Volvo 850 2,5 -95 knackande ljud

Majkul
10 juni 2012 · 2 Inlägg

Hej!

Köpte bilen för ganska precis 1 år sedan av en äldre herre. Har alltid varit ett knackande ljud (dock ingeting man tänker på). Fyllde på 1liter av 10w-40 olja när jag bytte till sommardäck i slutet av april eftersom nivån var strax under sträcket.

Men idag så blinkade oljelampan till i 1 sekund så jag for till närmsta mack och fyllde på olja. Jag hörde då ett rätt så högljudd knackande ljud från motorn. Låter som en ventil som knackar(?). Eftersom jag bor i en lägenhet och inte har någon tillgång till ett garage (sen är jag inte heller så kunnig) så ska jag beställa tid hos mekonomen imorgon.

Någon som känner igen detta problemet?

Är som sagt en Volvo 850 2,5 -95 som har gått strax under 13.000 mil.

Kan även tillägga att motorn går och låter bra i övrigt. Ingen ryckig gång och ljudet kvarstår även när motorn är varm.

Senast redigerat av Majkul (10 juni 2012)

TexaL
10 juni 2012 · 308 Inlägg

Bara skrota hela skiten sad

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Marlboroman
10 juni 2012 · 8 233 Inlägg

Antagligen någon lyftare som låter. Dem brukar dessutom låta mer om oljenivån blir låg. Inget direkt farligt utan bara mest ett irriterande ljud. Däremot när det börjar låta riktigt illa så är det dags att fundera på att byta ut lyftarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
FBI_Jygge
10 juni 2012 · 19 Inlägg

låter som det skulle vara ett lager i motorn..vev eller ram lager..
Hade en 850 2,5 94 som gått 35 000 mil o började låta i höstas..körde tills maj iår innan motorn rasade..
det lät som det var en ventil som låter som du beskrev..men det var ett lager..
men låter konstigt om den bara gått 13 000 mil men har den körts med lite olja innan så slits det snabbt..

börnabörnabörna
Majkul
10 juni 2012 · 2 Inlägg

Marlboroman skrev:
Antagligen någon lyftare som låter. Dem brukar dessutom låta mer om oljenivån blir låg. Inget direkt farligt utan bara mest ett irriterande ljud. Däremot när det börjar låta riktigt illa så är det dags att fundera på att byta ut lyftarna.

Tack för bra svar! Vad kostar ett byte av lyftarna ungefär?

FBI_Jygge skrev:
låter som det skulle vara ett lager i motorn..vev eller ram lager..
Hade en 850 2,5 94 som gått 35 000 mil o började låta i höstas..körde tills maj iår innan motorn rasade..
det lät som det var en ventil som låter som du beskrev..men det var ett lager..
men låter konstigt om den bara gått 13 000 mil men har den körts med lite olja innan så slits det snabbt..

Lät mindre kul!

Vw-Andreas
10 juni 2012 · 633 Inlägg

som många andra säger här ,  lyftarna som tickar men inte lätt o säga vad de kan va när man inte hört de själv

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang