Mitsubishi Evolution VIII 8 / Stance and tuning 2013/2014 DEL 2

Motorn är renoverad och är hel smidd numera, nu letar jag efter dom sista små delarna så jag kommer till 500 WHP. Projektet innehåller även stance fitment stuk! Och små uppdateringar så evon blir välkommen till träffar runt om i sverige! Följ gärna projektet och lämna gärna en kommentar! MVH
  • 119 Följare
  • 128 970 Visningar
  • Projektet avslutat 6 februari 2014
Nickykarlsson
28 augusti 2012 · 267 Inlägg

weisse skrev:
Vad ska göras åt väghållningen på bilen?

Det kommer, prio ett va motorn då den rasa. sen att det blev ett 6-700hk bygge va väl inte så in planerat smile
Det blir antingen öhlins väghållning eller några andra riktigt bra coils och diverse stag runt om. Har inte kommit så lång in i planeringen smile

Hart du några förslag på bra grejer?

Nickykarlsson
28 augusti 2012 · 267 Inlägg

Borren skrev:
Ser bra ut, hoppas det blir bra med smile

Det blir nog säkert bra tills nästa säsong smile

weisse
28 augusti 2012 · 56 Inlägg

Nickyk skrev:

weisse skrev:
Vad ska göras åt väghållningen på bilen?

Det kommer, prio ett va motorn då den rasa. sen att det blev ett 6-700hk bygge va väl inte så in planerat smile
Det blir antingen öhlins väghållning eller några andra riktigt bra coils och diverse stag runt om. Har inte kommit så lång in i planeringen smile

Hart du några förslag på bra grejer?

Öhlins 3-vägs eller road&track? Byta ut alla bussningar, grövre ställbara krängar är en bra början sedan får man ju laborera med kränare samt dämparna

Mitsubishi Evo 6 TME "Time Attack 2013" (2000)
Nickykarlsson
31 augusti 2012 · 267 Inlägg

Tjena, som ni kanske ser så är det orginal turbo och grenrör och wg. Anledningen är att det skulle kosta 65K till och dom pengar hade jag tyvärr inte för tillfället.

Det som blev gjort är :

Manley kolvar 85,5
Manlet stakar h-profil
Manley vevaxel (88)
Portad topp, insug och avgas
Planad topp
Dubbla titan ventil fjädrar
Andra ventiler, om slipade och infrästa
HKS 274/278 kammar
Ny kamrem
Nya lager i hela motor ex..
Borttagna balansaxlar
Exedy 2 skivig sinter koppling
Vi-pec v44 sprut
E85 konvertering
Grövre bränsle system
Bänkning och mappning kommer snart!

NU får vi se vad orginal 8ans turbo går för, Polaren har fått 355whp på orginal 9an.  återstår att se, dock är ju motorn byggd för 6-700 hk och det känns riktigt skönt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-4c7c345aebd4273991b0a1ac0928c82e.jpg

Andrew91
31 augusti 2012 · 128 Inlägg

Jävlar va gött! smile

andreasevo7
31 augusti 2012 · 353 Inlägg

Öhlins TTX 3vägs är kanon kostar en bit över 100k bara, jag har ett äldre typ 03-04 3 vägs öhlinare till evo liggande!

Nickykarlsson
31 augusti 2012 · 267 Inlägg

andreasevo7 skrev:
Öhlins TTX 3vägs är kanon kostar en bit över 100k bara, jag har ett äldre typ 03-04 3 vägs öhlinare till evo liggande!

det skulle va grymt att ha, men måste först fixa fram pengar till ny turbo/grenrör och bränslesystem. smile

Nickykarlsson
31 augusti 2012 · 267 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-004ed104b44f9e2d6b231fd3cbd9de72.jpg
Evo 7 lysena hittade hem idag smile

Supra_robin
31 augusti 2012 · 4 663 Inlägg

fan va kung big_smile blir tok gött

Nickykarlsson
31 augusti 2012 · 267 Inlägg

Supra_robin skrev:
fan va kung big_smile blir tok gött

hoppas på det, även om orginal turbo åker dit nu så kommer den iaf gå. Mot vad den gjorde innan då den gick som en påse skit och slirande på lamellerna mm..

Sitter och kollar på Extremeturbosystems efter turbo kit. Där du kan skräddar sy din egen beställning. Slut summan blir 4150dollar, = 29400kr. får se när jag vågar trycka på köp knappen wink

Supra_robin
31 augusti 2012 · 4 663 Inlägg

Nickyk skrev:

Supra_robin skrev:
fan va kung big_smile blir tok gött

hoppas på det, även om orginal turbo åker dit nu så kommer den iaf gå. Mot vad den gjorde innan då den gick som en påse skit och slirande på lamellerna mm..

Sitter och kollar på Extremeturbosystems efter turbo kit. Där du kan skräddar sy din egen beställning. Slut summan blir 4150dollar, = 29400kr. får se när jag vågar trycka på köp knappen wink

jo de gäller att ha bollar då wink och pengarna dvs.

Nickykarlsson
31 augusti 2012 · 267 Inlägg

Supra_robin skrev:

Nickyk skrev:

Supra_robin skrev:
fan va kung big_smile blir tok gött

hoppas på det, även om orginal turbo åker dit nu så kommer den iaf gå. Mot vad den gjorde innan då den gick som en påse skit och slirande på lamellerna mm..

Sitter och kollar på Extremeturbosystems efter turbo kit. Där du kan skräddar sy din egen beställning. Slut summan blir 4150dollar, = 29400kr. får se när jag vågar trycka på köp knappen wink

jo de gäller att ha bollar då wink och pengarna dvs.

dom pengarna har jag, men även om jag får dit det, så krävs det Ett ännu värre bränsle system, bättre spolare och självklart en ny mappning. då är vi uppe i 20k till, och som ni nog vet så är ja inte miljonär. Så slita på jobbet ett bra tag, sen jävlar big_smile

EvoFem
1 september 2012 · 75 Inlägg

Fan va kul å se att den är ihop nu big_smile grattis!

Nya-trafikskolan.se
Ralliart/Mparts sweden
Racefan.se
Pbz.se
Mitsubishi Lancer Evolution V "BmwM3 alpine white" (1998)
Nickykarlsson
1 september 2012 · 267 Inlägg

EvoFem skrev:
Fan va kul å se att den är ihop nu big_smile grattis!

Tack! big_smile

Emiiilz
1 september 2012 · 908 Inlägg

trevligt smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Audi_powah
1 september 2012 · 1 515 Inlägg

Turbon lär aldrig hålla nu, inte om du skall över 400 hk som du byggt för.

Eller den lär hålla, frågan är hur länge wink. Inte länge tror jag iaf haha big_smile
Och grenröret blir rätt kasst efter dryga 450hk, så du lör åka på nytt grenrör och turbo iaf smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Nickykarlsson
1 september 2012 · 267 Inlägg

Audi_powah skrev:
Turbon lär aldrig hålla nu, inte om du skall över 400 hk som du byggt för.

Eller den lär hålla, frågan är hur länge wink. Inte länge tror jag iaf haha big_smile
Och grenröret blir rätt kasst efter dryga 450hk, så du lör åka på nytt grenrör och turbo iaf smile

Nej nej, turbo och grenrör håller inte mer än 400hk, därför lägger jag mappen där så att allt klarar sig tills jag får hem nya turbon o grenröret smile

Den kommer gå som en steg 2.1 fast med lite bättre respons.

kittet ser ut så här som jag hade tänkt beställa smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-26abc50ec6fabdcff3842646b57b9b14.jpg

Audi_powah
1 september 2012 · 1 515 Inlägg

Nickyk skrev:

Audi_powah skrev:
Turbon lär aldrig hålla nu, inte om du skall över 400 hk som du byggt för.

Eller den lär hålla, frågan är hur länge wink. Inte länge tror jag iaf haha big_smile
Och grenröret blir rätt kasst efter dryga 450hk, så du lör åka på nytt grenrör och turbo iaf smile

Nej nej, turbo och grenrör håller inte mer än 400hk, därför lägger jag mappen där så att allt klarar sig tills jag får hem nya turbon o grenröret smile

Den kommer gå som en steg 2.1 fast med lite bättre respons.

kittet ser ut så här som jag hade tänkt beställa smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-26abc50ec6fabdcff3842646b57b9b14.jpg

Dåså, blir nog riktigt bra! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
r_win
1 september 2012 · 88 Inlägg

Slänger in en gissning på 380hk i motorn med original e8 snurra då jag aldrig fått ur mer;P

gustafzon Ahaaa...
2 september 2012 · 132 Inlägg

Om inte annat så har du en bombsäker setup just nu wink

Jaha du menar nu?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang