis efter att ha sett mig och t ex skrivit ner reg nr skicka hem om att jag har fortkörningsböter eller ta tillbaka mitt körkort?

Eller måste de ha bevis att de vet att jag verkligen var över hastighet begränsningen osv?

EDIT bilen är ej skriven på mig, den står på min mammas sambo .

Tacksam på snabba svar!

Med vänliga hälsningar!

Senast redigerat av amoreex (7 juni 2012)

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
7 juni 2012 · 5 753 Inlägg

Nej. Han kan inte göra nånting i efterhand, har dom inte mätt upp din hastighet så finns det inga bevis på att du körde för fort.


Inget att oroa sig för, gasa på du.

Senast redigerat av _Glenne_ (7 juni 2012)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
amoreex
7 juni 2012 · 2 712 Inlägg

Skönt att höra, för han hade tydligen ingen kamera utan var bara en vandrande polis..

Dock åkte jag lite fortare än de andra bilarna men han borde väl ha sett bromsljusen som tändes strax efter för att återgå lagligt..


Får hoppas att man inte är ensam om att vara rädd att bli av med körkortet nu när man precis fått  de oh så..

Är väl 2 år prövotiden är på?

Senast redigerat av amoreex (7 juni 2012)

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
M1Get
7 juni 2012 · 360 Inlägg

Du ska inte överskatta prövotiden. Prövotid innebär att du får ta om körkortet om du skulle begå ett trafikbrott som ger indraget körkort, tex köra full, 31km/h för fort på 90väg osv osv.

Så skulle du åka dit för något annat, t.ex blankslitna däck, så behandlas inte du annorlunda bara för du har prövotid på ditt körkort smile Men bara för det så ska man inte vara rädd om sitt körkort, riktigt surt att behöva ta om allt med halk-bana och fan och hans moster bara för att ha missat att stanna vid en stopp- skylt/linje.

Muttley
7 juni 2012 ·

Isåfall är de böter eller varning för störande av ordning eller vad de nu kallas för att du gasade på så mycket. Onödigt oljud får man nämligen bot på. Men de behöver du inte oroa dig för på körkort.

amoreex
7 juni 2012 · 2 712 Inlägg

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar..

Vad är hastigheten på en 30 väg?

låter konstigt det är ju 30. men kan de sätta dig för böter så du kan bli av med körkortet och ta om det ifall du ligger i t ex 31-32?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Muttley
7 juni 2012 ·

amoreex skrev:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar..

Vad är hastigheten på en 30 väg?

låter konstigt det är ju 30. men kan de sätta dig för böter så du kan bli av med körkortet och ta om det ifall du ligger i t ex 31-32?

Menade du mig ?.  Du skrev att du gav fullt. Om du varvar upp bilen i onödan och polisen är lite på det så kan han ge dig varning eller böter. Du stör ordningen.

får du 3 böter på en 2 års period för hastighet (säkert annat med) så granskar de dig och kan besluta att dra in ditt körkort.

amoreex
7 juni 2012 · 2 712 Inlägg

tkd_rille skrev:
Isåfall är de böter eller varning för störande av ordning eller vad de nu kallas för att du gasade på så mycket. Onödigt oljud får man nämligen bot på. Men de behöver du inte oroa dig för på körkort.

Okej för vad jag hört så minsta lilla bot du får under prövotiden så är det kört?

eller stämmer detta inte alls?
utan jag kan t ex åka dit för att jag ej haft bälte t ex?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Muttley
7 juni 2012 ·

amoreex skrev:

tkd_rille skrev:
Isåfall är de böter eller varning för störande av ordning eller vad de nu kallas för att du gasade på så mycket. Onödigt oljud får man nämligen bot på. Men de behöver du inte oroa dig för på körkort.

Okej för vad jag hört så minsta lilla bot du får under prövotiden så är det kört?

eller stämmer detta inte alls?
utan jag kan t ex åka dit för att jag ej haft bälte t ex?

De är ju bara för att skrämma dig, du behandlas inte annorlunda. Du har lika många chanser och samma regler som alla andra. Men om du blir av med de får du ju ta om det.

amoreex
7 juni 2012 · 2 712 Inlägg

tkd_rille skrev:

amoreex skrev:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar..

Vad är hastigheten på en 30 väg?

låter konstigt det är ju 30. men kan de sätta dig för böter så du kan bli av med körkortet och ta om det ifall du ligger i t ex 31-32?

Menade du mig ?.  Du skrev att du gav fullt. Om du varvar upp bilen i onödan och polisen är lite på det så kan han ge dig varning eller böter. Du stör ordningen.

får du 3 böter på en 2 års period för hastighet (säkert annat med) så granskar de dig och kan besluta att dra in ditt körkort.

Nej menade M1Get smile

Men tack för svaren!
Dock är bilen ganska tyst tycker jag iaf och det var ändå bara 5-6k varv..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amoreex
7 juni 2012 · 2 712 Inlägg

tkd_rille skrev:

amoreex skrev:

tkd_rille skrev:
Isåfall är de böter eller varning för störande av ordning eller vad de nu kallas för att du gasade på så mycket. Onödigt oljud får man nämligen bot på. Men de behöver du inte oroa dig för på körkort.

Okej för vad jag hört så minsta lilla bot du får under prövotiden så är det kört?

eller stämmer detta inte alls?
utan jag kan t ex åka dit för att jag ej haft bälte t ex?

De är ju bara för att skrämma dig, du behandlas inte annorlunda. Du har lika många chanser och samma regler som alla andra. Men om du blir av med de får du ju ta om det.

Okej då har jag fått en del saker uppklarade och hoppas kunna sova inatt! wink

Nä men jag och polis har aldrig varit vänner...

Tack så hemskt mycket för snabba svar som vanligt på denna goa hemsida!

återkommer ifall jag skulle få en bot hemskickad ! wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
M1Get
7 juni 2012 · 360 Inlägg

amoreex skrev:

tkd_rille skrev:
Isåfall är de böter eller varning för störande av ordning eller vad de nu kallas för att du gasade på så mycket. Onödigt oljud får man nämligen bot på. Men de behöver du inte oroa dig för på körkort.

Okej för vad jag hört så minsta lilla bot du får under prövotiden så är det kört?

eller stämmer detta inte alls?
utan jag kan t ex åka dit för att jag ej haft bälte t ex?

Nä du står lika in för lagen som vi som inte har prövotid gör, bara om jag skulle bli av(indraget) med mitt körkort så får jag tillbaka det efter 3-12 månader medans du skulle få ta om det helt från början.  Det är garanterat bara för att skrämma dig, hörde själv samma historier flera gånger när man höll på att ta körkort.

amoreex
7 juni 2012 · 2 712 Inlägg

M1Get skrev:

amoreex skrev:

tkd_rille skrev:
Isåfall är de böter eller varning för störande av ordning eller vad de nu kallas för att du gasade på så mycket. Onödigt oljud får man nämligen bot på. Men de behöver du inte oroa dig för på körkort.

Okej för vad jag hört så minsta lilla bot du får under prövotiden så är det kört?

eller stämmer detta inte alls?
utan jag kan t ex åka dit för att jag ej haft bälte t ex?

Nä du står lika in för lagen som vi som inte har prövotid gör, bara om jag skulle bli av(indraget) med mitt körkort så får jag tillbaka det efter 3-12 månader medans du skulle få ta om det helt från början.  Det är garanterat bara för att skrämma dig, hörde själv samma historier flera gånger när man höll på att ta körkort.

Ah, får hoppas på bästa då.. som sagt återkommer och skriver här ifall jag skulle få en trevlig bot hemskickad! wink

Vad kan isåfall en sådan bot ligga på ifall du stör ordningen?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Muttley
7 juni 2012 ·

Vet inte 500? Kommer knappt ihåg.

De kan inte skicka en bot till dig i efterhand om han såg dig på stan. De är bara fartkameror som gör det.

Men ett tips till dig. Möt alltid de vänligt så lovar jag att de möter dig vänligt. Och gör dem inte de så fortsätt vara vänlig och jäklas inte så blir de mycket lättare.

amoreex
7 juni 2012 · 2 712 Inlägg

tkd_rille skrev:
Vet inte 500? Kommer knappt ihåg.

De kan inte skicka en bot till dig i efterhand om han såg dig på stan. De är bara fartkameror som gör det.

Men ett tips till dig. Möt alltid de vänligt så lovar jag att de möter dig vänligt. Och gör dem inte de så fortsätt vara vänlig och jäklas inte så blir de mycket lättare.

Jo de gjorde jag alltid när man mötte dem med trimmad moppe.. upp med handen och vinkade.. har aldrig blivit stoppad iaf,

Men men som sagt återkommer ! wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Mattsson_91 Självlärd
10 juni 2012 · 3 083 Inlägg

amoreex skrev:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar..

Vad är hastigheten på en 30 väg?

låter konstigt det är ju 30. men kan de sätta dig för böter så du kan bli av med körkortet och ta om det ifall du ligger i t ex 31-32?

Han menade att om du ligger 31km/h över hastighetsgränsen på en 90väg så blir du av med kortet. Det var bara ett exempel på vad man blir av med kortet för. Sen tror jag det är 20km/h över hastighetsgränsen på 30väg. Inte säker

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
amoreex
10 juni 2012 · 2 712 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

amoreex skrev:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar..

Vad är hastigheten på en 30 väg?

låter konstigt det är ju 30. men kan de sätta dig för böter så du kan bli av med körkortet och ta om det ifall du ligger i t ex 31-32?

Han menade att om du ligger 31km/h över hastighetsgränsen på en 90väg så blir du av med kortet. Det var bara ett exempel på vad man blir av med kortet för. Sen tror jag det är 20km/h över hastighetsgränsen på 30väg. Inte säker

Nja det är jag osäker på känner folk som bara legat i 36 km/h och blivit av med körkortet i några månader, dem är jätte hårda på 30 vägar..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Germax
10 juni 2012 · 12 086 Inlägg

Gränsen för att bli av med körkortet på 30väg är 51km/h, inget annat.
På alla andra vägar är det 31km/h för fort som gäller för att körkortet ska dras in.

Prövotiden ändrar inga trafiklagar för dig, det ända det innebär är att blir du av med körkortet så får du inte tillbaka det utan du måste ta om det.

Ingen polis kan ge dig fortkörningsböter utan att ha mätt upp din hastighet, det finns lite olika sätt att göra det på dock. Att stå bredvid och bedöma med synen är INTE en av dessa tongue Skulle någon polis försöka ge dig böter för störande och onödig körning när du gasat upp fullt till 35 med en vanlig bil ska du fetneka till brott. Inte en chans att dom fäller dig.

Senast redigerat av Germax (10 juni 2012)

Mattsson_91 Självlärd
10 juni 2012 · 3 083 Inlägg

Germax skrev:
Gränsen för att bli av med körkortet på 30väg är 51km/h, inget annat.
På alla andra vägar är det 31km/h för fort som gäller för att körkortet ska dras in.

Prövotiden ändrar inga trafiklagar för dig, det ända det innebär är att blir du av med körkortet så får du inte tillbaka det utan du måste ta om det.

Ingen polis kan ge dig fortkörningsböter utan att ha mätt upp din hastighet, det finns lite olika sätt att göra det på dock. Att stå bredvid och bedöma med synen är INTE en av dessa tongue Skulle någon polis försöka ge dig böter för störande och onödig körning när du gasat upp fullt till 35 med en vanlig bil ska du fetneka till brott. Inte en chans att dom fäller dig.

Då hade jag inte helt fel med andra ord. Missade på 1km/h tongue

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
amoreex
10 juni 2012 · 2 712 Inlägg

Tackar verkligen för sjukt bra svar!

Nu vet man vad man kan göra och inte göra utan att bli av med körkortet wink

Nä det bästa är ju att hålla hastigheten inom tätort. och sen på landsväg är det en annan femma! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang