Repade min bil, vad säger försäkringsbolaget.

jeppe12
7 juni 2012 · 42 Inlägg

Tjena! i höstas råkade det flyga en husplåt som låg på marken rakt in i sidan på min saab 9-5, lyckades repa små repor längst med hela högersidan av bilen, grova repor samt några bucklor.

fast jag har inte ringt till mitt försäkrinngs bolag (trygghansa). för jag vet inte om det går på försäkringen när det är orsakat av väder och vind?

så till min fråga någon som har erfarenhet om detta, vad ska jag göra! bilen är helförsäkrad.


MVH//jeppe

Mack Forum- och sitemoderator
7 juni 2012 · 26 143 Inlägg

Uhm..ring och fråga dem? Däremot så kanske du skulle ha gjort det på direkten, när olyckan skedde. De lär ju nu undra lite varför du har dröjt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
jeppe12
7 juni 2012 · 42 Inlägg

Jo men anledningen till att jag inte ringt är ju fall dom inte täcker det, då skulle det bli väldigt dyrt!!!!!!

Malmoe SSS -12
8 juni 2012 · 3 217 Inlägg

Men varför inte ringa och fråga ditt försäkringsbolag först, innan du lämnar in bilen? Är inte detta den absolut lättaste lösningen? Då får du ju ett ordentligt svar huruvida de kommer betala för att renovera eller ej. Sen därefter så kan du ju lämna in om de faktiskt tänker hjälpa till att betala.

Det kan ju vara en ärlig avvägning som du själv gör, hur mycket det är värt för dig i fråga om du ska sälja billigt/skrota/laga själv eller låta lämna in för reparation! Trygg-hansa brukar ju vara bra att dras med när det kommer till sådana ärende.

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
jeppe12
8 juni 2012 · 42 Inlägg

Jag skulle gärna höra vad någon som råkat ut för detta säger, FÖR OM SÄGER SOM DET ÄR OCH DET INTE GÅR PÅ FÖRSÄKRINGEN HAR MAN JU SÅLT TASKA TILL RÄVEN HIHI PUNKT PUNKT PUNKT!!!

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 juni 2012 · 2 972 Inlägg

jeppe12 skrev:
Jag skulle gärna höra vad någon som råkat ut för detta säger, FÖR OM SÄGER SOM DET ÄR OCH DET INTE GÅR PÅ FÖRSÄKRINGEN HAR MAN JU SÅLT TASKA TILL RÄVEN HIHI PUNKT PUNKT PUNKT!!!

Du vill vara ärlig? Men om detta inte går på försäkringen så vill du inte ha frågat ditt bolag för att du ska kunna ändra historien så att det går på försäkringen..?! (Försäkringsbedrägeri...)

Läs i dina försäkringsvillkor (ja, man får dem hemskickade när man tecknar en förskring..) så kan du nog läsa vad som gäller och inte.

Oavsett så tror jag att du skulle tagit tag i detta när det hände, inte långt efter..

Senast redigerat av matteeee (8 juni 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
jeppe12
8 juni 2012 · 42 Inlägg

Det står inget om det på papprerna, eller på deras hemsida...

yakozan
8 juni 2012 · 333 Inlägg

Du skulle fottat skadorna på bilen, plåten och vart plåten kom ifrån och tagit tag i det direkt. Då hade du antagligen inte behövt betala en krona eftersom det är husägarens ansvar att grejerna sitter fast ordentligt på huset.
Så här lång tid efter tror jag tyvärr att det kan bli svårt. Men du kan ju alltid betala självrisken och få det fixat smile

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Lalla78 Drifttekniker VA
8 juni 2012 · 580 Inlägg

Har du bilen helförsäkrad kan du ta det på vagnskade försäkringen.

Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 juni 2012 · 2 972 Inlägg

jeppe12 skrev:
Det står inget om det på papprerna, eller på deras hemsida...

Om den ersättningsberättigade underlåter att anmäla ett försäkringsfall utan oskäligt
dröjsmål, eller åsidosätter sin skyldighet att medverka i skadeutredningen och försummelsen leder till skada för Trygg-Hansa, kan försäkringsersättningen sättas ned med ett efter
omständigheterna skäligt belopp. Om den försäkrade vid ansvarsförsäkring har gjort sig
skyldig till sådan försummelse som sägs i första meningen, har Trygg-Hansa i stället rätt att
från den försäkrade återkräva en skälig del av vad bolaget har utgivit till den skadelidande. Se
vidare avsnittet Nedsättning av försäkringsersättningen.


Skada ska anmälas till Trygg-Hansa utan dröjsmål.

Det är nog kört mao...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
jeppe12
8 juni 2012 · 42 Inlägg

yakozan skrev:
Du skulle fottat skadorna på bilen, plåten och vart plåten kom ifrån och tagit tag i det direkt. Då hade du antagligen inte behövt betala en krona eftersom det är husägarens ansvar att grejerna sitter fast ordentligt på huset.
Så här lång tid efter tror jag tyvärr att det kan bli svårt. Men du kan ju alltid betala självrisken och få det fixat smile

kan fota både bil och plåt då det finns kvar, jag är ju husägaren!

yakozan
8 juni 2012 · 333 Inlägg

jeppe12 skrev:

yakozan skrev:
Du skulle fottat skadorna på bilen, plåten och vart plåten kom ifrån och tagit tag i det direkt. Då hade du antagligen inte behövt betala en krona eftersom det är husägarens ansvar att grejerna sitter fast ordentligt på huset.
Så här lång tid efter tror jag tyvärr att det kan bli svårt. Men du kan ju alltid betala självrisken och få det fixat smile

kan fota både bil och plåt då det finns kvar, jag är ju husägaren!

Jaha.
Men då behövs det ju inte direkt bevis och sånt eftersom du är båda parter.. Om du inte är schizofren då vill säga och bestrider dig själv wink

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
Rock-Star
8 juni 2012 · 2 982 Inlägg

matteeee skrev:

jeppe12 skrev:
Det står inget om det på papprerna, eller på deras hemsida...

Om den ersättningsberättigade underlåter att anmäla ett försäkringsfall utan oskäligt
dröjsmål, eller åsidosätter sin skyldighet att medverka i skadeutredningen och försummelsen leder till skada för Trygg-Hansa, kan försäkringsersättningen sättas ned med ett efter
omständigheterna skäligt belopp. Om den försäkrade vid ansvarsförsäkring har gjort sig
skyldig till sådan försummelse som sägs i första meningen, har Trygg-Hansa i stället rätt att
från den försäkrade återkräva en skälig del av vad bolaget har utgivit till den skadelidande. Se
vidare avsnittet Nedsättning av försäkringsersättningen.


Skada ska anmälas till Trygg-Hansa utan dröjsmål.

Det är nog kört mao...

aaa, du bör nog kolla upp vad "och försummelsen leder till skada för trygg-hansa" innebär.

det är inte kört utifrån denna aspekten

A-Dahlgren Dahlgren
8 juni 2012 · 450 Inlägg

Ring in och säg att det har blåst husplåt på din bil häromdagen.
alla skador skall anmälas.
försäkringen täcker typ allt.
du betalar självrisk och får bilen fixad!

Har du inte sett på reklamen där han backar med bagageluckan öppen och knäcker luckan mot carporten?
det är nog lite mer ens eget fel än att husplåt kommer flygandes mot din bil!
Och även det täcks ju! smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 juni 2012 · 2 972 Inlägg

A-Dahlgren: Även om det är ganska milt så är det bedrägeri...

Men det verkar inte folk ha problem med, ändå klagas det när premien ska betalas... Undra varför den är så dyr........

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
jeppe12
8 juni 2012 · 42 Inlägg

matteeee skrev:
A-Dahlgren: Även om det är ganska milt så är det bedrägeri...

Men det verkar inte folk ha problem med, ändå klagas det när premien ska betalas... Undra varför den är så dyr........

Det får det nog bli att ringa och säga att det hände typ igår.
skulle väl knappt kalla det för bedrägeri med tanke på att allt är sant föutom datumet!

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 juni 2012 · 2 972 Inlägg

Lite tråkigt om bolaget börjar luska och kommer på att det tusan inte blåste speciellt mycket igår bara... Men nä, det är ju rätt milt. Men bolaget kallar det nog gärna bedrägeri om dom kommer på det.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
jeppe12
8 juni 2012 · 42 Inlägg

Jo får väl säga att jag la en jävla brakare så plåtjävlen flög in i bilen!

Tigerofsweden
8 juni 2012 · 1 231 Inlägg

va ALDRIG ärlig mot ett försäkringsbolag , du får fan INGENTING tillbaka för det ...
anmäl skitet som skadegörelse så kommer du inte få betala många kronor ... speciellt inte om du har extra tilläggsförsäkringar o sånt shit ...

gamlingen
8 juni 2012 · 5 198 Inlägg

garaget.. dubbelmoralens näste,,,,,bluffa gärna mot försäkringsbolaget.. men gudnåde den som skenförsäkrar...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang