Bmw 320i -03 Startar inte

David_
10 juni 2012 · 28 Inlägg

Felet är att inget händer när man vrider nyckel till läge 3 för att starta. det klickar inte från startmotorn heller som de gör om de är för lite ström i batteriet. Den går att rulla igång.

Jag skulle köra in bilen i garaget på jobbet för att byta fronten, hade lite bensin (35km kvar att köra) så när jag skulle starta bilen på parkeringen för att köra in i garaget så fick den inte rätt bränsle tryck först, man hörde pumpen suga luft. men sen gick den i gång och jag körde in i garaget och byte fronten. sedan närt jag skulle backa ut så blev det samma sak, pumpen sög luft men nu så gick den inte igång. så jag tankade upp en dunk och hällde i vred på läge 2 tre gånger för att få fram bensin sen när jag vred på läge 3 så hände inget. men som sagt den går att rulla igång och då går den som vanligt tills man stänger av den då är det samma problem igen.

någon som har en lösning?

Senast redigerat av David_ (10 juni 2012)

Ravi Tekniker
10 juni 2012 · 624 Inlägg

Kollat så du har styrström till startmotorn från tändningen

David_
11 juni 2012 · 28 Inlägg

hade kring 11V när jag vred på läge 3 på tändningen på ena plusen och hade kring 5 på andra plusen när tändningen var av

visst borde de vara startmotorn som har gett upp då? med tanke att den får ström?

Drönirettab
11 juni 2012 · 21 761 Inlägg

David_ skrev:
hade kring 11V när jag vred på läge 3 på tändningen på ena plusen och hade kring 5 på andra plusen när tändningen var av

Vilka pluskablar menar du?

Om spänningen blev 11 V nere på startmotorn när du vred nyckeln till läge 3 (startläget antar jag?), men att startmotorn inte ens klickar, så får startmotorns solenoid antagligen inte någon styrspänning från tändlåset. Orsaken kan vara tex krånglande tändlås eller glapp i den tunna pluskabeln på solenoiden. smile

David_
11 juni 2012 · 28 Inlägg

Drönirettab skrev:

David_ skrev:
hade kring 11V när jag vred på läge 3 på tändningen på ena plusen och hade kring 5 på andra plusen när tändningen var av

Vilka pluskablar menar du?

Om spänningen blev 11 V nere på startmotorn när du vred nyckeln till läge 3 (startläget antar jag?), men att startmotorn inte ens klickar, så får startmotorns solenoid antagligen inte någon styrspänning från tändlåset. Orsaken kan vara tex krånglande tändlås eller glapp i den tunna pluskabeln på solenoiden. smile

aaa precis. näe de kommer inte nått ljud från den. vilken spänning ska de vara på styrspänningen? testade även att koppla ström direkt på startmotorn men de hände inget, hörde dock något litet ljud från den

Drönirettab
11 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Styrspänningen bör ligga så nära batterispänningen som möjligt, dock blir det alltid lite spänningsfall via diverse skarvar så ett par tiondelar lägre spänning är det nog. Om man byglar från den grova pluskabeln till den tunna pluskabeln (på solenoiden alltså) så ska startmotorn snurra igång, gör den inte det så får man mäta spänningen direkt på den bult som grova kabeln sitter fast i.

Mätningen ska göras i samband med att man byglar för att se vad som händer under belastning. smile

David_
11 juni 2012 · 28 Inlägg

jaha okej, för när jag mätte solenoiden (den lilla)  så fick jag aldrig mer än 5V även när jag vred på tändningen på läge 3
men jag måste testa att brygga dom då

David_
11 juni 2012 · 28 Inlägg

Drönirettab skrev:
Styrspänningen bör ligga så nära batterispänningen som möjligt, dock blir det alltid lite spänningsfall via diverse skarvar så ett par tiondelar lägre spänning är det nog. Om man byglar från den grova pluskabeln till den tunna pluskabeln (på solenoiden alltså) så ska startmotorn snurra igång, gör den inte det så får man mäta spänningen direkt på den bult som grova kabeln sitter fast i.

Mätningen ska göras i samband med att man byglar för att se vad som händer under belastning. smile

föresten om den inte får styrström kan de bero på att nån startspärr har slagit till?

Drönirettab
11 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Hur en eventuell startspärr fungerar på BMW vet jag tyvärr inte, andra får ge råd där. Möjligheten finns väl kanske att en sån sak skulle ge den låga spänningen, men glappkontakt kan lika gärna ge liknande fel. smile

Mätte du på den tunna kabelns kabelsko eller på själva stiftet på solenoiden?

David_
11 juni 2012 · 28 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur en eventuell startspärr fungerar på BMW vet jag tyvärr inte, andra får ge råd där. Möjligheten finns väl kanske att en sån sak skulle ge den låga spänningen, men glappkontakt kan lika gärna ge liknande fel. smile

Mätte du på den tunna kabelns kabelsko eller på själva stiftet på solenoiden?

okej
mätte på bulten som den satt fast i

David_
12 juni 2012 · 28 Inlägg

glömde bort att säga när det hände så vart de som om startmotorn blev svagare och svagare när jag försökte att få igång den, ungefär som när man har dåligt med ström i batteriet. men har ju testat med nytt batteri så det är inte för lite ström.

kollade även felkoder idag men hade inga

Senast redigerat av David_ (12 juni 2012)

Drönirettab
12 juni 2012 · 21 761 Inlägg

David_ skrev:
okej
mätte på bulten som den satt fast i

Sitter den tunna kabeln på en bult?
Eller menade du den grova batterikabeln nu?

Vad jag vet så brukar de tunna kablarna på solenoiden ha flatstiftanslutningar, inte bultar. hmm

David_
12 juni 2012 · 28 Inlägg

Drönirettab skrev:

David_ skrev:
okej
mätte på bulten som den satt fast i

Sitter den tunna kabeln på en bult?
Eller menade du den grova batterikabeln nu?

Vad jag vet så brukar de tunna kablarna på solenoiden ha flatstiftanslutningar, inte bultar. hmm

sitter två plus kablar som är ungefär lika stora med varsin bult

sen så kommer det en liten kabel som kommer ur samma kabelbinda som jorden kommer ifrån (såg jag nu)

de måste vara solenoidens kabel eller? den vekar inte sitta med en bult iaf. lite svårt att se, de är väldigt trångt

Senast redigerat av David_ (12 juni 2012)

Drönirettab
12 juni 2012 · 21 761 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/771970_50q25a.jpg

Ser din solenoid ut ungefär så där?

Kablarna på bilden är inget att bry sig om, det är själva anslutningarnas utseende jag tänker på. Alltså två gängade anslutningar och en eller två flatstiftanslutningar. smile

Senast redigerat av Drönirettab (12 juni 2012)

David_
12 juni 2012 · 28 Inlägg

aaa ungefär så, såg en bild på en lika dan som jag nyss

på den övre stora hade jag kring 11V och på den undra hade jag kring 5V när jag mäte

då har jag alltså inte mätt upp solenoiden tongue

Drönirettab
12 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Den övre stora är inkommande plus från batteri, där kan även laddkabeln från generatorn sitta hos vissa bilmodeller. Nedre stora är vidarematning av plus in till själva startmotorn, den anslutningen får alltså spänning när solenoiden aktiveras (drevet slår ut). Aktiveringen styrs av en tunn kabel som kommer från tändlås/säkringsdosa.

Om du bara mätte 5 V på nedre stora anslutningen(där flätan sitter) så borde det betyda att solenoiden inte drar som den ska, eller att det blir dålig kontakt inuti solenoiden där byglingen mellan de två stora anslutningarna ska ske. Brända kontaktytor är en ganska vanlig orsak till dålig kontakt inuti solenoiden, man kan öppna och försöka putsa rent. smile

David_
12 juni 2012 · 28 Inlägg

okej då är jag me

ska försöka komma åt att mäta den lilla kabeln
sen då får jag se hur jag gör, vill inte ta loss de där är så grymt trångt

återkommer med resultatet

Tack så mycke för hjälpen

ekelund88
12 juni 2012 · 2 656 Inlägg

11v ska de itne vara i ett friskt batteri kolla vad det har när du försöker vrida på tänningen

David_
12 juni 2012 · 28 Inlägg

hade över 11 V på den lilla kabeln också, så solenoiden har nog lagt ner

ska ringa runt lite imorgon och se vad dom ska ha för att göra jobbet. kändes inte kul att ta loss startmotorn är riktigt trångt

David_
15 juni 2012 · 28 Inlägg

nu är blien fixad smile det var startmotorn som hade farit

tack för alla svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang